VOLVO XC40 RECHARGE

Elektriske Volvo XC40 kan fås med hengerfeste og prisen er klar

Volvos ladbare biler skal ha Recharge i navnet. Først ut er Volvo XC40 som blir selskapets første elektriske bil.

Pluss ikon
<b>VOLVO X40 RECHARGE:</b> XC40 Recharge vil ha en veiledende pris fra kr. 490.000, - eks. frakt og levering. Priser på ekstrautstyr og utstyrspakker blir klare nærmere salgsstart. Volvo åpner for bestilling i uke 3, 2020 og bilen kan bestilles hos alle norske Volvo-forhandlere fra den uken. Det er forventet at Volvo i Norge vil få god tilgang til biler for det norske markedet. De første bilene kommer til Norge i fjerde kvartal 2020 og levering fortsetter utover i 2021.
VOLVO X40 RECHARGE: XC40 Recharge vil ha en veiledende pris fra kr. 490.000, - eks. frakt og levering. Priser på ekstrautstyr og utstyrspakker blir klare nærmere salgsstart. Volvo åpner for bestilling i uke 3, 2020 og bilen kan bestilles hos alle norske Volvo-forhandlere fra den uken. Det er forventet at Volvo i Norge vil få god tilgang til biler for det norske markedet. De første bilene kommer til Norge i fjerde kvartal 2020 og levering fortsetter utover i 2021. Foto: Volvo
Sist oppdatert

Så er det endelig klart for Volvos første elbil, den elektriske versjonen av X40. Den har fått navnet XC40 Recharge noe som også introduserer Volvos nye merkevare for selskapets ladbare modeller, Recharge.

Firehjulstrekk og 400 km rekkevidde

Den kommer på samme CMA-plattform (Compact Modular Architecture) som Polestar 2. Det betyr firehjulstrekk, 300 kW, 408 hestekrefter, 75 kWh batteri og en rekkevidde på 400 kilometer, ifølge WLTP-testen. XC40 kommer med AC-lading opptil 11kW og DC-lading opptil 150kW som standard.

Med en hurtiglader kan batteriet lades til 80 prosent kapasitet på 40 minutter. Bilen leveres med Type 2-ladekabler og Volvo vil tilby en fastmontert vegglader som ekstrautstyr.

– Alt norske elbilkunder ønsker seg

– XC40 Recharge leverer alt det norske elbilkunder ønsker seg. Det er en høyreist SUV med lang rekkevidde, masse kraft, firehjulsdrift, høy bakkeklaring og mulighet for hengerfeste, sier Erik Trosby, PR- og kommunikasjonssjef i Volvo Car Norway.

De to motorene gir en samlet effekt på 408 hestekrefter og et dreiemoment på 660 Nm. Bilen går fra 0 – 100 på 4,9 sekunder. Det blir mulig å bestille XC40 Recharge med tilhengerfeste og tillatt tilhengervekt er 1500 kilo. XC40 har en bakkeklaring på 17,5 centimeter.

Volvo XC40 Recharge: Pris

XC40 Recharge vil ha en veiledende pris fra 490.000 kroner. Priser på ekstrautstyr og utstyrspakker blir klare nærmere salgsstart. Volvo åpner for bestilling i uke 3, 2020 og bilen kan bestilles hos alle norske Volvo-forhandlere fra den uken. Det er forventet at Volvo i Norge vil få god tilgang til biler for det norske markedet. De første bilene kommer til Norge i fjerde kvartal 2020 og levering fortsetter utover i 2021.

– Interessen for XC40 Recharge har vært enorm. Vi har passert 7500 på interesselisten og forventer økt interesse nå som flere detaljer om bilen slippes, sier Trosby.

<b>HENGERFESTE:</b> Det blir mulig å bestille XC40 Recharge med tilhengerfeste og tillatt tilhengervekt er 1500 kilo.
HENGERFESTE: Det blir mulig å bestille XC40 Recharge med tilhengerfeste og tillatt tilhengervekt er 1500 kilo. Foto: Volvo

Flere elektriske Volvo-er på vei

XC40 Recharge blir også den første Volvo-modellen som i likhet med Tesla kan motta større software- og operativsystemoppdateringer trådløst, også kalt «over the air-oppdateringer.

Dette gjør at Volvo kan fortsette å oppdatere bilen, selv etter at den har forlatt fabrikken, og er et viktig steg i Volvos satsing på oppkoblede tjenester. XC40 Recharge blir ikke lenge alene i Volvos elektrifiserte familie. Volvo skal lansere en elbil hvert år frem til 2025. Innen da skal elbilene stå for 50 prosent av Volvo-salget. Den andre halvdelene skal være hybrider.

I motsetning til enkelte av konkurrentene så skiller ikke elbilmodellen seg vesentlig fra modellene med forbrenningsmotor. XC40 Recharge er prikk lik XC40 med diesel. Det eneste som skiller er den lukkede grillen som signaliserer en annen drivlinje.

Google-basert

Innvendig skjer det større ting i tillegg til drivlinjen. Volvo gjør store endringer i infotainmentsystemet i elektriske XC40. Volvo Car Group er det første selskapet som går sammen med Google om å integrere et Android-basert infotainmentsystem, der tjenester som Google Assistant, Google Maps og Google Play Store er innebygd. De to selskapene har vært utviklingspartnere de siste årene. Det nye systemet kommer med full integrasjon av Android Automotive OS - Google sin Android-plattform med åpen kildekode. Systemet vil tilby sanntidsoppdateringer av tjenester som Google Assistant og Google Maps, i tillegg til bilapplikasjoner som kan utvikles av andre internasjonale utviklermiljøer.

ANDROID: Volvo Car Group er det første selskapet som går sammen med Google om å integrere et Android-basert infotainmentsystem, der tjenester som Google Assistant, Google Maps og Google Play Store er innebygd.
ANDROID: Volvo Car Group er det første selskapet som går sammen med Google om å integrere et Android-basert infotainmentsystem, der tjenester som Google Assistant, Google Maps og Google Play Store er innebygd. Foto: Volvo

Mer talestyring

Tjenester fra Google Google Assistant gjør det mulig å få ting gjort via stemmestyring. Eksempelvis kan man justere temperaturen i bilen, sette et mål i Google Maps, sende en tekstmelding eller sette på musikk fra Spotify uten å måtte bruke hendene eller fjerne blikket fra veien. Google Maps tilbyr kart og trafikkdata som oppdateres i sanntid, og holder sjåføren oppdatert på trafikksituasjoner dit de er på vei. Google Maps kan også foreslå hvor man kan finne nærmeste ladestasjon, eller foreslå alternative ruter dersom det oppstår kø.

Førerstøtte

De samme oppdaterte kartdataene som ligger i Google Maps vil også brukes til å forbedre egenskapene til XC40s førerstøttesystem (Advanced Driver Assistance Systems – ADAS), fordi den kan gi bilen informasjon om for eksempel fartsgrenser og svinger på veien, ifølge Volvo.

Selskapet skal bruke den digitale tjenesteplattformen Volvo On Call og et stadig sterkere miljø med dataingeniører til å videreutvikle software og oppkoblede tjenester til bilene. Eksempelvis skal det nye infotainmentsystemet være helintegrert med Volvo On Call og tilby nye funksjoner, slik som overvåking av batteristatus og ladenivåer.

Denne saken ble første gang publisert 16/10 2019, og sist oppdatert 16/10 2019.

Les også