Nå kommer de snakkende bilene

EU vil innføre et system som gjør at biler kan advare hverandre om glatte veier og ulykker.

Sist oppdatert

EU har tatt de første stegene mot innføringen av et felles system for bil-til-bil-kommunikasjon. Målet er å redusere antall ulykker på veien og tiden som blir brukt i kø.

Hvis en bil for eksempel merker at det er glatt i svingen på grunn av oljesøl, vil den sende ut et signal om dette. Når dette signalet så blir plukket opp av andre biler, vil føreren få en advarsel. Dette kan redusere ulykkestallene drastisk - så lenge førerne respekterer advarslene.

Systemet vil også kunne varsle om ulykker og køer. Hvis det da samkjøres med GPS-navigasjon, vil du kunne bli guidet utenom køen. Dermed sparer du både tid og penger. Ifølge EUs statistikker bruker europeiske bilister 24 prosent av tiden i bilen på å stå i kø, noe som visstnok koster 80 milliarder euro i året.

Audi allerede i gang

Audi har nettopp vist frem et system som bygger på de samme prinsippene, og med de samme målene.

I hjembyen Ingolstadt har bilprodusenten nå - etter to års intern forskning i laboratorier - begynt med testing av en helt ny teknologi i vanlig trafikk. Målet er å få bedre trafikkflyt i byer, noe som vil føre til reduksjon i rykk-og-napp-kjøring og mindre køkjøring, noe som igjen fører til lavere drivstofforbruk og dermed også lavere utslipp.

Å kjøre i byen gir høyt forbruk, på grunn av stadig akselerasjon fra stillestående eller fra lav fart. I tillegg er miljøplagene fra bilen ekstra plagsomme i byer, siden utslippene blir så konsentrerte.

Disse to testbilene, en Allroad og en S5, kan kanskje føre til at vi i framtiden får bedre trafikkflyt gjennom byene her i landet?
Disse to testbilene, en Allroad og en S5, kan kanskje føre til at vi i framtiden får bedre trafikkflyt gjennom byene her i landet?

- Du trenger ikke å gi mer gass

Travolution, som Audi kaller systemet, inkluderer 46 trafikklys og et par biler. Sendere i trafikklysene forteller bilen at det for eksempel er tre sekunder til det grønne lyset skifter til rødt.

Bilen - som da kanskje er tre hundre meter unna - vil da gi beskjed til føreren om at det ikke er noen vits i å gi mye gass for å prøve å nå fram - det er bedre å kjøre sakte framover, så vil man treffe perfekt til det skifter til grønt lys igjen.

Via informasjonsskjermen i bilen får føreren beskjed fra lyskrysset om den perfekte hastigheten for å treffe grønt lys, noe som vil redusere antall unødvendige akselerasjoner og nedbremsinger. Dette er noe både lommeboka og omgivelsene drar nytte av.

Gir optimal lyskrysstyring

I tillegg analyserer eksterne datamaskiner informasjonen fra sensorene og senderne i lyskryssene og i bilene. Denne analysen gir et forslag til de som driver med styring av trafikken om hvordan lyskryssenes sykluser bør justeres, for å gi så optimal trafikkavvikling som mulig.

Foreløpig har Audi - i samarbeid med et stort softwareselskap, trafikkteknologiavdelingen på det tekniske universitetet i München, Ingolstadts kontor for trafikkstyring og geoinformasjon og delstaten Bayerns etat for økonomi - bare så vidt begynt med testingen.

De bruker en S5 og en Allroad som testbiler, men skal snart utvide testflåten med tjue nye biler. Da vil de også utvide systemet til femti nye lyskryss. Og planene er klare for videre utvidelser i nær framtid.

Denne saken ble første gang publisert 07/08 2008, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også