Test: Tesla Model 3 Performance

Bryter alle regler

Fra 60-100 km/t er Tesla Model 3 Performance den raskeste bilen vi har testet.

Pluss ikon
<b>SEDANEN ER TILBAKE:</b> Det er fort gjort å tro at Model 3 har stor bakluke på samme måte som Model S. Men her er det vanlig bagasjerom, uten at de praktiske begrensningene blir like store som fryktet.
SEDANEN ER TILBAKE: Det er fort gjort å tro at Model 3 har stor bakluke på samme måte som Model S. Men her er det vanlig bagasjerom, uten at de praktiske begrensningene blir like store som fryktet. Foto: Terje Bjørnsen
Sist oppdatert

Hvis noen for fem år siden hadde hevdet at Norges mest solgte bil i 2019 ville være en elektrisk sedan fra USA, med firehjulsdrift, akselerasjon raskere enn Porsche 911 Turbo og pris på rundt halvmillionen? Hvite frakker og lukket avdeling neste.

6123 Model 3 i Mars

Det gjenstår riktignok ganske mye av 2019, men ved utgangen av mars har Tesla levert ut 6 123 eksemplarer av Model 3 – godt over dobbelt så mange som neste bil på lista – VW Golf med 2 637 stykker.

Lynrask levering

Og Tesla har enda et ess oppe i ermet: Der mange av konkurrentene sliter med leveringsdyktighet på elbil, kan du få din Model 3 lynraskt. Bestiller du nå, har du din Tesla i mai. I tillegg til flere andre fristende attributter er rask levering sannsynligvis det beste argumentet for at nordmenn går av skaftet og kjøper en biltype som nærmest var uselgelig for tre måneder siden.

Sedanen slår tilbake

Da snakker vi selvsagt ikke om elbil, men det faktum at Tesla Model 3 er en sedan. Vi må vel tilbake til Ford Taunus og Volvo 240 på 70-tallet for å finne en epoke der sedan (en sånn med fire dører og separat bagasjerom) hadde salgstall å snakke om.

<b>LEKKER MODEL 3:</b> Ikke vanskelig å falle for utseendet til Tesla Model 3 Performance
LEKKER MODEL 3: Ikke vanskelig å falle for utseendet til Tesla Model 3 Performance Foto: Terje Bjørnsen

I Norge har vi de seneste årene ønsket oss store SUV-er, som også er blitt elektriske som for eksempel Audi e-Tron og Jaguar iPace (+). Der begge forsøker å ta opp kampen med Tesla Model X.

Men Tesla har snudd opp ned på slike konvensjoner tidligere. «Ingen» kjøpte femdørs kombikupe til 800-900 000 kroner før Model S kom på markedet.

I 2018 ble det solgt 2 607 sedaner i Norge, eller 1,8 % av totalmarkedet. Så langt i 2019 er markedsandelen for sedan 17 % og Tesla Model 3 står for over 90 % av den. Snakker om å snu ting på hodet.

Kul og fremtidsrettet

Det kan sikkert forskes i mange år på hvordan og hvorfor et stasjonsvogn- og SUV-elskende folk plutselig kjøper en biltype de i moderne tid ikke har viet et snev av interesse.

Skal jeg forsøke meg på høyst uvitenskapelig forklaring, må det være fordi Tesla har klart å bli en kul, moderne og fremtidsrettet merkevare. I løpet av usannsynlig kort tid. Og at alle med et snev av erfaring rundt norske bilavgifter fornuftigvis tenker: Dette kan ikke vare.

Vi kan gjøre et unntak

Personlig kunne jeg aldri ha tenkt meg å kjøpe en bil med egenskaper jeg ikke trenger, eller som mangler viktige elementer for å fungere til mine behov (og ja, jeg er den kjedelige stasjonsvogn med 4WD-mannen).

0-100 km/t på 3,4 sekunder biter ikke på meg, for jeg vet med biltesterens snusfornuft-erfaring at det er utrolig lite du får brukt det i Norge etter de første wow-opplevelsen. Forhåpentligvis uten blålys i bakspeilet. En brevsprekk i hekken, der fraktbehovet tilsier et gigantisk gap? Fruen – i egenskap av familiens ekspert på frakt av jordsekker, treplank og brukte kommoder fra finn.no - er Ikke imponert.

Men for Tesla Model 3 ville jeg nok ha gjort et unntak.

For å ta det siste først. Den brevsprekken i hekken er faktisk stor nok til at postbudet kunne få på plass ganske store kolli før det blir hentelapp på nærbutikken. Og når du legger ned baksetene er gjennomlastingsmuligheten faktisk veldig bra. Nei, du får ikke på plass sofaen til tante Agathe, men noen ganger må du kunne kjøpe bil uten å ta høyde for alle fornuftsmessige ekstremtilfelle. Ikke sant?

Jo.

Kul, men ikke perfekt

Innvendig er Tesla Model 3 omtrent like rommelig som mange andre typiske mellomklassebiler, med god plass til fire og mulighet for å kjøre med fem i bilen. Følelsen er luftig, takket være ivrig bruk av glass. Og minimalistisk, fordi nesten all betjening og informasjonsvisning er flyttet til skjermen litt til høyre for føreren.

På førerplass føler du at du sitter ganske langt fram i bilen, en følelse forsterket av det lave, fallende panseret. I starten var ikke Model S noe prakteksempel på sittekomfort. Den fella har Tesla styrt klar av på Model 3. I løpet av mine 60 mil var det ikke antydning til vond rygg eller murrende lår. Kombinasjon av god sittestilling, fine reguleringsmuligheter og et bra sete gjør susen.

Intuitiv presentasjon

<b>ALT I ETT:</b> En stor betjenings- og informasjonsskjerm. Fungerer bra, men nostalgikeren i oss vil gjerne ha basisinformasjon rett forut.
ALT I ETT: En stor betjenings- og informasjonsskjerm. Fungerer bra, men nostalgikeren i oss vil gjerne ha basisinformasjon rett forut. Foto: Terje Bjørnsen

Ja, jeg synes den store betjenings- og informasjonsskjermen er kul. Dessuten har den en betjeningsfølsomhet selv Apple ville vært stolt av. Og Tesla er elbil-verdensmestre til å presentere informasjon intuitivt og elegant. Hva Audi tenkte med sine to kullsvarte mikroskjermer i midtkonsollet i e-tron er ikke godt å skjønne. Her har du nemlig fasit.

Likevel – kall meg gjerne bakstreversk og gammeldags – men jeg savner å ha primærinformasjonen i den retningen du skal se: Framover på veien.

Og det er nesten som om Tesla-designerne har tenkt tanken, rett foran rattet er det perfekt plassering for en lekker infoskjerm med fart, temperatur, rekkevidde og slikt det er greit å få med seg uten å se til høyre hver gang.

Så fort at det gjør vondt

Gledelig nok, og ikke helt overraskende kjører Tesla Model 3 svært godt. Vinterdekk og matchvekt rundt to tonn er ikke ideelt, men god balanse og fin følelse i understellet gir mulighet for å holde godt driv.

Selv Performance-utgaven vi kjører, med senket understell og store 20-tommers hjul, gjør seg ikke bort på norsk telehiv. Den kan bli småstram på små ujevnheter, men da tenker vi umiddelbart i retning av den understells- og ytelsesmessig snillere Long Range-utgaven som et godt alternativ. At den i tillegg er en god del rimeligere er en ekstra bonus.

<b>GODE SETER:</b> Tesla Model 3 har seter som fungerer også på langkjøring.
GODE SETER: Tesla Model 3 har seter som fungerer også på langkjøring. Foto: Terje Bjørnsen
<b>BRUKBAR PLASS:</b> Baksetet har ganske normale familiebilmål. Du slipper forhøyning på gulvet i midten, men setehøyden er lav. Det gir bratt vinkel i knærne og middels sittekomfort.
BRUKBAR PLASS: Baksetet har ganske normale familiebilmål. Du slipper forhøyning på gulvet i midten, men setehøyden er lav. Det gir bratt vinkel i knærne og middels sittekomfort. Foto: Terje Bjørnsen

Den har ikke Performance-modellens hårreisende ytelser (0-100 på 4,8 kontra 3,4 sekunder, sier Tesla) men det kan faktisk sees på som en fordel. Det gjør nesten fysisk vondt å gi full pedal i Model 3 Performance. Øyene trykkes bak i skallen, skjelett og muskler vil helst bli igjen på startstreken når jeg kjører akselerasjonstester.

Den raskeste bilen vi har testet

Selv når de myke, piggfri vinterdekkene strever etter feste på den kalde asfalten klarer Performance-utgaven 0-100 km/t på 4 sekunder. I praktisk kjøring er mellomakselerasjon det aller viktigste, og med 60-100 km/t på 1,8 sekunder er Model 3 Performance den raskeste bilen vi har testet. Selv om forutsetningene med dekk, temperatur og underlag ikke er optimale.

Jeg elsker heftig akselerasjon og skal ikke komme med noen moralsk skjennepreken, men gud og hvermann behøver ikke denne graden av overkill på ytelsesfronten. Og nettopp derfor er den sannsynligvis fortsatt superraske Model 3 Long Range det beste valget for alle andre enn Lewis Hamilton.

Alternativt trykke på «chill»-knappen. Den tar ned effekten, men ikke mer enn at du fortsatt har akselerasjon i sportsbilklassen.

Svar: Mer enn langt nok

Skal vi pirke på noe med Tesla Model 3, må det være at den har ganske merkbar dekkstøy selv med vinterdekk og dermed gir større utslag i støymålingene enn biler som Mercedes C-klasse, Volvo V60 eller nye BMW 3-serie.

<b>LAV FRONT: </b>Ingen forbrenningsmotor som tar mye plass foran. Under «panseret» er det et mindre oppbevaringsrom.
LAV FRONT: Ingen forbrenningsmotor som tar mye plass foran. Under «panseret» er det et mindre oppbevaringsrom. Foto: Terje Bjørnsen

Det samme gjelder noe av materialkvaliteten og premiuminntrykket innvendig, der Elon Musks løfte om at Model 3 skal være en billig bil er mer tydelig enn andre steder.

Vi kunne sikkert også bekymret oss over at Tesla tidvis har slitt med å følge opp alle sine nye kunder og at utfordringen neppe blir noe mindre av at det strømmer på Model 3-eiere i tusentall i tiden framover. Men det ligger utenfor rammen til denne testen å bedømme.

Modell 3: Rekkevidde

I stedet kan vi avslutte med det som ofte er det første du vil vite når du leser test av en ny elbil:

Hvor langt går den? Hva er den faktiske rekkevidden på Tesla Model 3?

Er det ikke deilig at vi kan la det vente tilslutt. For den går langt nok.

Så langt at du i det daglige knapt vil kaste et blikk på rekkeviddeindikatoren. Legg så til at du med sanntidsoppdatering på skjermen fra de mange Tesla Supercharger-stasjonene og mulighet til å lade på alle andre hurtigladere vil finne en ladestasjon der du er, når du trenger det.

Rekkevidde så det holder

Enda blidere blir du nok av energiforbruket. De to dagene vi kjører Tesla Model 3 Performance er forholdene brukbare for elbiler; lettskyet vær, tørre veier og temperatur som svinger fra 3 til 10 grader. I vår faste forbruksrunde klarer bilen seg med 1,63 kWh per mil, noe som tilsvarer en maksimal rekkevidde på 44 mil. Bruker du 80 % av batterikapasiteten er rekkevidden fortsatt 35 mil.

Direkte sammenligning av forbrukstall på elbiler er vanskelig fordi temperaturen spiller en stor rolle, men basert på det vi har sett av nye elbilmodeller de siste par årene, er dette svært pene tall. Det høyeste forbruket får vi på en 14 mil lang motorveietappe (1,93 kWh/mil), mens snittforbruket for hele testen havner på 1,76 kWh/mil.

Den enkleste elbilen

Det aller beste argumentet for å hente ut din nye Tesla Model 3 i løpet av de neste månedene ligger i prisen. Særlig for Long Range-utgaven, der du ved å være litt varsom på utstyrsvalget kan havne rundt 470-490 000 kroner. Det er et område mange bestselgere blant stasjonsvogner og SUV-modeller har ligget på de siste årene. Det skremmer ikke norske bilkjøpere.

Når mange av «folke-elbilene» fra merker som Nissan og Kia nærmer seg 400 000 kroner ferdig på gaten er det likevel ikke så vanskelig å tenke tanken:

Min neste bil kommer fra USA, er en sedan, går uendelig fort og er ganske rimelig. At det også er den mest lettbrukte elbilen noensinne?

Solgt.

Se video av Tesla Model 3 her:


TEKNISKE DATA: Tesla Model 3 Performance

Motor: To elmotorer
Effekt, total hk/kW: 483/355
Egenvekt, m/fører, kg: 2006
Lengde/bredde/høyde, cm: 469/185/144
Bagasjerom, liter: 542
Standard dekkdimensjon: 235/35-20
Batterikapasitet, kWh 75
Rekkevidde, WLTP km 530 Rekkevidde 200 km forbrukstest, km 440
Forbruk, WLTP, kWh/mil: 1,66
0-100 km/t, fabrikk, sek.: 3,4
Toppfart, km/t: 261
Pris fra, kr: 542 920
ris testbil, kr: 559 620

TESTDATA
0-100 km/t, sek.: 4,0
60-100 km/t, kickdown: 1,8
80-120 km/t, kickdown: 2,3
Støy 50 km/t, dBA: 61,0
Støy 80 km/t, dBA: 66,0
Støy 100 km/t, dBA: 69,3
Testforbruk, kWh/mil: 1,63

Denne saken ble første gang publisert 02/04 2019, og sist oppdatert 02/04 2019.

Les også