i-MiEV til Norge i 2011

2011 - Mitsubishi i-MiEV

Lansert i Japan og England. Kommer hit neste år.

BYBILEN: i-MiEV går opptil 14 mil på én ladning, hvilket burde holde til daglig bruk. Bilen vintertestes i Norge.

BYBILEN: i-MiEV går opptil 14 mil på én ladning, hvilket burde holde til daglig bruk. Bilen vintertestes i Norge.

Publisert Oppdatert

Vi har sett bilder i årevis, men først nå nærmer det seg lansering av Mitsubishis elbil, i-MiEV. Om den første i-en i navnet står for "intelligent" vites ikke, men resten er akronym for "Mitsubishi Electric Vehicle".

Fra april selges den i Japan og England (med høyreratt), og forhåpentlig får vi den hit til Norge ett år senere.

Verdensvant

Bilen testes i USA, New Zealand, Europa og Japan. I Norge gjennomgår den vintertester, og skal prøves videre i flere faser til våren. Allerede i fjor sommer ble ordrebøkene åpnet i Japan, og interessen var overveldende. 900 bestillinger fra privatkunder bare første måneden. I 2009 ble det produsert 1400 av dem, og alle ble solgt på flekken.

Lovende ytelser

Bilen tilbakelegger opptil 14 mil per ladning, og lades fullt opp igjen på 7 timer fra en vanlig stikkontakt.

Toppfarten er 130 km/t, og med (relativt) gode plassforhold er den også praktisk. i-MiEV har fire seter og bagasjeplass tilsvarende en bil i kompaktklassen. Da batteriene ligger i gulvet tar de ikke opp unødig plass i bagasjerommet eller kupeen.

Nøyaktig lanseringsdato og pris vet selv ikke Mitsubishi Norge, men vi vil oppdatare denne saken så snart vi får mer konkret info.

TEKNISK VIDUNDER: I bilens gulv har ingeniørene gjemt elektronikken og batteriene. Her er det mange systemer som skal harmonere.

TEKNISK VIDUNDER: I bilens gulv har ingeniørene gjemt elektronikken og batteriene. Her er det mange systemer som skal harmonere.

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag