Tror ikke på litiumionebatterier

Styreleder Takeshi Uchiyamada forklarer hvorfor Toyota ikke har én eneste elbil på markedet

Toyota sier dagens batteriteknologi ikke er god nok. Og så har de investert veldig mye i forbrenningsmotorer ...

Pluss ikon
Toyotas styreleder Takeshi Uchiyamada ved lanseringen av 2017-modellen av Prius, en gang i tiden en av de grønneste bilene en kunne kjøpe.
Toyotas styreleder Takeshi Uchiyamada ved lanseringen av 2017-modellen av Prius, en gang i tiden en av de grønneste bilene en kunne kjøpe. Foto: Toru Yamanaka (AFP / Scanpix)
Publisert

Motorgiganten Toyota ligger utvilsomt etter resten av bilindustrien når det gjelder rene elbiler.

I enkelte markeder var SUV-en Rav4 tilgjengelig som elbil i samarbeid med Tesla, men den er nå avviklet. Toyota har flere ikke-ladbare hybdrider på markedet samt hydrogenbilen Mirai, men mangler i dag en ren elbil.

Prisvinnende artikkel: Pris vs. rekkevidde: Så langt går alle elbilene på markedet i Norge

En elbil med toyotalogoen er heller ikke like om hjørnet. Den første vil tidligst være på markedet i 2020.

Så hvorfor har Toyota, som med Prius i sin tid var pionerer for grønn teknologi, falt så langt bak?

Toyotas styreleder Takeshi Uchiyamada var primus motor bak nettopp Prius. Til CNBC forteller han hvorfor selskapet sitter på gjerdet når det gjelder elbiler.

- Jeg må få si med en gang at vi ikke er i mot elbiler. Men for at elbiler skal få en lang rekkevidde må de lastes full av batterier som tar betydelig med tid å lade. Levetiden på batterier er også en utfordring.

Som en følge av nye lover og regler i land som Kina og USA som fremmer elbiler, mener Uchiyamada at bilprodusenter risikerer å gå konkurs dersom de ikke lager elbiler.

- Toyota er ikke noe unntak, men vi er skeptiske til at det vil komme et raskt skifte til rene elbiler på grunn av spørsmålene rundt brukervennligheten.

Med andre ord mener Toyota at batteriteknologien ikke er der den bør være, og avventer mer krevende reguleringer før de selv investerer i elbiler på dette tidspunktet.

Den eneste elbilen Toytoa har på markedet er Mirai. Den henter ikke energien fra batterier, men hydrogen. Toyota sitter fremdeles på gjerdet når det gjelder batteridrevne elbiler, og mener teknologien ikke er god nok.
Den eneste elbilen Toytoa har på markedet er Mirai. Den henter ikke energien fra batterier, men hydrogen. Toyota sitter fremdeles på gjerdet når det gjelder batteridrevne elbiler, og mener teknologien ikke er god nok.

Batteriteknologi Toyota mener er god nok kan være såkalte solid state-batterier, faststoff-batterier på norsk. Dette er batterier som lar bilen kjøre lengre og lade flere ganger raskere enn dagens biler basert på "flytende" litiumionebatterier.

- Vi kommenterer ikke planene våre rundt spesifikke produkter, men vi håper å kommersialisere faststoff-batterier innen starten av neste tiår, sier Kayo Doi, talskvinne for Toyota, til Reuters.

Faststoffbatterier er nærmest en hellig gral i batteriindustrien. Utviklingen av litiumionebatterier står nærmest stille, mens den nye batteritypen kan være et sjumilssteg framover:

Tre ganger så høy energitetthet, lading på minutter i stedet for timer, marginale endringer i indre motstand etter 1200 ladesykluser og liten brannfare. Dette kan bli vår nye virkelighet når det fulle potensialet til teknologien, som blant annet utvikles på Universitetet i Texas, blir utnyttet i forbrukermarkedet
Teknisk Ukeblad

At Toyota venter på denne teknologien og nye reguleringer framfor å kaste seg inn i elbilproduksjonen går ikke uten kritikk:

Problemet med å vente er at Toyota ikke egentlig venter, de forsøker aktiv å bremse disse reguleringene, noe som gjør motivet helt klart.

Toyota har satset på mer effektive og holdbare forbrenningsmotorer i flere tiår nå, og har blitt gode på det. Toyota er nå koblet til produksjonen av den typen motorer, og å gå elektrisk betyr å legge det bak seg.

Det er sant at batteriteknologi har rom for forbedringer, men det er ikke sant at batteridrevne elbiler ikke er levedyktige i dag. Tesla, Nissan, Renault og andre bilprodusenter har laget hundretusenvis av dem.
Electrek

Denne saken ble første gang publisert 06/09 2017.

Les også