SEAT I NORGE

La verdenspremiere på billig elbil til Norge

Seat starter sin elektriske offensiv med en rimelig elbil.

Pluss ikon
<b>ELBIL FRA SEAT: </b>Ole Kristian Ågotnes, Direktør i SEAT Norge, med verdenslansering av SEATs første elbil.
ELBIL FRA SEAT: Ole Kristian Ågotnes, Direktør i SEAT Norge, med verdenslansering av SEATs første elbil. Foto: Produsent
Sist oppdatert

Det norske markedet utgjør en forsvinnende liten del av verdens totale bilmarked, men den unike begunstigelsen av elbiler har gitt Norge en helt spesiell posisjon.

Derfor har flere produsenter lagt presentasjoner og lanseringer av elbilmodeller hit. Det gjorde også Seat da de i dag hadde verdenspremiere på Seat Mii electric.

Den første elbilen fra Seat

Dette er den første elbilen fra det spanske merket, og legger grunnlaget for at flere skal følge i nær fremtid, ifølge produsenten.

Det er snakk om den helelektriske el-Born (ventet neste år), plug in- hybrider av Tarraco og Leon, og høyytelsesversjoner med plug in- hybriddrivlinje av Cupra Formentor og Cupra Leon. Cupra er Seats svar på VWs GTI-modeller og Skodas RS-modeller.

LES OGSÅ: I.D Neo kan bli en prisbombe fra Volkswagen

HEFTIG: Konseptet på Cupra Formentor med 245 hester.
HEFTIG: Konseptet på Cupra Formentor med 245 hester. Foto: Produsent

Ikke første elbil, egentlig

Selv om Mii electric er SEATs første masseproduserte elbil, er den faktisk ikke det aller første kapittelet i SEATs elektriske historie. Allerede i 1992 produserte SEAT en helelektrisk Toledo, som var følgebil for maratonløperne under OL i Barcelona. Bilen hadde en rekkevidde på 64 km fra en batteripakke på 500 kg, som kunne lades med en 2 kW-AC lader.

– I Europa vokste markedet for elektriske biler med 46 prosent i årets fire første måneder. Fremover forventer vi at elektriske kjøretøy skal spille en viktig rolle i vårt modellutvalg, sier Luca de Meo, toppsjef i SEAT.

Rimelig elbil

– Mii electric er starten på denne reisen, og blir samtidig en elektrisk bil i en overkommelig prisklasse, fortsetter de Meo.

Seat er en del av VW-konsernet og Mii electric er egentlig en VW e-up! i Seat-drakt. Og siden det spanske merket skal ha billigere modeller enn Volkswagen, er det naturlig å forvente at Mii electric blir billigere enn e-up! som har en startpris på 182 000 kroner.

LES OGSÅ: Peugeot e-208 kan bli en morsom og rimelig elbil

Skodas elektriske Citigo er også basert på samme plattform.

ELEKTRISK: Mii electric er en liten elbil på størrelse med slektningene VW e-up! og Skoda Citigo.
ELEKTRISK: Mii electric er en liten elbil på størrelse med slektningene VW e-up! og Skoda Citigo. Foto: Produsent

Seat Mii rekkevidde og levering

Produksjonen av Mii electric starter i Slovakia i fjerde kvartal 2019. Elmotoren i bilen vil ha en effekt på 83 hk (61 kW), og et dreiemoment på 212 Nm.

Litium-ion batteriet på 36,8 kWh skal gi en rekkevidde på inntil 260 km, målt etter WLTP-testsyklusen. Med "Seat Connect" kan du gå gjennom kjøredata, finne parkeringsposisjonen, sjekke bilens status (inkludert dører og lys), og styre klimaanlegget utenfra – alt via en app.

Tekniske data

Motor: Maksimal effekt: 61kW (83PS)
Maksimalt dreiemoment: 212Nm
Batteri: Lithium-ion
Kapasitet: 36,8 kWh
Ladetid med AC 7.2kW til 80%: ca. 4 timer
Ladettid med DC 40kW til 80%: ca. 1 time
Rekkevidde: 260km* (WLTP)
0-50 km/t: ca 3,9 sekund
0-100 km/t: ca 12,4 sek
Toppfart: 130 km/t
L/B/H: 3557/1645/1478 mm
Akselavtand: 2,420mm
Lastevolum: 250 liter (opptil 923 liter med nedfellt baksete)

Denne saken ble første gang publisert 04/06 2019, og sist oppdatert 04/06 2019.

Les også