Test: BMW iX xDrive50 og Mercedes EQE SUV 350 4Matic

Mercedes og BMW i SUV-testduell

Kampen mellom Mercedes og BMW har vært en klassisk duell i over 50 år. Og den utkjempes på stadig nye arenaer. 

Pluss ikon
<b>EN HERLIG BATALJE:</b> Mercedes EQE SUV (til venstre) og BMW iX byr på mange bilmessige godbiter i duellen om testseieren. 
EN HERLIG BATALJE: Mercedes EQE SUV (til venstre) og BMW iX byr på mange bilmessige godbiter i duellen om testseieren.  Foto: Terje Bjørnsen
Sist oppdatert

Slik har det ikke alltid vært, for først fra midten av 60-tallet og begynnelsen av 70-tallet, ble BMW en ekte rival for Mercedes.

Det startet for alvor med det BMW kalte «Neue Klasse» og modellene 1500, 1600, 1800 og 2000.

De ble produsert i perioden 1962-1972, men det var da den første BMW 5-serie erstattet «Neue Klasse»-modellene i 1972 at Mercedes virkelig måtte se seg i bakspeilet.

Riktignok med en relativt rolig mine. For mens Mercedes-modellene var mer sedate og komfortable biler rettet mot et noe eldre publikum, var BMWs inntog blant prestisjemerkene preget av en ungdommelig sportslighet temmelig langt unna det de fleste Mercedes-kundene var opptatt av.

Uansett blir det fin rivalisering av slikt, og etter hvert som bilmarkedet endret karakter på 1990-tallet og videre innover på 2000-tallet, ble grensekonfliktene mellom BMW og Mercedes stadig hyppigere.

Sistnevnte hadde et økende behov for å rekruttere yngre kunder og skape mer dynamikk i modellutvalget, mens BMW også utvidet modellporteføljen i alle retninger, samtidig så de behovet for mer komfortable og luksuriøse egenskaper i noen av bilene sine.

Mercedes: M-klasse dukket opp som første luksus-SUV i 1997. Her fra samme test i 2003.
Mercedes: M-klasse dukket opp som første luksus-SUV i 1997. Her fra samme test i 2003. Foto: Terje Bjørnsen
<b>BMW:</b> X5 var den første store SUV-modellen og kom i 1998. Her fra en Vi Menn-test i 2003. 
BMW: X5 var den første store SUV-modellen og kom i 1998. Her fra en Vi Menn-test i 2003.  Foto: Terje Bjørnsen

Det største skiftet

Dermed ble gradvis mange av de tradisjonelle skillelinjene mellom de to merkene visket ut. Vi har kjørt tester der Mercedes har vært den mest sportslige, og BMW den mest behagelige.

Midt oppe i dette har vi de siste ti årene hatt det største skiftet i moderne bilhistorie. Det handler selvsagt om elbilens inntog, men også om Kinas framvekst til å bli det viktigste vekstmarkedet – også for europeiske prestisjeprodusenter.

Hvordan det har påvirket duellen mellom Mercedes og BMW er ganske tydelig i våre to kamphaner.

Både BMW iX og Mercedes EQE SUV representerer en ganske kort tidslinje i to selskaper med godt over 100 års virksomhet i bagasjen.

Les også: Mercedes EQE SUV prøvekjørt: Nå stemmer det virkelig

Samtidig var de ganske tidlig ute da trenden med store SUV-modeller etablerte seg på slutten av 1990-tallet. Mercedes lanserte sin M-klasse i 1997, og BMW fulgte hakk i hæl med X5 i 1998.

Les også: Vår første test av BMW iX xDrive50 - Den nye SUV-kongen i gata

Les også: Vår første test av BMW iX xDrive40 - Et trinn ned, men absolutt til å leve med

Ekte arvtagere

Like kjapt har det ikke gått på elfronten. Riktignok var begge ute med førstegenerasjons elbiler i form av BMW i3 (2013) og Mercedes B-klasse Electric (2014), men det er først de siste to–tre årene utvalget har begynt å ligne på de vi forventer fra de to premium-gigantene.

Les også: Vi Menn Bils første test av BMW i3

Les også: Vi Menn Bils første test av Mercedes B-klasse Electric

Og de ekte elektriske arvtagerne etter M-klasse og X5 har vi først på veien nå i form av Mercedes EQE SUV og BMW iX.

<b>STORE FORSKJELLER:</b> Selv om stor-SUV-formatet er ganske likt, er det merkbare forskjeller mellom de to.
STORE FORSKJELLER: Selv om stor-SUV-formatet er ganske likt, er det merkbare forskjeller mellom de to. Foto: Terje Bjørnsen

I forskjellige retning

Allerede fra første stund er det tydelig at de to konkurrentene går i forskjellig retning. Mercedes er rund som et såpestykke, mens BMW har flere kanter enn Rubiks kube.

Teknisk sett er det også forskjeller, for iX er drøyt 10 cm lengre enn EQE SUV, og bilene kommer med relativt ulikt effektuttak og batteristørrelse, dessuten spriker prisbildet noe.

Litt annerledes enn i «gamle dager», da bensin- og dieselutgaver matchet hverandre ganske tett på de fleste viktige områder.

Ulike modellversjoner

Vi skal gjøre et kjapt forsøk på gjøre rede for ulikhetene: BMW iX kommer i to hovedversjoner; xDrive40 og xDrive50.

<b>BMW:</b> Åpent felt i midtkonsollet og flatt gulv mellom de to plassen foran. Bred skjerm i midten. 
BMW: Åpent felt i midtkonsollet og flatt gulv mellom de to plassen foran. Bred skjerm i midten.  Foto: Terje Bjørnsen

Førstnevnte har batteri på 71 kWh, effekt på 240 kW/326 hk og koster fra rundt 715 000 kroner. I xDrive50 er batteriet på 105 kWh, effekten på 385kW/523 hk og prisen starter rundt 910 000 kroner.

<b>MERCEDES:</b> Høy konsoll skiller tydelig mellom forsetene. Skjerm i høydeformat i midten. 
MERCEDES: Høy konsoll skiller tydelig mellom forsetene. Skjerm i høydeformat i midten.  Foto: Terje Bjørnsen

Da ville det ifølge gammel tankegang være naturlig at grunnversjonen fra Mercedes – EQE SUV 350 4Matic – skulle følge xDrive40 ganske tett, men nei. Den har batteri på 89 kWh, effekt på 215 kW/292 hk og koster fra omkring 880 000 kroner.

Nestemann ut i EQE-hierarkiet heter EQE SUV 500 4Matic, har 90,6 kWh batterikapasitet, 300 kW/408 hk og prisen starter rundt 960 000 kroner.

Når du i tillegg må inn i de omfangsrike listene over ekstrautstyr, skal du følge godt med i timen for å sjekke at du faktisk ender opp med den beste totalpakken til ditt behov.

<b>MERCEDES:</b> Tradisjonell stil i dørbetjeningen, LED-lys med mange innstillingsmuligheter preger interiøret. 
MERCEDES: Tradisjonell stil i dørbetjeningen, LED-lys med mange innstillingsmuligheter preger interiøret.  Foto: Terje Bjørnsen
<b>BMW:</b> Lett bling-aktig utsmykning og betjening. Ikke bare i døra, men også i resten av interiøret. 
BMW: Lett bling-aktig utsmykning og betjening. Ikke bare i døra, men også i resten av interiøret.  Foto: Terje Bjørnsen

Overraskende ulike

Heldigvis for de velbemidlede bilkjøperne har BMW og Mercedes gjort resten av prosessen med å velge riktig til en relativt enkel oppgave.

De to bilene er nemlig overraskende ulike, tatt i betraktning at de retter seg mot mange av de samme kundene.

Det starter allerede på førerplass. Begge er skjermbaserte, men der Mercedes har et tradisjonelt utseende på sine digitale instrumenter, og en betjeningsskjerm i høydeformat med ikoner i midtkonsollen, kjører BMW en mer moderne stil på instrumentgrafikken, samt en appbasert bredskjermsløsning i midten.

Mercedes: Runde former preger utseendet på den nye EQE SUV
Mercedes: Runde former preger utseendet på den nye EQE SUV Foto: Terje Bjørnsen

Begge har heldigvis et normalt antall knapper og hendler for de viktigste primærfunksjonene.

Utformingen av førerplass og seter er også temmelig ulik. BMW kjennes litt mer åpen, særlig grunnet løsningen der midtkonsollen stopper før den kommer i kontakt med dashbordet, mens Mercedes fortsetter helt fram.

Setene i våre to testbiler har mest støtte og fast følelse i EQE SUV, mens iX kjennes mykere og virker noe mer konturløse. Men begge gir flott førerkomfort på langtur.

BMW: iX-modellen har mange kanter som bryter opp linjene i karosseriet.
BMW: iX-modellen har mange kanter som bryter opp linjene i karosseriet. Foto: Terje Bjørnsen

De tradisjonelle forskjellene

Ute på veien går det mer i den retningen man forventer. Kort fortalt er Mercedes den komfortable og BMW den sportslige. Det manifesterer seg i alle de viktige elementene som til slutt gir bilen sin endelige karakter og kjørefølelse.

EQE SUV har myk, smidig fjæring og glatter over stort sett det meste du kommer over av ujevnheter. iX er typisk BMW-fast, uten å bli direkte ubehagelig, men langt strammere i fjæringsbevegelsene.

Kommer du ut på svingete vei leverer begge kjøresikkerhet på høyt nivå, men når du som oss kan bytte mellom bilene, føles Mercedes mer sedat og krever mer overtalelse fra føreren for å være med på leken.

BMW glemmer plutselig at den er nesten fem meter lang og veier snaut 2,6 tonn, for her er det kjapp respons på rattbevegelser og mer kontant følelse når du blir ivrig i svingkjøringen.

<b>MERCEDES:</b> Sportsseter med moderat utforming gir fin kombinasjon av støtte og komfort. 
MERCEDES: Sportsseter med moderat utforming gir fin kombinasjon av støtte og komfort.  Foto: Terje Bjørnsen

Best på komfort

Begge bilene er utstyrt med gigantiske 22-tommers hjul, noe Mercedes takler best i forhold til komfort, også når det kommer til støynivå.

Her har den en fordel på 1-1,5 dBA både i 50, 80 og 100 km/t. I 100 km/t viser støymåleren fine 65 dBA i EQE SUV og noe mer ordinære 66,5 dBA i iX.

Det er nok til at særlig motorveiopplevelsen blir mer avslappende i Mercedes.

<b>BMW:</b> Lite som minner om det tradisjonelle sportsinteriøret i en BMW her. Ikke alle liker utformingen av nakkestøttene. 
BMW: Lite som minner om det tradisjonelle sportsinteriøret i en BMW her. Ikke alle liker utformingen av nakkestøttene.  Foto: Terje Bjørnsen

BMW tar igjen

BMW tar sitt monn igjen når det kommer til akselerasjon, der xDrive50-versjonen naturlig nok gruser EQE SUV 350, siden det skiller drøyt 230 hk i BMWs favør.

Selv xDrive40-utgaven er kvikkere enn grunnversjonen til Mercedes, uten at den kjennes direkte undermotorisert ut i vanlig trafikk.

Vi snakker fortsatt om ytelser godt over det gode, gamle sekssylindrede treliters dieselversjoner kunne by på.

Med et forsprang på 16 kWh i batterikapasitet har BMW naturligvis en fordel når det kommer til rekkevidde. Gjennom testperioden registrerer vi rekkeviddetall fra 485 til 565 km, mens det for Mercedes sin del varierer noe mer, fra 350 til 475 km.

MERCEDES: Topp sittekomfort også i baksetet.
MERCEDES: Topp sittekomfort også i baksetet. Foto: Martin Jansen

Litt overraskende er BMW noe mer energieffektiv, og bruker pene 1,85 kWh/mil i forbrukstesten, mot 2,1 kWh/mil for Mercedes. I tillegg er den noe kjappere i våre hurtigladetester.

Skal du ha tilsvarende batterikapasitet og rekkevidde hos Mercedes, må du opp i EQS SUV med sine 108 kWh, men da snakker vi en annen liga i størrelse og pris.

Les også: Test: Mercedes EQS SUV 450 og 580 4Matic: Selv i kjølig vær og rundt halvfullt batteri lader komfortmesteren lynraskt

Mer plass og hengervekt

Apropos størrelse byr iX på et knepp mer innvendig plass enn EQE SUV. Begge har svært god benplass i baksetet, men BMW har mer plass i bredden.

Det har størst betydning om man skal sitte tre i baksetet, der også utformingen av plassen i midten er mer innbydende i BMW. Den ekstra utvendige lengden får du også igjen i bagasjerommet til iX med 10 cm lenger lasteflate.

Maksimal hengervekt på 2500 kg mot 1800 kg, samt 45 kg ekstra nyttelast, gjør iX til førstevalget for deg med ekstra behov på fraktfronten.

DUELL: Mercedes EQE SUV er den beste på komfort av duellantene, men BMW iX tar igjen som det holder på batterikapasitet, rekkevidde og lasteevne.
DUELL: Mercedes EQE SUV er den beste på komfort av duellantene, men BMW iX tar igjen som det holder på batterikapasitet, rekkevidde og lasteevne. Foto: Terje Bjørnsen

Vi Menn Bil mener:

Med de ulike egenskapene til Mercedes EQE SUV og BMW iX, er det ganske lett å plukke sin personlige favoritt: Her er vi tilbake til de tradisjonelle verdiene fra de to tyske prestisjemerkene; Mercedes som den komfortable, BMW som den sportslige.

Litt mer problematisk blir det siden BMW på andre områder byr på noe ekstra for omtrent samme pris. Den har mer krefter, bedre batterikapasitet og rekkevidde, samt noe større plass og lasteevne. Lavere støynivå og bedre totalkomfort er det viktigste EQE SUV kan slå i bordet med.

Personlig er jeg veldig glad i el-SUV-modeller med høy komfort, siden de sjelden er spesielt inspirerende å kjøre grunnet høy vekt. Samtidig er ekstra rekkevidde på langtur et stort pluss, særlig i den kalde årstiden. Totalt sett vipper det vektskålen i BMWs favør i denne testduellen.

TEKNISKE DATA

Bilmerke BMW Mercedes-Benz

Modell iX xDrive50 EQE 350 SUV

Motor: 2xEL 2xEL

Effekt, kW/hk: 385/523 215/292

Dreiemoment, Nm: 765 765

Egenvekt, m/fører, kg: 2585 2580

Tilhengervekt, kg: 2500 1800

Lengde/bredde/høyde, cm: 495/197/170 486/194/169

Akselavstand, cm: 300 303

Bakkeklaring, cm: 20,3 20,4

Bagasjerom, liter: 500–1750 520–1675

Standard dekkdimensjon: 235/60-20 255/55-19

Batterikapasitet, kWh: 105 89

Rekkevidde, WLTP km: 626 544

Forbruk, WLTP, kWh/mil: 2,0 1,89

0–100 km/t, fabrikk, sek: 4,6 6,6

Toppfart, km/t: 203 210

Pris fra, kr: 908 000 877 000

TESTDATA

Bilmerke BMW Mercedes-Benz

Modell iX xDrive50 EQE SUV 350 4Matic

0–100 km/t, sek: 4,6 6,6

60–100 km/t: 2,1 3,7

80–120 km/t: 2,6 4,9

Støy 50 km/t: 59,5 58,0

Støy 100 km/t, dBA: 66,5 65,0

Rekkevidde i test: 565 435

Testforbruk, kWh/mil: 1,85 2,10

Misvisning 100 km/t: 97 98

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn.

Denne saken ble første gang publisert 02/11 2023, og sist oppdatert 03/11 2023.

Les også