Storvokst 100-åring

Gigant med trang fødsel

Kenworth lager ikke lastebiler for norske veiforhold. Likevel har produsenten en dedikert fanskare i Norge som ikke lar seg stoppe av at de digre lastebilene kan være en utfordring i rundkjøringene. Vi har kikket nærmere på den amerikanske suksesshistorien, som startet med en noe trang fødsel.

Pluss ikon
<b>EKSTREM:</b> Kenworth Model 853 var spesielt utviklet for ekstreme transporter på oljefelt. Denne utgaven ble blant annet bestilt i et opplag på 1700 enheter til Arabian American Oil Company. 
EKSTREM: Kenworth Model 853 var spesielt utviklet for ekstreme transporter på oljefelt. Denne utgaven ble blant annet bestilt i et opplag på 1700 enheter til Arabian American Oil Company.  Foto: Produsenten
Sist oppdatert

Vi må tilbake til 1915 for å finne den aller første spiren. Dette året ble Gerlinger Motor Car Company i Portland, Oregon, grunnlagt av Louis og Edgar Gerlinger.

Samme år sto deres første lastebil klar, med navnet Gersix, et anagram basert på navnet Gerlinger samt at lastebilen hadde en sekssylindret Continental-motor under panseret.

Den ble ingen salgssuksess, og i 1916 flyttet de til Seattle. De neste bilene fikk motorer av merket Wisconsin, og salget tok seg opp.

Men de slet fortsatt og i 1917 ble butikken solgt til forretningsmannen Edgar Worthington og hans partner Frederick Kent, som døpte firmaet til Gersix Motor Company. Lastebilproduksjonen fortsatte, og de begynte å opparbeide seg et marked.

<b>DEN SPEDE BEGYNNELSE:</b> 1923 Kenworth med voksent tømmer­lass. Kenworths forretningsidé var å bygge lastebiler som passet til lokale forhold, derav slagordet «Western Truck for Western Work».
DEN SPEDE BEGYNNELSE: 1923 Kenworth med voksent tømmer­lass. Kenworths forretningsidé var å bygge lastebiler som passet til lokale forhold, derav slagordet «Western Truck for Western Work». Foto: Produsenten

I 1919 overtok Harry W. Kent farens andel av Gersix, og fortsatte sammen med Worthington. Tre år etter sto Kenworth Motor Truck Co. klart. Lite ante herrene om at dette skulle bli et meget sterkt merkevarenavn i fremtiden.

Ifølge Kenworth ble det produsert 78 lastebiler med sekssylindret bensinmotor ved den nyåpnede fabrikken i Seattle i 1923, en fabrikk som var i bruk helt frem til 1946. Forretnings­ideen var å produsere lastebiler etter kundens ønske og behov, noe som ble godt mottatt og som også ble et varemerke for Kenworth.

Tunge tider

Kenworth ble hardt rammet under depresjonen, men de holdt stand. I begynnelsen av 30-åra kunne de derfor presentere flere nyheter som ingen andre amerikanske lastebilprodusenter kunne skilte med. I 1933 var de først med å tilby fabrikkmontert dieselmotor. Den hadde en firesylindret Cummins HA-4 med 100 hestekrefter. De kunne også tilby kundene lastebiler med integrert sovehytte, samt vertikalt eksosrør, noe de også skal ha vært først med i USA.

<b>SLO IKKE AN:</b> I 1961 ble Kenworth S900 lansert, med kort og skrånende snute, for å gi bedre sikt fra førerplass. Modellen slo ikke an i USA, men ble produsert i mange år i Australia.
SLO IKKE AN: I 1961 ble Kenworth S900 lansert, med kort og skrånende snute, for å gi bedre sikt fra førerplass. Modellen slo ikke an i USA, men ble produsert i mange år i Australia. Foto: Produsenten

I 1935 ble lastebilenes totalvekt tema i USA. Det var forskjellig regelverk i hver stat, for å sørge for at broer og veier ikke ble skadelidende på grunn av for høy vekt. Kenworth svarte med å innføre bruk av aluminium i lastebilhytter og en rekke andre komponenter, som ramme, felger og motor.

<b>KAHYTT:</b> I 1947 overrasket Kenworth igjen, denne gang med separat sleeper.
KAHYTT: I 1947 overrasket Kenworth igjen, denne gang med separat sleeper. Foto: Produsenten

Bransjen var skeptisk, men nyvinningen fikk raskt aksept. Et eget regelverk i New Mexico sørget for høye aksellaster, men bare på kjøretøy med en totallengde på 45 fot – nesten 14 meter. Det resulterte i at Kenworth kom med en egen COE-variant, som ikke ble spesielt godt mottatt av sjåførene.

Nålenesen

I 1939 lanserte Kenworth en ny stor lastebil som skulle vise seg bli en meget populær modell. 500-serien fikk raskt tilnavnet «Needle Nose» (nålenese) på grunn av det lange og smale panseret. En egen modell, 548, ble raskt en favoritt blant de som kjørte tunge tømmerlass på dårlige veier.

<b>TIL NORGE:</b> Knut Thorkildsen hentet hjem en strøken Kenworth W900B med dumperkasse i 2005. Faren bodde i USA i mange år på 50-tallet og hadde mye å fortelle da han flyttet tilbake til Norge i 1960. – Når man har vært i Amerika, spesielt i 1950-årene, som han var, så er det ingenting som kan måle seg med det. Det var jo et eventyr, mente Thorkildsen da TransportMagasinet besøkte ham i 2015. For å ta litt del i dette eventyret hentet han først hjem en Peterbilt 359, 1980-modell som han kjøpte usett i 2005. Tre år senere kom han over denne Kenworthen på et amerikansk nettsted. Han var egentlig ikke på jakt etter bil, men det var noe ved denne bilen som gjorde at følelsene tok overhånd. Han bare måtte ha den.
TIL NORGE: Knut Thorkildsen hentet hjem en strøken Kenworth W900B med dumperkasse i 2005. Faren bodde i USA i mange år på 50-tallet og hadde mye å fortelle da han flyttet tilbake til Norge i 1960. – Når man har vært i Amerika, spesielt i 1950-årene, som han var, så er det ingenting som kan måle seg med det. Det var jo et eventyr, mente Thorkildsen da TransportMagasinet besøkte ham i 2015. For å ta litt del i dette eventyret hentet han først hjem en Peterbilt 359, 1980-modell som han kjøpte usett i 2005. Tre år senere kom han over denne Kenworthen på et amerikansk nettsted. Han var egentlig ikke på jakt etter bil, men det var noe ved denne bilen som gjorde at følelsene tok overhånd. Han bare måtte ha den. Foto: Frode Tellevik

Noen år senere ble USA dratt inn i andre verdenskrig etter angrepet på Pearl Harbor, og Kenworth gikk som de fleste andre over til krigsproduksjon. De produserte både 6x6, fire tonn tunge M1-bergingsbiler og viktige komponenter til bombefly.

Da freden kom var markedet for sivile kjøretøyer enormt, og Kenworth var klar takket være krigsproduksjonen som i krigsårene hadde ført til større fabrikker og en effektiv produksjon.

<b>HUNDREÅRING:</b> Den ameri­kanske lastebil­produsenten Kenworth fyller 100 år i år. Det blir behørig markert, blant annet med disse jubileumsutgavene. Til venstre Kenworth W900L Limited Edition og til høyre en Kenworth T680 Signature Edition.
HUNDREÅRING: Den ameri­kanske lastebil­produsenten Kenworth fyller 100 år i år. Det blir behørig markert, blant annet med disse jubileumsutgavene. Til venstre Kenworth W900L Limited Edition og til høyre en Kenworth T680 Signature Edition. Foto: Produsenten

Samtidig ble Kenworth overtatt av Pacific Car and Foundry, i dag kjent som PACCAR. I 1946 ble det satt produksjonsrekord med over 700 produserte Kenworth lastebiler. Etter hvert begynte de også med eksport til Sør-Amerika, Afrika og Midtøsten.

<b>MØKK PÅ FINGRA:</b> Rundt 1940 innførte Kenworth en ny tradisjon. Ingeniør­ene skulle ikke bare konstruere laste­bilene, men også teste de ut i virkelig­heten. Mottoet var «Kenworth-­ingeniører bruker møkkete støvler». 
MØKK PÅ FINGRA: Rundt 1940 innførte Kenworth en ny tradisjon. Ingeniør­ene skulle ikke bare konstruere laste­bilene, men også teste de ut i virkelig­heten. Mottoet var «Kenworth-­ingeniører bruker møkkete støvler».  Foto: Produsenten

Ett stykke glassfiber

Separat sleeper ble lansert i 1947 og året etter ble en bulldog-utgave av 500-serien, som raskt får kallenavnet «Bull Nose» på grunn av sitt spesielle utseende lansert. 1950-årene skulle vise seg å bli et godt tiår for Kenworth. I 1956 fikk den gamle 500-serien sin erstatter i en ny og moderne lastebil som het 900-serien.

Det var den første modellen der hele fronten, inklusive panser, skjermer og radiatorkappe, var støpt i ett med glassfiber, slik det er på alle amerikanske snutebiler den dag i dag. Lett og lettvint, var ideen.

Året etter kom det en bulldog-variant i 900-serien, med tippbart førerhus. I 1957 kjøpte Pacific Car and Foundry opp Kenworths konkurrent Peterbilt, og selskapet hadde så to sterke merkevarer i porteføljen.

<b>NORGE:</b> Runar Øverland fra Rjukan importerte sin 1980 Kenworth W900A med Aerodyne-sleeper allerede i 1990. Året etter var det endelig skilt på bilen, men det var en kronglete prosess å få det til. Han har fortsatt den gromme lastebilen som stadig dukker opp på treff.
NORGE: Runar Øverland fra Rjukan importerte sin 1980 Kenworth W900A med Aerodyne-sleeper allerede i 1990. Året etter var det endelig skilt på bilen, men det var en kronglete prosess å få det til. Han har fortsatt den gromme lastebilen som stadig dukker opp på treff. Foto: Frode Tellevik

Til filmen

I 1963 kom bokstavene «W» og «K» inn i modellbetegnelsene. Bokstavene var til ære for grunnleggerne Worthington og Kent. W-bokstaven havnet på snutebilen W900, mens K-bokstaven havnet på den nye bulldog-modellen K100.

<b>LEGENDARISK:</b> Emdals legendariske Kenworth K100 ble kjøpt tilbake til Straumgjerde av barnebarnet Fredrik Emdal i 2009, 17 år etter at Håkon Emdal solgte den i 1992. 1981-modellen ble i sin tid kjøpt ny i Ohio av Håkon Emdal. – Jeg kjøpte den da jeg begynte med tankkjøring av fiskeolje. Den bilen gikk natt og dag den og jeg kjørte den mye selv, sammen med to andre sjåfører. Det var absolutt ingen dårlig bil. Den gikk borti 900 000 kilometer for oss før vi solgte den. Stort sett med tanktralle, men også på spesialoppdrag på tungtransport, fortalte Håkon Emdal til TransportMagasinet i 2014.
LEGENDARISK: Emdals legendariske Kenworth K100 ble kjøpt tilbake til Straumgjerde av barnebarnet Fredrik Emdal i 2009, 17 år etter at Håkon Emdal solgte den i 1992. 1981-modellen ble i sin tid kjøpt ny i Ohio av Håkon Emdal. – Jeg kjøpte den da jeg begynte med tankkjøring av fiskeolje. Den bilen gikk natt og dag den og jeg kjørte den mye selv, sammen med to andre sjåfører. Det var absolutt ingen dårlig bil. Den gikk borti 900 000 kilometer for oss før vi solgte den. Stort sett med tanktralle, men også på spesialoppdrag på tungtransport, fortalte Håkon Emdal til TransportMagasinet i 2014. Foto: Frode Tellevik

To år senere produserte Kenworth over 3000 lastebiler i løpet av ett år. Kenworth W900 ble til W900A, som hadde en lengre snute, for å få på plass lengre og sterkere dieselmotorer og en større radiator for bedre kjøling. I 1973 kunne Kenworth markere 50 år som lastebilprodusent.

Like etter nådde de også milepælen med 100 000 produserte lastebiler. Året etter gikk Kenworth til filmen, da en 1973 Kenworth W925 fikk en hovedrolle i TV-serien «Movin’ On», og det skulle bli flere opptredener foran kameraene. Den mest kjente er nok filmen «Smokey and the Bandit» fra 1977, som har blitt et must for alle lastebilentusiaster.

De runde hovedlyktene forsvant i 1982, med modellen Kenworth W900B. Siden har de vært rektangulære. Fire år etter slo de til igjen med den svært aerodynamiske modellen T600A, som med sin veldig buede snute fikk tilnavnet «Ant eater» (Maursluker). Modellen kunne skilte med 20 prosent lavere dieselforbruk enn den konvensjonelle W900.

<b>NEEDLE NOSE:</b> I 1939 ble Kenworth 500-serien lansert, som fort fikk tilnavnet «Needle Nose» (nålenese) på grunn av det lange og smale panseret.
NEEDLE NOSE: I 1939 ble Kenworth 500-serien lansert, som fort fikk tilnavnet «Needle Nose» (nålenese) på grunn av det lange og smale panseret. Foto: Produsenten

Europeisk slektning

Ved sitt 75-årsjubileum i 1998 lanserte Kenworth nok et førerhus som var ytterligere forbedret med tanke på boforholdene. Og slik har det fortsatt frem til i dag. Kenworth og Peterbilt har meget høy status på det amerikanske lastebilmarkedet.

PACCAR er fortsatt eiere, og har i dag også DAF i porteføljen etter oppkjøpet i 1996. Så skulle du råke på en Kenworth eller Peterbilt i USA som ser umiskjennelig ut som en DAF, så er det helt riktig. Men da er det garantert snakk om mellomtunge distribusjonsbiler.

Kenworths W900-serie, som ble lansert i 1961, er for øvrig en av de lengstlevende produksjonsseriene av noen lastebil i histor­ien. Kenworth er i tillegg store i Australia. I dag produserer PACCAR-fabrikken i Bayswater utenfor Melbourne over 2000 Ken­worths og rundt 500 DAF-laste­biler årlig.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 62 2023

Denne saken ble første gang publisert 18/12 2023, og sist oppdatert 18/12 2023.

Les også