Mercedes-Benz CLC 180K

Ikke så sporty som den ser ut

Mercedes-Benz´ minste coupé er ikke veldig sporty. Men desto mer komfortabel.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Fin komfort

+ Deilig kvalitetsfølelse

+ Behagelig motor

+ Mange muligheter for personlig tilpasning

- Ikke sportslig

- Knapp plass

- Relativt kostbar

Med forrige C-Klasse som teknisk basis har Mercedes-Benz igjen lagd en kompakt coupé. Den ser frisk og spennende ut, men er på langt nær så sporty som utseendet kanskje hinter om. CLC tar imidlertid igjen med flott komfort og en gedigen oppførsel på veien. Direkte konkurrenter er det ikke så mange av, men bilen er et slags alternativ til biler som Volkswagen Golf, Audi A3 og BMW 1-serie - og prisen gjør den også til konkurrent til større biler.

Les alle våre biltester her.

Vi skjønner ikke helt behovet for CLC; den er trang og upraktisk, ikke morsom, og heller ikke ekstremt komfortabel. Men om du vil ha en liten Mercedes-Benz som ser frisk og sporty ut, får du en helt fin bil i CLC. Særlig med kompressormotoren.

Kjøreegenskaper: 4

Bare så det er sagt med en gang: på tross av sporty utseende, store hjul og lavt understell er ikke CLC sporty. Den er bygd på den samme basisen som forrige C-klasse, riktignok i modifisert utgave. Men den likner ikke på den flotte, nye C-klasse i oppførselen.

Veigrepet er imponerende; test-CLC´en var utstyrt med voldsom dekkdimensjon - 18-tommere med 225/40-dekk foran og 245/35-dekk bak, og med 143 hk skal det noe til at bakhjulene drar seg løs.

Men få tilbakemeldinger fra bilen og svært nummen styring gjør at det ikke er gøy å kjøre svinger med CLC, selv om den takler svingene flott og sikkert kan kjøres raskere på dårlig, svingete vei enn mange andre biler. Bilen finner ikke på noe ugang, og tåler å provoseres. Den er med andre ord mer trygg og ryddig enn sportslig.

Motor: 5

Den kompressormatede 1,8-literen på 143 hk er flott, med nesten dieselaktig drag i bunn- og mellomregisteret. Kraftutviklingen er jevn, og vi savner litt ekstra sprut på toppen.

I testbilen var den paret med en manuellgirkasse, noe vi ikke ser hver dag i en Mercedes-Benz. Girkassen fungerer fint, selv om giroverføringen er litt snodig og krever litt muskelbruk. Utvekslingen passer fint til norske veier, og den fleksible motoren gjør at man ikke trenger å gire så ofte. Motorlyden er småtøff, der den mekaniske kompressoren bidrar med dyp brumming.

Ytelser: 4

143 hk fordelt på 1475 kg er ikke voldsomt, og CLC 180K er heller ingen sprintvinner. Men motoren er behagelig sterk, og høyt dreiemoment over et stort turtallsregister gjør forbikjøringer enkelt - selv om du ikke girer så mye.

Eksteriør: 3

CLC-snuta - med AMG-styling, som koster ekstrapenger - er tøff. Og særlig i rødt. 18-tommere og lav bakkeklaring ser også friskt ut. Dessuten kunne ikke engang de villeste tunerne funnet på speil-blinklys som dette.

Men sideprofilen er snodig, og hekken er rar. Den er kanskje litt for lik forgjengeren Sportcoupé, og også for lik andre biler på markedet.

Interiør: 3

Førermiljøet er slik vi kjenner det fra andre Mercedes-Benz-modeller; ryddig og elegant, med tung og gedigen følelse. Det kjennes kostbart - noe bilen jo også er. Men rattplasseringen er ikke helt optimal, og bilen oppleves som trang. Hodet kommer litt vel nær taket og døra, og baksetet er kun egnet for de små på grunn av dårlig takhøyde og kort avstand mellom gulv og sittepute.

Setene - manuelt justerbare sportsseter i testbilens tilfelle - gir godt med støtte, og de fleste burde finne seg til rette der. Bagasjerommet er helt ålreit; dypt og relativt bredt, og lett å utnytte.

Komfort: 5

Store hjul på norske veier er som regel en dårlig kombinasjon. Særlig når dekkene er av sportslig, hard type med lav profil. Dette gir støy, og en småstump oppførsel over brå ujevnheter. Noe vindstøy er det også.

