Nye Ford Ranger Raptor

Parkerer konkurrentene fullstendig

Nye Ford Ranger Raptor kan fås med Ford Performance-tunet treliters twinturbo V6-bensinmotor. Og ja, den kommer til Norge. Billig blir det ikke.

<b>KOSTBAR:</b> Salget av Ranger Raptor med treliters twinturbo V6 Ecoboost-motor starter nå. Prisene begynner på 852 250 kroner, og vi tørr ikke tenke på bensinregningen. 
KOSTBAR: Salget av Ranger Raptor med treliters twinturbo V6 Ecoboost-motor starter nå. Prisene begynner på 852 250 kroner, og vi tørr ikke tenke på bensinregningen.  Foto: Produsenten
Sist oppdatert

Ford Ranger Raptor er toppmodellen i det norske pickup-markedet, som foruten standard Ranger består av Toyota Hilux, Isuzu D-Max, Nissan Navara, Mitsubishi L200 - og snart en ny VW Amarok - bygget på samme base som Ranger.

Men der dagens Raptor-versjon av Ranger kun fås med en toliters biturbo dieselmotor med 213 hestekrefter og 500 Nm, så kan nye Raptor i tillegg fås med en motor som klinger som en 500 grams smokehouse fatburger med pastrami og bacon i et landskap av kikerter og soyabønner: En treliters twinturbo V6-bensinmotor med 288 hestekrefter og et dreiemoment på 491 Nm. Motoren er tunet av Ford Performance-avdelingen, som også håndterer modeller som Mustang og GT.

– Dette er den tøffeste Rangeren som vi noensinne har utviklet, sier Dave Burn, utviklingssjef for nye Raptor hos Ford Performance.

<b>TRAIL CONTROL:</b> Raptor kommer med en cruisekontroll for kjøring i terreng. Sjåføren velger en hastighet under 32 km/t og bilen regulerer selv akselerasjon og bremsing, mens sjåføren kan konsentrere seg om å styre bilen gjennom vanskelig terreng.
TRAIL CONTROL: Raptor kommer med en cruisekontroll for kjøring i terreng. Sjåføren velger en hastighet under 32 km/t og bilen regulerer selv akselerasjon og bremsing, mens sjåføren kan konsentrere seg om å styre bilen gjennom vanskelig terreng. Foto: Produsenten

Uten forsinkelse

Den store bensinmotoren har en kompakt sylinderblokk som er produsert i grafittjern, en jernlegering som inneholder mer karbon. Det gjør motoren opptil 75 prosent sterkere enn ved bruk av støpejern, som vanligvis blir brukt til dette, ifølge Ford.

<b>OPPRINNELSE:</b> Raptor-navnet stammer opprinnelig fra Nord-Amerika hvor Ford har utviklet høyytelses-pickuper og nyttekjøretøy siden den første generasjon F-150 SVT Raptor, som var optimalisert for høy hastighet i terreng. 
OPPRINNELSE: Raptor-navnet stammer opprinnelig fra Nord-Amerika hvor Ford har utviklet høyytelses-pickuper og nyttekjøretøy siden den første generasjon F-150 SVT Raptor, som var optimalisert for høy hastighet i terreng.  Foto: Produsenten

Performance-avdelingens grep skal ha resultert i en motor som leverer umiddelbar respons ved gasspådrag. Inngrepene skal eliminere alle tendenser til turboforsinkelse, i hvert fall hvis du er hissig på gassen.

Turboladerne i motoren roterer i opptil tre sekunder etter at sjåføren har løftet foten fra gassen. Det skal medføre at motoren og giret er «påskrudd» slik at Raptor er i stand til å svare raskere når du igjen trykker på gasspedalen.

For ytterligere å optimalisere ytelsene er motoren programmert med en egen turboladingsprofil for hvert av de 10 girene i automatgirkassen.

<b>LED:</b> Raptor kommer med matrix LED-hovedlys, prediktive kurvelys, blendingsfrie fjernlys og autodynamisk nivåregulering som skal sikre optimal sikt.
LED: Raptor kommer med matrix LED-hovedlys, prediktive kurvelys, blendingsfrie fjernlys og autodynamisk nivåregulering som skal sikre optimal sikt. Foto: Produsenten

Fylt med Teflon

Som med dagens versjon, så vil nye Raptor ha et ganske annerledes understell sammenlignet med standard Ranger. En rekke Raptor-spesifikke fester og forsterkinger samt egne rammer for støtfangere, støtdempertårn og lignende skal gi enda bedre terrengegenskaper. For å kunne kjøre i tøft terreng i høy hastighet har Ford i tillegg redesignet hjulopphenget på nye Ranger Raptor.

Noe av hemmeligheten er FOX 2.5-tommer Live Valve-dempere som er utstyrt med det aller siste av kontrollteknologier. Demperne er fylt med Teflon tilsatt olje som skal redusere friksjonen med rundt 50 prosent sammenlignet med utgående modellen.

<b>SOM STØPT:</b> Jagerfly-inspirerte sportsseter, oppvarmet sportsratt i skinn med rattgir i støpt magnesium. 
SOM STØPT: Jagerfly-inspirerte sportsseter, oppvarmet sportsratt i skinn med rattgir i støpt magnesium.  Foto: Produsenten

­– Vi får maks ut av FOX Live Valve-demperne ved at de tilpasser seg i sanntid og sørger for ekstremt god karosserikontroll når du er på veien, samtidig som de absorberer ujevnhetene uten problemer, hevder Burn.

<b>MODUSVELGER:</b> Syv forskjellige kjøremodus, inkludert et eget Baja-modus som F-150 Raptor. 
MODUSVELGER: Syv forskjellige kjøremodus, inkludert et eget Baja-modus som F-150 Raptor.  Foto: Produsenten
<b>INSTRUEMENTPANEL:</b> 12,4 tommers heldigitalt instrumentpanel. 
INSTRUEMENTPANEL: 12,4 tommers heldigitalt instrumentpanel.  Foto: Produsenten

Syv kjøremodus

Live Valve-systemet er også forbundet med Raptors syv forskjellige kjøreinnstillinger for å kunne levere enda bedre komfort – enten du kjører på asfaltvei, kjerreveier eller i terrenget.

Støtdemperne skal også gi riktig mengde med demping i forskjellige situasjoner (såkalt Position-Sensitive-demping). Dersom du akselerer kraftig vil de bakre demperne strammes opp for å gi bedre kjøretøystabilitet. FOX Bottom-Out Control sørger også for maksimal demping i de siste 25 prosentene av dempervandringen.

De forskjellige kjøremodusene påvirker både motor, girkasse, bremser, stabilitetskontroll, lydbilde, styring og gassrespons. I tillegg endres også visningen på det heldigitale instrumentpanelet og den midtstilte berøringsskjermen. Modusene inkluderer et eget Baja-modus hvor bilens elektroniske systemer tilpasses for å levere maksimalt i høy hastighet i terreng.

<b>SOM I MUSTANG MACH-E:</b> 12 tommers, vertikal berøringsskjerm. 
SOM I MUSTANG MACH-E: 12 tommers, vertikal berøringsskjerm.  Foto: Produsenten

Permanent firehjulstrekk

Nye Raptor kommer standard med en beskyttelsesplate foran som er nesten dobbelt så stor som på standardversjonen av nye Ranger, og består av 2,3 mm tykt høyfast stål.

Denne platen, i kombinasjon med beskyttelse for motor og drivverk, er utviklet for å beskytte nøkkelkomponenter som motor og drivverk ved kjøring i tøft terreng.

Et mer avansert permanent firehjulstrekksystem med en helt ny elektronisk styrt to-trinns fordelingsgirkasse, kombinert med differensiallås både foran og bak, hører også med.

Til Norge senere i år

Ranger Raptor blir den første varianten av neste generasjon Ranger som lanseres i Europa, og de første kundeleveringene vil starte i fjerde kvartal 2022.

Salget av Ford Ranger Raptor med treliters twinturbo V6 Ecoboost-motor starter faktisk nå. Prisene begynner på 852 250 kroner. Raptor med biturbo-dieselen vil bli tilgjengelig for det norske markedet fra 2023.

<b>BARSK:</b> De 17-tommers aluminiumsfelgene blir levert med Raptor-eksklusive all-terrain dekk fra BF Goodrich. Stigtrinnene er i støpt aluminium
BARSK: De 17-tommers aluminiumsfelgene blir levert med Raptor-eksklusive all-terrain dekk fra BF Goodrich. Stigtrinnene er i støpt aluminium Foto: Produsenten

Sett i lys av personbil- og varebilutviklingen for øvrig i Norge, er Ranger Raptor som kjerringa mot strømmen, men Ford Norge har stor tro på den.

<b>KLAFFER:</b> Elektronisk styrte spjeld i eksosanlegget justeres lydbildet etter hvilket modus du har valgt. Lyden er råest i Baja. Selvsagt.
KLAFFER: Elektronisk styrte spjeld i eksosanlegget justeres lydbildet etter hvilket modus du har valgt. Lyden er råest i Baja. Selvsagt. Foto: Produsenten

– Vi vet at kundene forventer at vi leverer enda bedre ytelse med neste generasjon Ranger Raptor, men jeg tror ikke de er klar over hvilket enormt sprang vi har tatt. Det er en fantastisk morsom pickup å kjøre og den usminkede rå ytelsen den leverer kommer til å overraske dem stort, sier Per Gunnar Berg, administrerende direktør i Ford Motor Norge.

Denne saken ble første gang publisert 15/03 2022, og sist oppdatert 15/03 2022.

Les også