Test Audi Q8 e-tron 50

Nå er den blitt en av våre favoritter

Hvordan har det seg at en bil vi ikke likte spesielt godt da den kom, nå er blitt en av våre favoritter? Forklaring følger.

Pluss ikon
<b>ENDRINGER:</b> De største utseendemessige forskjellene mellom Q8 e-tron og e-tron finner du i fronten. 
ENDRINGER: De største utseendemessige forskjellene mellom Q8 e-tron og e-tron finner du i fronten.  Foto: Terje Bjørnsen
Sist oppdatert

Vi har lenge hatt et noe anstrengt forhold til Audi e-tron. Det hele startet i februar 2019, e-tron var splitter ny og Audi-hypen i forkant av lanseringen kjente ingen grenser.

Hvis det noensinne var «one car to rule them all», så var det e-tron, i alle fall om man skulle tro Audi.

På en kupert, svingete og lang vintertest fra Oslo, via Rjukan, Hovden, Kristiansand og retur til hovedstaden på E18, møtte realiteter og forventninger hverandre med et ubehagelig klask.

Les også: Her finner du testen av Audi e-tron i duell med Jaguar I-Pace

Det ble langt flere ladestopp enn planlagt – forbruk og rekkevidde var noe annet i virkeligheten enn på papiret. Dessuten fikk vi erfare hvor langt unna piggfri vinterdekk var å håndtere 2,6 tonn el-SUV. Enten det var på tørr asfalt eller glatt vinterføre.

Tradisjonen tro: Det må ekspertøyne til for å skille faceliftversjonen Q8 e-tron fra en tidligere e-tron.
Tradisjonen tro: Det må ekspertøyne til for å skille faceliftversjonen Q8 e-tron fra en tidligere e-tron. Foto: Terje Bjørnsen

Les også: Test: Audi e-tron 50: Mindre batteri, kortere rekkevidde, lavere pris. Kan det være en suksessoppskrift?

Så hvordan har det seg da – at vi nå snart fem år senere smiler fornøyd bak rattet på det som for alle formål er en nærmest identisk Audi Q8 e-tron 50?

Q8-merket foreller oss at vi her har med å gjøre en facelift-versjon av den originale e-tron, i hovedsak med justeringer på utvendig og innvendig design med noen mindre oppgraderinger.

50-tallet betyr at den har den samme batterikapasiteten som den gamle toppmodellen 55 (89 kWh), mens den nye 55-modellen vi testet tidligere i år har 106 kWh på batteritanken.

Bedre med tiden

Vårt blide ansiktsuttrykk kan delvis forklares med mye bedre hurtiglademuligheter på langtur. I 2019 var vi i hovedsak henvist til 50 kW-ladere, og et ladestopp tok gjerne over en time. I løpet av vår 800 kilometers testtur sto vi på «hurtiglading» i fire og en halv time. Med 50-modellens maks ladehastighet på 150 kW og rask lading i hele registeret er nå det meste unnagjort på under en halvtime.

<b>EGEN STIL:</b> Audi har vært relativt moderate når det gjelder moderne påfunn i dashbord og betjening. Det har sine utvilsomme fortrinn. 
EGEN STIL: Audi har vært relativt moderate når det gjelder moderne påfunn i dashbord og betjening. Det har sine utvilsomme fortrinn.  Foto: Terje Bjørnsen

Langturen i 2019 avslørte at Audi nok hadde en smule hastverk da e-tron skulle på markedet. Nå kjennes det ut som om Q8 e-tron har fått all den tiden den trenger for å ende opp som en luksus-Audi med kvalitets- og detaljfølelse på øverste nivå.

I tillegg har nye konkurrenter som Mercedes EQE SUV og BMW iX vist at heller ikke de har noen formel for å trylle bort kilo eller massiv SUV-fasong når det gjelder forbruk og rekkevidde. Så Audi Q8 e-tron klarer seg faktisk ganske bra, alderen til tross.

Les også: Test: Mercedes EQE SUV vs BMW iX - Utmerker seg på hvert sine felt

Dekkprodusentene har heller ikke ligget på latsiden. I 2019 sto vår e-tron på forrige generasjon Nokian Hakkapeliitta R3-dekk, kjent for mye annet enn sine evner på tunge elbiler, særlig på våt eller tørr asfalt.

<b>ROMMELIG:</b> Det er ekte storbildimensjoner over Q8 e-tron. Ingen plassproblemer i baksete eller bagasjerom. 
ROMMELIG: Det er ekte storbildimensjoner over Q8 e-tron. Ingen plassproblemer i baksete eller bagasjerom.  Foto: Terje Bjørnsen

Nå har Nokian og flere andre kommet med vinterdekk tilpasset elbilenes spesielle behov, og noen importører utstyrer sine tunge og kraftfulle biler med fastere vinterdekk i mellomeuropeisk stil.

Det har gitt biler som Q8 e-tron langt stødigere veiegenskaper, og de Pirelli IceZero R vår testbil står på holder tilstrekkelig kontroll enten det er snø eller asfalt under hjulene.

To attraktive modeller

Ekstra: Sportsseter med eljustering og minne er flott, men koster deg rundt 29 000 kroner. Slik er det i tysk premiumverden.
Ekstra: Sportsseter med eljustering og minne er flott, men koster deg rundt 29 000 kroner. Slik er det i tysk premiumverden. Foto: Terje Bjørnsen

Med masse innvendig plass og god totalkomfort holder veteranen Q8 e-tron 50 seg godt sammenlignet med nyere konkurrenter.

For dem som ønsker å spare rundt 100–200 000 kroner på en «billigutgave» av en stor luksus-SUV, peker denne versjonen, samt BMWs iX xDrive40 seg ut.

Begge starter på drøyt 700 000 kroner og skiller seg fra sine mer kostbare søsken med lavere effekt og batterikapasitet.

Tro likevel ikke at du bys på husmannskost for begge bilene går mer enn fort nok, og for mange er kanskje noen flere ladestopp på langtur verdt en besparelse på sekssifrede beløp.

Batteriet er merkbart mindre i BMW enn i Audi, men oppveies delvis av et noe lavere forbruk. Våre tester viser en maksimal rekkevidde (vinter/sommer) på cirka 360–440 km for Audi og rundt 320–405 km for BMW.

Når det kommer til de rene bilegenskapene, finner du igjen de typiske kjerneverdiene for Audi og BMW. Sistnevnte føles et hakk mer sportslig på veien, der Audi virker mer gedigen og med litt smidigere fjæringskomfort.

Begge bilene er godt støyisolert, med BMW helt i toppklasse og et av de laveste støynivåene vi noensinne har testet.

Vi Menn Bil mener:

Audis store luksus-SUV har modnet godt. Delvis fordi fabrikken har jobbet jevnt og trutt med forbedringer siden lanseringen i 2019, og delvis fordi elbillandskapet har endret seg til Audis fordel. Både med mye bedre hurtiglading, men også fordi bilen har stått seg bra mot nyere konkurrenter. At Q8 e-tron 50 er en «billigutgave» må vi selvsagt sette i anførselstegn. Startprisen for en tysk prestisjebil er nettopp det, begynner du å krysse av for alle morsomheter i prislisten, kan du fort plusse på 250–300 000 kroner. Det er selvsagt mulig å ha en mer nøktern tilnærming, men det mest økonomiske vil nok være å kikke på en av de mange brukte e-tron 55 av nyere årsmodell. Så store er forbedringene tross alt ikke, selv med et Q8-merke på hekken.

Testdata

Bilmerke Audi BMW

Modellbetegnelse Q8 e-tron 50 iX40 xDrive

Årsmodell 2023 2022

0–100 km/t, sek: 6,1 5,8

60–100 km/t: 2,9 2,9

80–120 km/t: 3,7 3,7

Støy 50 km/t, dBA: 57,0 55,5

Støy 80 km/t, dBA: 61,5 60,0

Støy 100 km/t, dBA: 65,0 62,5

Testforbruk, kWh/mil: 2,0/2,4 1,8/2,3*

Rekkevidde i test: 440/360 405/320*

Misvisning 100 km/t 97 98

Støymålinger med vinterdekk
*Sommer/vinter

TEKNISKE DATA

Bilmerke Audi BMW

Modellbetegnelse Q8 e-tron 50 iX40 xDrive

Årsmodell 2023 2022

Motor: 2xEL 2xEL

Effekt, kW/hk: 250/340 240/326

Dreiemoment, Nm: 664 630

Egenvekt, m/fører, kg: 2585 2440

Tilhengervekt, kg: 1800 2500

Lengde/bredde/høyde, cm: 492/187/161 495/197/170

Bagasjerom, liter: 569–1637 500–1750

Standard dekkdimensjon: 255/50-20 235/60-20

Batterikapasitet, kWh: 89 71

Rekkevidde, WLTP km: 450 425

Forbruk, WLTP, kWh/mil: 2,19 1,94

0–100 km/t, fabrikk, sek: 6,0 6,1

Toppfart, km/t: 200 200

Pris fra, kr: 730 000 715 000

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 05 2024

Denne saken ble første gang publisert 11/12 2023, og sist oppdatert 12/12 2023.

Les også