Men over større ujevnheter merkes ingenting, bilen spiser det den får servert på en flott måte. Den krenger ikke, og har en deilig flytende oppførsel på dårlige veier. Sammen med motorens jevnt sterke karakter og god sittestilling gir dette en trivelig langturskamerat.

Sikkerhet: 4

CLC er foreløpig ikke kollisjonstestet hos EuroNCAP, men den er utstyrt med alt vi forventer i en moderne bil. Den har godt med kollisjonsputer og elektroniske hjelpemidler, og oppleves som en stabil og trygg bil.

Pris/utstyr: 3

Om du skal ha en billig bil, kjøper du ikke en Mercedes-Benz. CLC er en påkostet bil, noe som gjenspeiles i prisen. Prisen begynner i skrivende stund på 349 900 kroner, med 122-hesters dieselmotor. Testbilen, altså CLC 180K, starter på 390 100 kroner.

I tillegg kommer alskens utstyr fra den særdeles omfattende ekstrautstyrslista - det er få bilprodusenter som gir så mange muligheter for personlig tilpasning av bilen som Mercedes-Benz. Dette vil dra opp prisen - det er jo ting i ekstrautstyrslista en bare må ha.

På den annen side har Mercedes-Benz gjerne høye annenhåndspriser, og bruktprisene for dette merket er generelt mindre følsomt for kjørelengde enn det vi ser hos andre merker.

Spesifikasjoner

Produsent Mercedes Benz
Pris 390100

Konklusjon

CLC er på mange måter en fin bil, men vi lurer fortsatt på hva som egentlig er poenget med den. For den er ikke verdens mest komfortable bil, den er ikke sporty, og den er ikke rommelig.

Kanskje den bare skal være en liten Mercedes-Benz-modell for de som vil ha noe som ser litt mer ungdommelig og friskere ut enn en A- eller B-klasse, og som synes en C-klasse er for kjedelig å se på og en SLK er for dyr og for prangende?

Vår karakter

Se flere saker fra: Mercedes-Benz Se flere saker fra: Test: Mercedes-Benz CLC
Som en mindre S-klasse

Test: Mercedes-Benz C180 aut. 2014

Som en mindre S-klasse
Veil. pris: 651000

Komfort-kongen

Test: Mercedes-Benz ML 350 Bluetec 2014

Komfort-kongen
Veil. pris: 1514000

Alt du ønsker deg til lavere pris

Test: Mercedes-Benz C 220 TCDI aut. 4Matic

Alt du ønsker deg til lavere pris
Veil. pris: 512500

SUV-en som har alt

Test: Mercedes-Benz GL 350 BlueTec 4Matic

SUV-en som har alt
Veil. pris: 1485000

Finere familiebil får du ikke

Test av Mercedes-Benz CLS 350 CDI 4Matic Shooting Brake, 2012

Finere familiebil får du ikke
Veil. pris: 1293000

Komforten er helt suveren

Test: Mercedes-Benz GLK 220 CDI 4Matic, 2012

Komforten er helt suveren
Veil. pris: 700000

Mer komfortabel SUV får du neppe

Test: Mercedes-Benz ML 350 CDI BlueTEC

Mer komfortabel SUV får du neppe
Drømmebil for fjellfolk

Test: Mercedes-Benz E 250 CDI 4Matic T 7G-Tronic 2012

Drømmebil for fjellfolk
Veil. pris: 734200

Billigste vei til stor SUV

Test: Mercedes ML 250 BlueTec 4Matic, 2012

Billigste vei til stor SUV
Veil. pris: 783800

Danker ut luksus-SUV-ene

Mercedes-Benz CLS 350 CDI 4Matic, 2012

Danker ut luksus-SUV-ene
Praktisk mini-luksus

Mercedes-Benz B180, 2012

Praktisk mini-luksus
En gigantisk snuoperasjon

Mercedes-Benz A 180 AMG Sport, 2012

En gigantisk snuoperasjon
Denne Mercedesen er en drøm å kjøre

Test: Mercedes C 180 CGI Coupé, 2011

Denne Mercedesen er en drøm å kjøre
Veil. pris: 449000

Best på sikkerhet

Test: Mercedes B 180 CDI, 2011

Best på sikkerhet
Holder formen

Test Mercedes SLK 200, 2011

Holder formen
Nydelig med bensinmotor

Test Mercedes-Benz C 180 CGI, 2011

Nydelig med bensinmotor
Billigversjonen får karakter seks

Test: Mercedes-Benz CLS 250 CDI 2011

Billigversjonen får karakter seks
En vanvittig deilig bil

Test: Mercedes-Benz CLS 350 CDI 2011

En vanvittig deilig bil
Veil. pris: 1207000

Statusbilen du kanskje har råd til

Mercedes C 180 CDI T aut., 2011-modell

Statusbilen du kanskje har råd til
Veil. pris: 374000

Luksus for storfamilien

Test: Mercedes-Benz R350 CDI BlueTec, 2010-modell

Luksus for storfamilien
Veil. pris: 1250000

Heftig tungvektsracer

Test Mercedes CL 500 4Matic, 2010

Heftig tungvektsracer
Superkomfort til lavpris

Test: Mercedes-Benz C 180 CDI aut., 2010

Superkomfort til lavpris
Veil. pris: 343000

Den deiligste kabrioleten

Test: Mercedes Benz E200 CGI cab, 2010

Den deiligste kabrioleten
Veil. pris: 756000

Nær komplett Mercedes

Test: Mercedes C 250 CDI 4Matic aut. stv, 2010-modell

Nær komplett Mercedes
Veil. pris: 650000

Familie-Mercedes til Toyota-pris

Test: Mercedes-Benz C 200 CDI T, 2010

Familie-Mercedes til Toyota-pris
Veil. pris: 393000

Denne bilen er sykt rask

Test: Mercedes SLS AMG, 2010-modell

Denne bilen er sykt rask
Veil. pris: 2800000

Verdens vakreste bil?

Test: Mercedes E 220 CDI Coupe, 2010

Verdens vakreste bil?
Veil. pris: 641500

Stopp for start-stopp

Test: Mercedes B-klasse 150 BlueEfficiency

Stopp for start-stopp
Veil. pris: 299073

Miljøvennlig minstemann

Test: Mercedes A 150 BlueEfficiency 2009

Miljøvennlig minstemann
Veil. pris: 227472

Mercedes med sprut

Test: Mercedes C250 CDI Blue Efficiency 2009-modell

Mercedes med sprut
Ikke så sporty som den ser ut

Mercedes-Benz CLC 180K

Ikke så sporty som den ser ut
Veil. pris: 390100

For bensin-gjengen

Test: Mercedes C200 Kompressor sedan

For bensin-gjengen
Utfordrer i ukjent terreng

Test: Mercedes C220 CDI sedan

Utfordrer i ukjent terreng
Frir til nye kjøpere

Test: Mercedes C200 CDI stv.

Frir til nye kjøpere
Den nye familiestjernen

Test: Mercedes C180K stv.

Den nye familiestjernen
Elegant kraft

Test: Mercedes CL63 AMG

Elegant kraft
Perfekt familiebil

Test: Mercedes E 200 CDI T Automat, 2010

Perfekt familiebil
Veil. pris: 499900

Ekstra krutt i oppskriften

Test: Mercedes E 250 CDI 2009

Ekstra krutt i oppskriften
Ren og fin

Mercedes-Benz E 300 Bluetec

Ren og fin
Stor, dyr og veldig bra

Test: Mercedes-Benz E 220 T CDI Avantgarde 2009

Stor, dyr og veldig bra
Komfort, sikkerhet og – kjøreglede!

Test: Mercedes E 220 CDI 2009

Komfort, sikkerhet og – kjøreglede!
Veil. pris: 499000

Den ultimate kosebilen?

Test: Mercedes E350 CDI Coupé, 2009-modell

Den ultimate kosebilen?
Veil. pris: 883700

Skarp i kantene

Test: Mercedes GLK 220 CDI 2009

Skarp i kantene
Veil. pris: 566000

Den aller største

Test: Mercedes-Benz GL 320 CDI

Den aller største
Veil. pris: 1118500

Herlig og kostbar SUV

Test: Mercedes-Benz GLK 320 CDI 4MATIC, 2008:

Herlig og kostbar SUV
Veil. pris: 743400

Vi har kjørt Mercedes' luksushybrid

Test: Mercedes S 400 Blue Hybrid, 2009

Vi har kjørt Mercedes' luksushybrid
Veil. pris: 1247100

Diger, dyr – og deilig

Test: Mercedes-Benz ML 280 CDI, 2009:

Diger, dyr – og deilig
Veil. pris: 861000

Big Mac

Test: Mercedes R 280 CDI

Big Mac
Komfortabel, stilfull glede

MB SLK 200 Kompressor:

Komfortabel, stilfull glede
Veil. pris: 509600

Diger, deilig, dyr - og perfekt for Norge

Test: Mercedes-Benz S320 CDI 4Matic

Diger, deilig, dyr - og perfekt for Norge

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag