Hyundai Ioniq 5 N

Skal håndtere både hverdagstransport og racerbanen

N-serien er Hyundais svar på AMG og BMW M. Nå har N-merkelappen kommet til familiebilen Hyundai Ioniq 5.

<b>MOTORFESTIVAL:</b> Hyundai Ioniq 5 N ble demonstrert på Goodwood i midten av juli. Til tross for forsterket chassis og karosseri som gir høyere stivhet, så er bilen ment for så vel hverdagsbruk som banekjøring
MOTORFESTIVAL: Hyundai Ioniq 5 N ble demonstrert på Goodwood i midten av juli. Til tross for forsterket chassis og karosseri som gir høyere stivhet, så er bilen ment for så vel hverdagsbruk som banekjøring Foto: Frederic Schlosser
Sist oppdatert

N-serien er Hyundais ytelsesbiler, spunnet ut av selskapets satsing på motorsport og kanskje særlig WRC-bilen i20 N. (N står for banene Namyang og Nürburgring)

Vi stiftet bekjentskap med N-merkelappen for første gang 2017 med i30 N - den første bilen i N-serien. Med Performance Pack vartet den opp med 275 hestekrefter.

Les også: Her finner du vår første prøvekjøring av Hyundai i30 N

Understellet var Albert Biermanns verk, sjef for High Peformance-avdelingen i Hyundai og tidligere kjøredynamikksjef i BMW M Automobiles.

Nå har N-benevnelsen også kommet til Hyundais elektriske biler, med Ioniq 5 N som den første elbilen fra performance-avdelingen. Den hadde en form for verdenspremiere på Goodwood Festival of Speed i England i juli, noe som sier sitt om bilens karakter og fokus.

650 hester

Sammenlignet med standardversjonen av Ioniq 5 er sporvidden på N-versjonen økt med fem centimeter for å få plass til bredere dekk.

Les også: Her finner du Vi Menn Bils test av Hyundai Ioniq 5

Den ligger også to centimeter lavere og er åtte centimeter lengre på grunn av diffusorinnsatsen.

<b>DRIFTING:</b> N-versjonene skal kunne drifte som en bakhjulsdreven bensinbil takket være elektroniske støttesystemer. 
DRIFTING: N-versjonene skal kunne drifte som en bakhjulsdreven bensinbil takket være elektroniske støttesystemer.  Foto: Frederic Schlosser

De to elmotorene levere enorme 650 hestekrefter, dobbelt så mye som standardbilen, takket være blant annet mer effekt fra det nye 84 kWt-batteriet. 0-100 skal gå unna på 3,4 sekunder med en toppfart rundt 260 km/t.

Stivet opp

Enda viktigere er nok grepene som er foretatt for å sørge for at Ioniq 5 N leverer på banen.

Hele strukturen er stivet opp med blant annet 42 ekstra sveisepunkter og mer lim, motor- og batterimonteringen er forsterket, mens underrammen foran og bak er forbedret for sideveis stivhet.

<b>BANEFOKUSERT:</b> Innvendig byr bilen på unike N-elementer, inkludert et eget sportsratt med N-logo, egne sportslige dørpaneler, metallpedaler og annet. Midtkonsollen er optimalisert for banekjøring med knebeskyttere og leggstøtte samt skyvbart armlene. En utvidelse av den nedre delen av konsollen forbedrer stivheten. Til mer daglig bruk har den også USB-C, trådløs telefonlader og koppholdere.
BANEFOKUSERT: Innvendig byr bilen på unike N-elementer, inkludert et eget sportsratt med N-logo, egne sportslige dørpaneler, metallpedaler og annet. Midtkonsollen er optimalisert for banekjøring med knebeskyttere og leggstøtte samt skyvbart armlene. En utvidelse av den nedre delen av konsollen forbedrer stivheten. Til mer daglig bruk har den også USB-C, trådløs telefonlader og koppholdere. Foto: Produsent

Rally-inspirerte integrerte drivaksler (IDA) er montert både foran og bak og forsterket for å tåle påkjenningene av blant annet et dreiemoment på 740 Nm.

Banefokuset understrekes av spesialutviklede støpte aluminiumsfelger på 21-tommer, kledd med Pirelli P-Zero-dekk i dimensjonen 275/35.

Drifting

For å forbedre styreresponsen og tilbakemeldingene til fører er rattstammen forsterket. N-versjonen er også satt med masse elektroniske støttesystemer for skjerpe de sportslige egenskapene.

<b>BØTTESETER:</b> Som fullverdig sportsbil, har Ioniq 5 N solide bøtteseter. 
BØTTESETER: Som fullverdig sportsbil, har Ioniq 5 N solide bøtteseter.  Foto: Produsent

Elektronikken varter blant annet opp med et N Drift Optimizer-system. Ved å balansere enn rekke elektroniske kjørekontoller, som momentfordelingen, virkningen fra den elektronisk Limited Slip-differensialen på bakakslingen og demperkarakteren, skal bilen kunne oppnås en optimal driftingvinkel.

Første: Ioniq 5 N er Hyundais første elektriske N-modell.
Første: Ioniq 5 N er Hyundais første elektriske N-modell. Foto: Produsent

Sjåføren skal blant annet kunne simulere clutch-effekten fra en bakhjulsdrevet bensinbil under drifting.

Selv om Hyundai Ioniq 5 N er tunet mot det sportslige, så skal den fortsatt være en bil for hverdagsbruk.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn Bil 2 2023

Denne saken ble første gang publisert 07/08 2023, og sist oppdatert 11/08 2023.

Les også