Test: Nissan Ariya 63 kWh og 87 kWh

Heldigvis for komfortorienterte bilkjøpere har ikke Nissan gått i den typiske elbil-fella

Den nye SUV-modellen Ariya snur opp ned på forestillingen om hvilke egenskaper du kan forvente deg av en stor Nissan. 

Pluss ikon
<b>TILTALENDE:</b> Vi synes Nissan har fått fin dreis på Ariya-designet. De positive vibrasjonene strekker seg heldigvis også videre til bilegenskapene. Nissan har gjort seg flid i alt fra designdetaljer til fargevalg. Det hever Aryia fra tidligere store Nissan-modeller. 
TILTALENDE: Vi synes Nissan har fått fin dreis på Ariya-designet. De positive vibrasjonene strekker seg heldigvis også videre til bilegenskapene. Nissan har gjort seg flid i alt fra designdetaljer til fargevalg. Det hever Aryia fra tidligere store Nissan-modeller.  Foto: Terje Bjørnsen
Sist oppdatert

Hvis du kikker bakover på hva Nissan har tilbudt av typiske storselgere de siste 10–20 årene, er det et slektstre preget av enkle og rimeligere folkebiler. Ikke noe prangende, ikke noe eksklusivt eller prestisjepreget.

Modellutvalget har også skrumpet inn, og i praksis har bare den kompakte elbilen Leaf og den praktiske crossovermodellen Qashqai vært aktuelle for det norske markedet den siste tiden.

Les også: Test: Så langt kommer du med Nye Nissan Leaf 62 kWh e+

Les også: Nissan Qashqai - folkebilen som traff blinken

Da er det ikke rart at importør, forhandlere og trofaste Nissan-kunder har sett fram til den nye Ariya-modellen. Det er en bil vi har hørt om i lang tid, sikkert med et mål for øye om at eksempelvis Leaf-kunder som vil ha større bil, kan smøre seg med tålmodighet i stedet for å løpe til nærmeste Tesla- eller VW-forhandler.

TESTET: Nissan Ariya med stort og lite batteri.
TESTET: Nissan Ariya med stort og lite batteri. Foto: Terje Bjørnsen

Venter på noe godt

I elbilsammenheng er venting en viktig del av kjøpsprosessen. Og dessverre er det ikke slik at den som venter, venter på noe godt. Noen av de opphaussede elbilmodellene har vært preget av tilbakekallinger, oppgraderinger og egenskaper som ikke alltid har stått i stil til en relativt stiv prislapp – avgiftsfritak til tross.

Skal vi dømme etter våre 1100 testkilometer med de to første modellvariantene av Nissan Ariya, kan det virke som om man faktisk har ventet på noe godt. For Ariya virker som en helt annen bil enn den typiske Nissan-modellen vi nettopp beskrev.

<b>TRADISJONELL:</b> At ikke all betjening må løses i en stor skjerm er førermiljøet i Ariya et godt bevis på. Smart plasserte hurtigtaster i ratt og dashbord gir trygg betjening. 
TRADISJONELL: At ikke all betjening må løses i en stor skjerm er førermiljøet i Ariya et godt bevis på. Smart plasserte hurtigtaster i ratt og dashbord gir trygg betjening.  Foto: Terje Bjørnsen
<b>ENKEL SKJERM:</b> Ingen tar bølgen over størrelsen på betjeningsskjermen, i stedet blir man glad for et forståelig oppsett det er lett å bla seg gjennom. Snarveiene til venstre tar deg rett til de viktigste funksjonene. 
ENKEL SKJERM: Ingen tar bølgen over størrelsen på betjeningsskjermen, i stedet blir man glad for et forståelig oppsett det er lett å bla seg gjennom. Snarveiene til venstre tar deg rett til de viktigste funksjonene.  Foto: Terje Bjørnsen

Det starter allerede med det utvendige designet; moderne og utvilsomt oppsiktsvekkende, i alle fall om vi skal dømme etter blikkene og kommentarene vi fikk i løpet av testperioden. Og det fortsetter innvendig, der materialbruk og fargevalg minner mer om Lexus enn en kneipbrødaktig folkebil.

Blant de mest behagelige

STOR STØYTEST: Vi Menn Bil nummer 4 2022.
STOR STØYTEST: Vi Menn Bil nummer 4 2022.

Vi har kritisert noen av de mest solgte elektriske SUV-modellene i mellomklassen for å slurve med komfortinntrykket. Særlig på støydemping, men også på andre områder. Heldigvis for komfortorienterte bilkjøpere har ikke Nissan gått i den fella.

I siste utgave av Vi Menn Bil ble det publisert en stor testsamling rundt støynivået i de mest populære bilklassene.

Gledelig nok hadde Nissan Ariya blandet seg inn i toppsjiktet blant sine konkurrenter, og er en av de altfor få modellene som også er behagelig i motorveihastighet. Et støynivå på 66 dBA i 100 km/t er litt bedre enn BMW i4 og Mercedes EQA 350 4Matic, som er blant de beste vi har støytestet. Fine seter og god sittestilling bidrar også til høy langturskomfort i Ariya.

Les også: Test: BMW i4 eDrive40 - kanskje den beste elbilen vi har testet

Les også: Test: Mercedes EQA 350 mot Kia EV6 og Tesla Model Y

I lav fart er fjæringen ganske stram over små, skarpe ujevnheter, men den er smidig nok til å samle opp det meste av dårlig veibane når du kommer ut på landeveien.

Den kombinasjonen gir Ariya fine kjøreegenskaper. De to modellene vi kjørte var begge forhjulsdrevne (utgaven med 4WD kommer tidlig i 2023) og det gir stabile, velkjente reaksjoner under kjøring.

GOD LØSNING: Du styrer de viktigste klima- og varmefunksjonene fra midtkonsollen.
GOD LØSNING: Du styrer de viktigste klima- og varmefunksjonene fra midtkonsollen. Foto: Terje Bjørnsen
<b>PENT:</b> Nissan har vært flinke med materialkvaliteten i Aryia, og i midtkonsollen har du blant annet en snarvei til ulike kjøremodus. Evolve-versjonen har elektrisk justerbar midtkonsoll, det gir et visst I-landspreg. 
PENT: Nissan har vært flinke med materialkvaliteten i Aryia, og i midtkonsollen har du blant annet en snarvei til ulike kjøremodus. Evolve-versjonen har elektrisk justerbar midtkonsoll, det gir et visst I-landspreg.  Foto: Terje Bjørnsen

Bilen holder det valgte sporet gjennom svingene selv når gasspedalen brukes med iver, og sier fra at det går fort nok ved å skyve over forhjulene, før ESP-systemet trenger å gripe inn.

Vi skulle gjerne hatt en mer involverende styring som ga mer følelse med underlaget, men Ariya er ikke den eneste elbilen med den utfordringen.

Tilhengere av gigantiske berøringsskjermer får ha oss unnskyldt, men Nissan beviser at det slett ikke er noe man trenger for logisk og oversiktlig betjening i en bil. Her slipper du å ta blikket lenge vekk fra veien for å ordne de viktigste tingene.

Det sørger hurtigknappene i midtkonsollen og på rattet for. Sistnevnte gir deg også lettvint tilgang til alle viktige innstillinger gjennom enkle menyer midt i dashbordet.

Og når du må inn i berøringsskjermen, har den noen smarte snarveier på venstre side, og en forståelig applignende presentasjon av informasjonen.

<b>GREI BASIS:</b> Med det minste batteriet på 63 kWh har Ariya fortsatt akseptabel rekkevidde, og prisen fra rundt 450 000 kroner i Advance-versjon er rett og slett mye bil for pengene. 
GREI BASIS: Med det minste batteriet på 63 kWh har Ariya fortsatt akseptabel rekkevidde, og prisen fra rundt 450 000 kroner i Advance-versjon er rett og slett mye bil for pengene.  Foto: Terje Bjørnsen
<b>ROMMELIG:</b> Det er fin sittekomfort i baksetet, og særlig benplassen imponerer med rom for lange personer både foran og bak. 
ROMMELIG: Det er fin sittekomfort i baksetet, og særlig benplassen imponerer med rom for lange personer både foran og bak.  Foto: Terje Bjørnsen
<b>DET HOLDER:</b> Det finnes biler i denne klassen med større bagasjeplass, men de fleste vil finne dette tilstrekkelig. To løse gulvplater kan fjernes for ekstra takhøyde nesten fram til seteryggen. 
DET HOLDER: Det finnes biler i denne klassen med større bagasjeplass, men de fleste vil finne dette tilstrekkelig. To løse gulvplater kan fjernes for ekstra takhøyde nesten fram til seteryggen.  Foto: Terje Bjørnsen

Kommer med 4WD

De effekthungrige må vente på 4WD-versjonen med 306 hk og 600 Nm, men ytelsene både i 63 kWh- og 87 kWh-versjonen holder mål for de aller fleste.

Dreiemomentet er på 300 Nm i begge, mens den store batteriversjonen har mer effekt – 242 mot 215 hk.

Det kompenserer for noe høyere egenvekt som følge av større batteri, og i våre testmålinger går de omtrent like fort. Piggfri vinterdekk på fuktig underlag er forklaringen på hvorfor våre tall på drøyt åtte sekunder ligger noe bak fabrikkens 0–100 km/t-målinger på 7,5 og 7,6 sekunder. Det er ikke noe problem ved forbikjøringsmålingene, der du har nok krefter til disposisjon i begge utgavene.

Lading og rekkevidde

Vi kjørte totalt sett 1100 km med de to Ariya-modellene, og drar du ofte på langtur er 87 kWh-varianten det riktige valget. Med temperaturer fra 0-5° i testperioden, registrerte vi rekkevidde på mellom 380–450 km under varierende forhold. Hurtiglading fra 10-80 prosent tok 40 minutter, med snittfart på 88 kW. 

Det var noe gunstigere forhold med 8-14 grader da vi kjørte 63 kWh-varianten. Rekkevidde fra 320–350 km er tilstrekkelig for mange bilkjøpere, og hurtiglading fra 10-80 prosent tok 36 minutter med snittfart på 71 kW. Forbruket i testperioden lå på 1,9 kWh/mil for 87 kWh-modellen, mens 63 kWh-utgaven brukte 1,65 kWh/mil. Totalt sett akseptable, men ganske gjennomsnittlige resultater på de typiske elbilegenskapene. 

Vi Menn Bil mener

Ariya kommer sent, men relativt godt til el-SUV-festen. Her snakker vi en relativt tradisjonell forhjulsdrevet SUV med pent og praktisk interiør, uten alt fjaset flere produsenter putter i elbilene sine. Selv basisutgaven Advance kjennes godt utstyrt, og i skrivende stund holder begge modellene seg under 500 000 kroner med den pakken.

TEKNISKE DATA

Bilmerke Nissan Nissan

Modellbetegnelse Ariya 63 kWh Ariya 87 kWh

Motor: EL EL

Effekt, kW/hk: 160/215 178/242

Dreiemoment, Nm: 300 300

Egenvekt, m/fører, kg: 1925 1975

Tilhengervekt, kg: 750 750

Lengde/bredde/høyde, cm: 460/185/166 460/185/166

Akselavstand, cm: 278 278

Bakkeklaring, cm: 16,5 16,5

Bagasjerom, liter: 468 468

Standard dekkdimensjon: 235/55-19 235/55-19

Batterikapasitet, kWh: 63 87

Rekkevidde, WLTP km: 360 500

Maks hurtiglading, kWh: 130 130

Forbruk, WLTP, kWh/mil: 1,85 1,85

0–100 km/t, fabrikk, sek: 7,5 7,6

Toppfart, km/t: 160 160

Pris fra, kr: 440 100 486 100

TESTDATA

Bilmerke Nissan Nissan

Modellbetegnelse Ariya 63 kWh Ariya 87 kWh

0–100 km/t, sek: 8,2 8,3

60–100 km/t: 4,0 3,9

80–120 km/t: 5,1 5,0

Støy 80 km/t, dBA: 63,0 63,0

Støy 100 km/t, dBA: 66,0 66,0

Testforbruk, kWh/mil l: 1,6 1,8

Rekkevidde i 200 km test: 350 410

Misvisning 100 km/t 97 97

Snittemperatur i forbruks- og rekkeviddetest var 12° for 63 kWh og 3° for 87 kWh. Det gir noe gunstigere resultater for 63 kWh-modellen. 

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 49 2022

Denne saken ble første gang publisert 14/11 2022, og sist oppdatert 17/11 2022.

Les også