Mercedes-Benz E 300 Bluetec

Ren og fin

Denne bilen skal være verdens reneste dieselbil. I tillegg er den både rommelig, komfortabel og luksuriøs – og den går veldig bra.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Herlig drivlinje

+ Flott komfort

+ Heftige prestasjoner

+ Relativt snill mot miljøet

+ God kvalitetsfølelse

+ Mange valgmuligheter

- Aldrende bil

- Ikke enormt med plass

- Det koster

Selv om Mercedes-Benz E-Klasse begynner å dra på årene, er den fortsatt en ordentlig flott bil - for de som liker komfort. Med trelitersdieselen under panseret går den også veldig bra, samtidig som Bluetec-teknologien sørger for at du er så snill mot omgivelsene som mulig.

Kjøreegenskaper: 4

En Mercedes-Benz E-Klasse er ikke morsom. Men det er den heller aldri ment å være. Den er en komfortabel, trygg og stabil cruiser - som gjerne forserer gode og dårlige veier i høye hastigheter uten at det oppleves som annet enn riktig, og de iboende egenskapene gjør at veigrep og sikkerhet bare settes på prøve om du selv vil. Likevel får en altså ikke får lyst til å kjøre bilen krasst i svinger. Styrefølelsen er i beste fall middels, og selv om understellet ikke er helt som et flyvende teppe, merker du lite av hva som skjer mellom vei og gummi. Men det gjør ikke noe - den gjør kjørejobben på en svært behagelig og stressfri måte.

Motor: 6

Trelitersdieselen til Mercedes-Benz er godt kjent, og finnes i flere utgaver. Vår 300 Bluetec-testbils V6 yter 211 hk og 540 Nm, som mates gjennom en behagelig, sjutrinns automatgirkasse. Resultatet er skikkelig godt drag over hele registeret; du har behagelig kraftoverskudd nær sagt uansett hastighet. Lyden er avdempet, med en dyp og fin tone. Girkassa fungerer akkurat slik vi ønsker - og kan i tillegg overstyres manuelt. I tillegg har Bluetec-modellen et spesielt rensesystem for Nox-gasser, som sammen med resten av eksosrensesystemene skal redusere de skadelige utslippene til et minimum.

Foto: Andreas Handeland

Foto: Andreas Handeland

Ytelser: 6

E 300 Bluetec er rask. Veldig rask. 0-100-sprinten skal ta 7,2 sekunder, noe som er ganske så imponerende for en såpass stor bil. Enda mer imponerende er draget i mellomregisteret, som jo er så viktig når du for eksempel skal kjøre forbi. For bilen dundrer i vei med et lokomotivs kraft, og samtidig på en så stressfri og behagelig måte at den hele tiden er en fornøyelse å kjøre.

Eksteriør: 4

Neste generasjon av Mercedes-Benz E-Klasse nærmer seg med stormskritt, og dagens versjon av bilen er ikke akkurat noe man snur seg etter - selv om den bærer årene med stil. Den er diskret, elegant fra en del vinkler og litt rar fra andre. Den forsøker ikke å skjule at den er stor, men prøver heller ikke å være prangende.

Interiør: 4

Selv om E-Klasse er en relativt stor bil, byr den ikke på enormt med plass. De foran har det veldig bra, selv om omgivelsene i tro Mercedes-Benz-ånd er ganske så konservative. Baksetet har helt ålreit med plass, og bagasjerommet i sedanen er stort og lett å utnytte. Kvalitetsopplevelsen er svært god - det virker som om bilen er skrudd sammen for å vare evig. Dessuten gir Mercedes-Benz kunden utallige muligheter for å skreddersy bilen, noe som fort koster veldig mye penger.

Komfort: 5

Foto: Andreas Handeland

Foto: Andreas Handeland

E-Klasse er godt støydempet, og det er lite å høre fra vei, vind og motor. Fjæringen er småfast på de brå ujevnhetene, men bilen er jevnt over svært komfortabelt satt opp. Plasseringen av rattet og justeringsmulighetene for setet gjør at ikke alle finner den helt perfekte sittestillingen, men i E-Klasse er selv en nesten-posisjon svært behagelig.

Sikkerhet: 5

Dagens Mercedes-Benz E-Klasse fikk fem av fem mulige stjerner for voksensikkerhet da den ble kollisjonstestet av EuroNCAP i 2002. Men bare en av fire stjerner for fotgjengersikkerhet. Karosseriet rapporteres å være ekstremt stabilt, og beskyttelsen av barn skal også være god. Bilen har mye aktivt og passivt sikkerhetsutstyr, men det at den er bakhjulsdreven kan jo være en utfordring for enkelte, særlig på glatt underlag. Den har samtidig så godt veigrep, og flinke elektroniske hjelpemidler, at dette ikke skal by på noe problem for noen.

Pris/utstyr: 4

En bil som koster 693 600 kr før du begynner å plukke fra den særdeles omfattende ekstrautstyrslista - som attpåtil inneholder en del elementer man absolutt bør ha med - kan jo ikke kalles rimelig. E 280 CDI, som strengt tatt bare er en 190-hesters utgave av samme bil, koster snaut 80 000 kr mindre. Og om du i stedet legger til snaut 20 000 kr på Bluetec-prisen, får du en firehjulsdreven 190-hester.

Forbruket er svært anstendig, 0,72 liter på mila i snitt, og Mercedes-Benz har generelt høye bruktpriser.

I samme prisleie som testbilen finner du også Audi A6 3,0 TDI quattro med 233 hk - da må du riktignok gire selv, automatgir koster veldig mye ekstra. BMW gir deg den kjøreglade, 235 hk sterke, manuellsjaltede 530D for 641 900 kr - eller en automatgirversjon for 668 400 kr. Begge disse er også tilgjengelige med firehjulstrekk, for 50 000 kr ekstra.

Foto: Andreas Handeland

Foto: Andreas Handeland

Spesifikasjoner

Produsent Mercedes-Benz
Pris

Konklusjon

Selv om dagens E-Klasse snart får en arvtaker, er den fremdeles en fin bil. i E 300 Bluetec-utgave har du mer enn nok motor, og kan kjøre rundt i en ordentlig flott bil som attpåtil er ganske så snill mot miljøet. Vi liker den - selv om den koster¿

Vår karakter

Se flere saker fra: Mercedes-Benz Se flere saker fra: Test: Mercedes-Benz E-klasse
Som en mindre S-klasse

Test: Mercedes-Benz C180 aut. 2014

Som en mindre S-klasse
Veil. pris: 651000

Komfort-kongen

Test: Mercedes-Benz ML 350 Bluetec 2014

Komfort-kongen
Veil. pris: 1514000

Alt du ønsker deg til lavere pris

Test: Mercedes-Benz C 220 TCDI aut. 4Matic

Alt du ønsker deg til lavere pris
Veil. pris: 512500

SUV-en som har alt

Test: Mercedes-Benz GL 350 BlueTec 4Matic

SUV-en som har alt
Veil. pris: 1485000

Finere familiebil får du ikke

Test av Mercedes-Benz CLS 350 CDI 4Matic Shooting Brake, 2012

Finere familiebil får du ikke
Veil. pris: 1293000

Komforten er helt suveren

Test: Mercedes-Benz GLK 220 CDI 4Matic, 2012

Komforten er helt suveren
Veil. pris: 700000

Mer komfortabel SUV får du neppe

Test: Mercedes-Benz ML 350 CDI BlueTEC

Mer komfortabel SUV får du neppe
Drømmebil for fjellfolk

Test: Mercedes-Benz E 250 CDI 4Matic T 7G-Tronic 2012

Drømmebil for fjellfolk
Veil. pris: 734200

Billigste vei til stor SUV

Test: Mercedes ML 250 BlueTec 4Matic, 2012

Billigste vei til stor SUV
Veil. pris: 783800

Danker ut luksus-SUV-ene

Mercedes-Benz CLS 350 CDI 4Matic, 2012

Danker ut luksus-SUV-ene
Praktisk mini-luksus

Mercedes-Benz B180, 2012

Praktisk mini-luksus
En gigantisk snuoperasjon

Mercedes-Benz A 180 AMG Sport, 2012

En gigantisk snuoperasjon
Denne Mercedesen er en drøm å kjøre

Test: Mercedes C 180 CGI Coupé, 2011

Denne Mercedesen er en drøm å kjøre
Veil. pris: 449000

Best på sikkerhet

Test: Mercedes B 180 CDI, 2011

Best på sikkerhet
Holder formen

Test Mercedes SLK 200, 2011

Holder formen
Nydelig med bensinmotor

Test Mercedes-Benz C 180 CGI, 2011

Nydelig med bensinmotor
Billigversjonen får karakter seks

Test: Mercedes-Benz CLS 250 CDI 2011

Billigversjonen får karakter seks
En vanvittig deilig bil

Test: Mercedes-Benz CLS 350 CDI 2011

En vanvittig deilig bil
Veil. pris: 1207000

Statusbilen du kanskje har råd til

Mercedes C 180 CDI T aut., 2011-modell

Statusbilen du kanskje har råd til
Veil. pris: 374000

Luksus for storfamilien

Test: Mercedes-Benz R350 CDI BlueTec, 2010-modell

Luksus for storfamilien
Veil. pris: 1250000

Heftig tungvektsracer

Test Mercedes CL 500 4Matic, 2010

Heftig tungvektsracer
Superkomfort til lavpris

Test: Mercedes-Benz C 180 CDI aut., 2010

Superkomfort til lavpris
Veil. pris: 343000

Den deiligste kabrioleten

Test: Mercedes Benz E200 CGI cab, 2010

Den deiligste kabrioleten
Veil. pris: 756000

Nær komplett Mercedes

Test: Mercedes C 250 CDI 4Matic aut. stv, 2010-modell

Nær komplett Mercedes
Veil. pris: 650000

Familie-Mercedes til Toyota-pris

Test: Mercedes-Benz C 200 CDI T, 2010

Familie-Mercedes til Toyota-pris
Veil. pris: 393000

Denne bilen er sykt rask

Test: Mercedes SLS AMG, 2010-modell

Denne bilen er sykt rask
Veil. pris: 2800000

Verdens vakreste bil?

Test: Mercedes E 220 CDI Coupe, 2010

Verdens vakreste bil?
Veil. pris: 641500

Stopp for start-stopp

Test: Mercedes B-klasse 150 BlueEfficiency

Stopp for start-stopp
Veil. pris: 299073

Miljøvennlig minstemann

Test: Mercedes A 150 BlueEfficiency 2009

Miljøvennlig minstemann
Veil. pris: 227472

Mercedes med sprut

Test: Mercedes C250 CDI Blue Efficiency 2009-modell

Mercedes med sprut
Ikke så sporty som den ser ut

Mercedes-Benz CLC 180K

Ikke så sporty som den ser ut
Veil. pris: 390100

For bensin-gjengen

Test: Mercedes C200 Kompressor sedan

For bensin-gjengen
Utfordrer i ukjent terreng

Test: Mercedes C220 CDI sedan

Utfordrer i ukjent terreng
Frir til nye kjøpere

Test: Mercedes C200 CDI stv.

Frir til nye kjøpere
Den nye familiestjernen

Test: Mercedes C180K stv.

Den nye familiestjernen
Elegant kraft

Test: Mercedes CL63 AMG

Elegant kraft
Perfekt familiebil

Test: Mercedes E 200 CDI T Automat, 2010

Perfekt familiebil
Veil. pris: 499900

Ekstra krutt i oppskriften

Test: Mercedes E 250 CDI 2009

Ekstra krutt i oppskriften
Ren og fin

Mercedes-Benz E 300 Bluetec

Ren og fin
Stor, dyr og veldig bra

Test: Mercedes-Benz E 220 T CDI Avantgarde 2009

Stor, dyr og veldig bra
Komfort, sikkerhet og – kjøreglede!

Test: Mercedes E 220 CDI 2009

Komfort, sikkerhet og – kjøreglede!
Veil. pris: 499000

Den ultimate kosebilen?

Test: Mercedes E350 CDI Coupé, 2009-modell

Den ultimate kosebilen?
Veil. pris: 883700

Skarp i kantene

Test: Mercedes GLK 220 CDI 2009

Skarp i kantene
Veil. pris: 566000

Den aller største

Test: Mercedes-Benz GL 320 CDI

Den aller største
Veil. pris: 1118500

Herlig og kostbar SUV

Test: Mercedes-Benz GLK 320 CDI 4MATIC, 2008:

Herlig og kostbar SUV
Veil. pris: 743400

Vi har kjørt Mercedes' luksushybrid

Test: Mercedes S 400 Blue Hybrid, 2009

Vi har kjørt Mercedes' luksushybrid
Veil. pris: 1247100

Diger, dyr – og deilig

Test: Mercedes-Benz ML 280 CDI, 2009:

Diger, dyr – og deilig
Veil. pris: 861000

Big Mac

Test: Mercedes R 280 CDI

Big Mac
Komfortabel, stilfull glede

MB SLK 200 Kompressor:

Komfortabel, stilfull glede
Veil. pris: 509600

Diger, deilig, dyr - og perfekt for Norge

Test: Mercedes-Benz S320 CDI 4Matic

Diger, deilig, dyr - og perfekt for Norge

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning