60-årsjublieum for Ford Mustang

Snudde om Mustang

Mye tydet på at nye Ford Mustang ikke ville komme til Norge, men fans og forhandlere ville det annerledes. 

Uten turbo: Selvpustende motorer uten hjelp fra verken turbo eller kompressor er sjelden kost i disse dager, men det er en slik motor som sitter under det lange panseret til nye Mustang sågar en V8. Bildet viser Dark Horse-versjonen.
Uten turbo: Selvpustende motorer uten hjelp fra verken turbo eller kompressor er sjelden kost i disse dager, men det er en slik motor som sitter under det lange panseret til nye Mustang sågar en V8. Bildet viser Dark Horse-versjonen. Foto: Produsent
Sist oppdatert

17. april 1964 ble den produksjonsklare versjonen av Ford Mustang vist frem for første gang. Stedet var verdensutstillingen i New York. 60 år senere er det klart for syvende generasjon av den ikonisk bilmodellen. Det var imidlertid ikke opplagt at den ville komme til Norge.

– Det er riktig at vi har hatt diskusjoner om vi skulle ta den inn til Norge, men vi besluttet å gjøre det etter sterke ønsker både fra Mustang-entusiaster og våre forhandlere, sier Anne Sønsteby, informasjonssjef i Ford Norge.

Norge har en av verdens største Mustang-entusiastklubber og Norsk Mustang Club er en av Norges største merkebil-klubber, ifølge organisasjonen selv.

– Det er ingen tvil om at Mustang – på lik linje med Bronco – er viktige ikoner og merkevarebyggere for Ford – langt mer enn volumselgere, sier Sønsteby.

60 år siden: Ford Mustang hadde premiere på verdensutstillingen i New York i 1964.
60 år siden: Ford Mustang hadde premiere på verdensutstillingen i New York i 1964. Foto: Produsenten

Selvpustende V8

Og Norge blir ikke avspist med en «europeisk» variant med 2,3-liters Ecoboost. Under det langtrukne panseret sitter en ny femliters, selvpustende V8 som leverer 446 hestekrefter og et dreiemoment på 540 Nm. Et nytt dobbelt luftinntak sørger for at motoren får puste mer fritt og gir raskere respons.

Lyd: Sportseksos med aktive spjeld og fire brede enderør.
Lyd: Sportseksos med aktive spjeld og fire brede enderør. Foto: Produsenten

Overføringen skjer med en sekstrinns manuell girkasse eller 10-trinns automat med mulighet for semiautomatiske skift (SelectShift) og girhendler bak rattet. Med opptil seks kjøremoduser kan du justere bilens karakter etter forhold, formål og humør.

Du kan velge mellom Normal, Sport, Glatt, Drag og Track-modus, eller du kan tilpasse bilens innstillinger individuelt. Med aktiv sportseksos endres motorlyden og volum.

En «Performance-pakke» er standard på bilene som kommer til Norge. Da sitter det Brembo Performance-bremser bak de 19-tommers aluminiumsfelgene. En differensialbrems sørger for mindre hjulspinn og bedre grep, spesielt i svinger.

Mye utstyr: Standardversjonen koster fra 1 406 000 kroner og er godt utstyrt. Listen over mulig ekstrautstyr er meget kort.
Mye utstyr: Standardversjonen koster fra 1 406 000 kroner og er godt utstyrt. Listen over mulig ekstrautstyr er meget kort. Foto: Produsenten

MagneRide-dempere er ekstrautstyr til 21 500 kroner. Dette er dempere som ved hjelp av magnetisme og jernpartikler i oljen regulerer stivheten i dempingen. Hardheten på dempingen justeres etter hastigheten.

Både fronten og hekken har fått en ganske annerledes utforming sammenlignet med forrige generasjon Mustang. En ny frontspoiler og sideskjørt skal bidra til å bedre aerodynamikken. De velkjente tri-bar baklysene, med tre vertikale pilarer, er fortsatt med, men er nå i LED.

På innsiden

Et digitalt miljø møter deg på innsiden. Foran rattet som har varme og solide ti på to-grep, ser du rett på et heldigitalt 12,4 tommers instrumentpanel.

Det deler glass med en 13,2 tommers berøringsskjerm. Med dataspillteknologi fra Unreal Engine kan du tilpasse interaktiv animert grafikk i forskjellige farger.

Digitalisert: Førermiljøet er vesentlig mer digitalisert sammenlignet med forrige generasjon. Det elektriske håndbrekket har det megetsigende navnet "drift brake".
Digitalisert: Førermiljøet er vesentlig mer digitalisert sammenlignet med forrige generasjon. Det elektriske håndbrekket har det megetsigende navnet "drift brake". Foto: Produsenten

Ford opplyser at de har doblet datakraften i infotainmentsystemet SYNC, som nå er fjerde generasjon, og som tilpasser innholdet på skjermen etter hvilke funksjoner føreren bruker mest.

Skinn: Ingen bøtteseter, men elektrisk justerbare skinnseter med både varme og kjøling
Skinn: Ingen bøtteseter, men elektrisk justerbare skinnseter med både varme og kjøling Foto: Produsenten

Mustangen kommer også med Apple CarPlay og Android Auto. Lydanlegget på 860 watt fra B&O har 12 høyttalere er spesialutviklet og tunet for Mustang. Subwoofer i bagasjerommet skal sørge for nok bass.

Med bilens 5G-modem er bilen også kompatibel for Over-The-Air (OTA-oppdateringer). Modemet sikrer også føreren trafikkoppdateringer i sanntid, med bilens innebygde skybaserte navigasjonssystem.

Manuell: Mustang kan leveres med sekstrinns manuelt gir.
Manuell: Mustang kan leveres med sekstrinns manuelt gir. Foto: Produsenten

Mustang kommer standard med elektrisk justerbare skinnseter med både varme og kjøling, og av bildene ser det ut som den har manuelt håndbrekk. Det er imidlertid elektrisk, men Ford kaller det drift brake, noe som forteller det meste om hvorfor det er formet som et manuelt håndbrekk.

Takløs: Mustang kommer som GT-sportskupé (fastback) og kabriolet.
Takløs: Mustang kommer som GT-sportskupé (fastback) og kabriolet. Foto: Produsenten

Spesialversjon

Nye Mustang kommer også i en Dark Horse-versjon som er inspirert av Fords satsing på motorsport i årene fremover. Motoren har spesiell tuning, med blant annet kraftigere kjølevifter, som gir noe ekstra ytelse, 453 hestekrefter og 540 Nm. 0-100 km/t skal gå unna på 4,5 sekunder.

Den kommer med en 10-trinns automatgirkasse eller en TREMEC sekstrinns manuell girkasse, som har rev-matching teknologi for sømløs nedgiring. De adaptive Magneride-demperne er standard. Dark Horse-versjonen har blant annet lavere sideskjørt, fastmontert spoiler, racing-inspirert diffusor, svarte, firedoble enderør og Pirelli P Zero-dekk med dimensjonene 255/40 foran og 275/40 bak.

Nye Mustang koster fra 1 406 000 kroner. Dark Horse-utgaven koster fra 1 606 000 kroner.

Tekniske data

For Mustang GT m/automat

Motor, cm³: 5038

Effekt, hk ved o/min: 446/7250 

Dreiemoment, Nm ved o/min: 540/5100

Egenvekt, kg: 1836

Lengde/bredde/høyde, cm: 481/192/141

Akselavstand, cm: 272

Bagasjerom, liter: 381

Standard dekkdimensjon: F: 255/40R 19 B: 275/40R 19

Forbruk, l/mil (WLTP): 1,22

CO2-utslipp, g/km (WLTP): 278

0–100 km/t, fabrikk, sek: 4,9

Toppfart, km/t: 250

Pris fra, kr: 1 406 000

Sekretærbilen: Da Mustangen ble lansert i 1964 skulle det være en billig, men morsom bil for folk flest. Navnet hentet Ford fra det legendariske jagerflyet P51 Mustang. Bilen ble omtalt som «sekretærbilen», men begrepet ble neppe brukt om versjonen som ble introdusert året etter: Da presenterte Carroll Shelby GT350 med over 300 hk. Shelby GT500 med 355 hk kom i 1967. I 1969 kom Mustang Boss 302 og 375-hesters Boss 429. Samme år gjorde Mach 1 også sin entré. Den rimeligste versjonen hadde en 5,8-liters V8 med 250 hk, men Mach 1 kunne også fås med 7.0 Cobra Jet-motoren som produserte 335 hk. Versjonene ble lansert under slagordet «a steed for every need», en hest for ethvert behov. Bildet viser Gail Wise fra Sør-Afrika som ble den første kvinne som eide en Mustang.
Sekretærbilen: Da Mustangen ble lansert i 1964 skulle det være en billig, men morsom bil for folk flest. Navnet hentet Ford fra det legendariske jagerflyet P51 Mustang. Bilen ble omtalt som «sekretærbilen», men begrepet ble neppe brukt om versjonen som ble introdusert året etter: Da presenterte Carroll Shelby GT350 med over 300 hk. Shelby GT500 med 355 hk kom i 1967. I 1969 kom Mustang Boss 302 og 375-hesters Boss 429. Samme år gjorde Mach 1 også sin entré. Den rimeligste versjonen hadde en 5,8-liters V8 med 250 hk, men Mach 1 kunne også fås med 7.0 Cobra Jet-motoren som produserte 335 hk. Versjonene ble lansert under slagordet «a steed for every need», en hest for ethvert behov. Bildet viser Gail Wise fra Sør-Afrika som ble den første kvinne som eide en Mustang. Foto: Produsenten

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 17 2024

Denne saken ble første gang publisert 23/02 2024, og sist oppdatert 23/02 2024.

Les også