Prøvekjørt: Mercedes S 500e

Komfort i særklasse

Den bilen som glir umerkelig over en fartshump finnes neppe, men få gjør det bedre enn denne.

HYBRID: Mercedes S500e er svært komfortabel. Det skyldes det avanserte understellet, det lave støynivået og noen seter som vi gladelig skulle hatt i stuen. Forsetene har et stort utvalg av massasjeprogrammer!

HYBRID: Mercedes S500e er svært komfortabel. Det skyldes det avanserte understellet, det lave støynivået og noen seter som vi gladelig skulle hatt i stuen. Forsetene har et stort utvalg av massasjeprogrammer!

Publisert Oppdatert

Vi har tidligere testet Mercedes S 500 med 4,7-liters V8-er med 456 hk og 700 Nm.

Denne gangen har vi prøvekjørt den ladbare versjonen (som nå heter S 500 e). Den har en V6-motor på 3,0 liter som yter 333 hk, og som jobber sammen med en elmotor på 116 hk.

Til sammen skal den ifølge Mercedes yte 442 hk og 650 Nm. Den er bare litt tregere enn vanlige S 500 som gjør 0-100 km/t på 4,8 sekunder. Hybriden skal greie sprinten på 5,2 sekunder.

0,28 liter per mil

Men der V8-eren har et oppgitt forbruk på 0,91 liter per mil, skal S 500e nøye seg med 0,28 liter per mil i henhold til den europeiske kjøresyklusen (New European Driving Cycle, eller NEDC).

Men NEDC er en standardisert laboratorietest som har vist seg lite egnet til å speile et realistisk forbruk.

På ren eldrift har S 500e en oppgitt rekkevidde på tre mil, og så lenge du greier å kjøre på eldrift er forbruket selvsagt lavt, men i snitt ligger vi mellom 0,7-1,0 liter per mil. (Vi målte S500 4Matic til 1,06 l/mil).

Det er en grunn til at bilen din bruker mye mer drivstoff enn oppgitt.

Siden NEDC legges til grunn for avgiftene, kommer S 500e gunstig ut sammenlignet med andre S-modeller.

Versjon Priser, kr Engangsavgift, kr HK Nm Egenvekt CO2-utslipp
S 500e (Lang) 1.239.700 287.004 442 650 2140 kilo 65 g/km
S 500 (Lang) 1.598.400 669.766 456 700 1940 kilo 199 g/km
S 300 BlueTec Hybrid (Lang) 965.400 198.230 204 500 1960 kilo 110 g/km
S 600 (Lang) 2.357.800 971.175 530 830 2110 kilo 268 g/km
S 63 AMG 4Matic (Lang) 2.242.800 941.093 585 900 1995 242 g/km
S 65 AMG (Lang) 3.089.900 1.145.684 630 1000 2175 279 g/km
S 500 4Matic 1.629.900 699.128 456 700 1975 kilo 211 g/km

 

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

Stjeler bagasjevolum

Siden batteripakken stjeler mye plass, fås S 500e kun som lang versjon. Da får man et bagasjerom på 395 liter.

Til sammenligning har S 500 4Matic er bagasjerom på 530 liter.

Fire kjøreinnstillinger

S 500e har fire forskjellige driftsmodi, Hybrid, E-Modus, E-Sve og Charge.

  • I Hybrid - som er standardinnstilling veksler bilen automatisk mellom elmotor og forbrenningsmotoren, alt etter kapasiteten på batteriet.
  • I E-Modus kjøres bilen i ren eldrift. Avhenger selvsagt at det er strøm på batteriet.
  • I E-Save opprettholdes ladestatusen på batteriet. I denne modusen er det primært forbrenningsmotoren som jobber.
  • I Charge lades batteriet av forbrenningsmotoren og bremseenergi.

I tillegg til disse fire driftsinnstillingene finnes også tre forskjellige kjøremodi: Sport (S), Economy (E) og Economy+ (E+):

I S er forbrenningsmotoren alltid innkoblet.

I E+modus benytter bilen et radarstøttet bremsegjenvinningssystem. I tillegg gir (den haptiske) gasspedalen deg tilbakemelding om når du kan ta foten av pedalen for å spare energi uten å ofre ytelse.

Ikke morsom, men komfortabel

Som du ser av tabellen lenger opp i artikkelen, så er det bare S 65 AMG L som er tyngre enn S 500e, og den høye vekten merkes godt.

Selv med sportsinnstilling på både motor og understell, så er ikke S 500e er spesielt morsom bil å kjøre, selv med et dreiemoment på 650 Nm, men den er svært komfortabel.

Det skyldes det avanserte understellet, det lave støynivået og noen seter som vi gladelig skulle hatt i stuen.

Forsetene har et stort utvalg av massasjeprogrammer!

Den bilen som glir umerkelig over en typisk dårlig vedlikeholdt fartshump finnes neppe, men få gjør det bedre enn S 500e.

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning