Renault 5 E-Tech electric

Tilbake som elbil

Elektriske Renault 5 representerer mye av svaret på utfordringene som den europeiske bilindustrien står overfor, mener Renault-bossen.

Verdenspremiere: Elektriske Renault 5 hadde verdenspremiere på bilutstillingen i Genève nylig. Den ble introdusert av Luca De Meo, sjef for Renault-gruppen.
Verdenspremiere: Elektriske Renault 5 hadde verdenspremiere på bilutstillingen i Genève nylig. Den ble introdusert av Luca De Meo, sjef for Renault-gruppen. Foto: MARTIAL TREZZINI/AP/NTB
Sist oppdatert

I 1972 hadde Renault 5 verdenspremiere på bilutstillingen i Genève. Bilen var rimelig, og enkelt fortalt en slags moderne Renault 4 med fantastisk fjæring­skomfort og en helt annen kjørefølelse enn trauste tyskere eller temperamentsfulle italienere.

ELBIL: I 2021 viste Renault frem et bilkonsept med et design tydelig inspirert av R5. Den produksjonsklare modellen av elektriske Renault 5 er ikke veldig ulik 2021-konseptet.
ELBIL: I 2021 viste Renault frem et bilkonsept med et design tydelig inspirert av R5. Den produksjonsklare modellen av elektriske Renault 5 er ikke veldig ulik 2021-konseptet. Foto: Produsent

Renault 5 ble en suksess og ble produsert helt til 1985. Da var mer enn 5,5 millioner biler solgt på fem kontinenter.

Turbo-inspirert

52 år etter debuten i Genève, er det klart for et nytt kapittel med Renault 5.

Igjen er det verdenspremiere i Genève, og igjen handler det om en billig bil, men denne gangen helt elektrisk. Renault 5 E-Tech electric er det fulle navnet, og det retrofuturistiske designet er inspirerte av forgjengeren, særlig andre generasjon av Renault 5. Enkelte elementer er også inspirert av den forjettede Turbo-versjonen.

Elektriske Renault 5 er 392 centimeter og dermed rundt 40 centimeter lengre enn 1972-versjonen. Den kommer i to batteriutgaver, 40 eller 52 kWt, der den største batteripakken skal gi en rekkevidde inntil 400 kilometer, i henhold til målestandarden WLTP.

Ikon: Renault 5 var også involvert i rallysport i Turbo-utgave, og noen ble også laget for vanlig bruk. Den hadde formidable 160 hk, og der standardversjonen trengte rundt 20 sekunder fra 0–100 km/t, nøyde Turbo-versjonen seg med syv sekunder.
Ikon: Renault 5 var også involvert i rallysport i Turbo-utgave, og noen ble også laget for vanlig bruk. Den hadde formidable 160 hk, og der standardversjonen trengte rundt 20 sekunder fra 0–100 km/t, nøyde Turbo-versjonen seg med syv sekunder. Foto: Produsent

Maks ladehastighet er 100 kW. Motoren er tilgjengelig med tre effektgrader, der den sterkeste yter 150 hestekrefter og 245 Nm. Toppfarten er oppgitt til 150 km/t, mens 0-100-sprinten skal gjøres unna på åtte sekunder. En tilhengerkapasitet på 500 kilo er en sjeldenhet i denne klassen.

Turbo-inspirert: Setedesignen er inspirert av ikoniske R5 Turbo. Stoffet er denim laget av 100 % resirkulert plast.
Turbo-inspirert: Setedesignen er inspirert av ikoniske R5 Turbo. Stoffet er denim laget av 100 % resirkulert plast. Foto: Produsent

Svar på utfordringen

Renault 5 verdensdebuterer i en tid da salget av elbiler går enda tregere enn tidligere i Europa og Kina. Det har fått produsenter som Audi og Mercedes til å revurdere sine ambisiøse elbilplaner og utsette sluttdatoen for bensin- og dieselmotorer.

Elbil-insentiver er avsluttet og i flere europeiske land er elbilversjonene dyrere enn diesel- eller bensin-ekvivalenten. I Tyskland koster for eksempel den praktiske flerbruksbilen EQB fra 54 500 euro, mens dieselversjonen GLB koster fra 46 500 euro.

Salgsstart: Renault åpner for salg av elektriske Renault 5 i utvalgte europeiske land fra september 2024.
Salgsstart: Renault åpner for salg av elektriske Renault 5 i utvalgte europeiske land fra september 2024. Foto: Produsent

Høye kostander, spesielt for modellene som produseres i Europa, blir nevnt som et hinder for å øke volumet av elbiler. Ifølge Automotive News mener Renault at deres nye «Le Cing» er et svar på utfordringen. Renault 5 skal nemlig koste under 25 000 euro.

– Den er et kjerneprodukt i kampen om å revitalisere europeisk industri mot konkurransen fra øst og vest, sier Luca de Meo, sjef for Renault-gruppen.

– Med denne bilen viser vi at produksjon i Europa er mulig, sier de Meo.

Betjening. Berøringsskjermen er 25 cm bred og drives OpenR Link-systemet med Google innebygd for utstyrsnivåene Techno og Iconic Cinq. Kurven og baguetten står nok verken på listen over standard- eller ekstraustyr.
Betjening. Berøringsskjermen er 25 cm bred og drives OpenR Link-systemet med Google innebygd for utstyrsnivåene Techno og Iconic Cinq. Kurven og baguetten står nok verken på listen over standard- eller ekstraustyr. Foto: Produsent

Fart er nøkkelen

For det er ingen tvil om at den europeiske bilindustrien, som sysselsetter et enormt antall mennesker, er under et voldsomt press fra særlig kinesiske bilmerker som lanserer nye og rimelige modeller med en hastighet som for europeiske bilprodusenter har vært helt fremmed.

Ifølge blant annet Bloomberg har den kinesiske staten mellom 2017 og 2022 subsidiert landets egne elbiler med over 600 milliarder kroner, og dermed holdt prisene lave. Situasjonen for den store og viktige bilindustrien i Europa er såpass alvorlig at EU vil undersøke om subsidiene er konkurransevridende. Sanksjoner kan komme på tale.

Vive la France: Bilen kan fås med girvelger prydet med Tricolore-en.
Vive la France: Bilen kan fås med girvelger prydet med Tricolore-en. Foto: Produsent

Frankrike er trolig det europeiske landet som mest aktivt har tatt avgiftsgrep for å stagge takten fra Kina og skjerme egen bilindustri.

Utviklingsfart er en av nøklene i møte med tungt subsidiert kinesisk bilindustri, ifølge de Meo.

– Hastighet er viktig i konkurransen med kineserne, uttaler han til Automotive News og legger til:

– Vi lever i en usikker verden. Med biler med forbrenningsmotor, kunne vi forutse hva som ville komme. Hvis vi nå bruker fire eller fem år på å reagere, vil det være for sent, sier de Meo.

I Europa: Renault 5 skal produseres i Nord-Frankrike.
I Europa: Renault 5 skal produseres i Nord-Frankrike. Foto: Produsent

Airbus-modell

Kostnader er selvsagt også et kjernespørsmål i tillegg til hastighet fra idé til resultat. Renault-bossen har derfor også tatt til orde for en Airbus-modell for europeiske bilprodusenter.

Tidligere ute: Citroën er tidligere ute enn Renault med en rimelig og elektriske småbil: 401 cm lange Citroën ë-C3 skal koste under 250 000 kroner og være klar for Norge i løpet av våren. Med et 44 kWt-batteri skal bilen ha en rekkevidde på mask 320 kilometer.
Tidligere ute: Citroën er tidligere ute enn Renault med en rimelig og elektriske småbil: 401 cm lange Citroën ë-C3 skal koste under 250 000 kroner og være klar for Norge i løpet av våren. Med et 44 kWt-batteri skal bilen ha en rekkevidde på mask 320 kilometer. Foto: William Crozes

Myndighetene i Frankrike, Tyskland og Spania er de største aksjonærene i Airbus, som stadig konkurrerer med Boeing om å være verdens største flyprodusent.

– Partene kan dele investeringene og redusere kostandene, sier de Meo, som også er president i interesseorganisasjonen for europeiske bilprodusenter, ACEA.

I tillegg til Renault 5 planlegges en elektrisk Twingo, som skal koste under 20 000 euro. Ifølge Automotive News har Renault innledet samtaler med VW-gruppen om å dele plattformen som bilen bygges på.

Renault-bossen har også adressert outsourcing av produksjon og bilprodusentenes avhengighet av andre land når det gjelder batterier og elektronikk som microchiper.

En elbil må gjerne ha par tusen halvledere.

– Utfordringen er å skape en verdikjede i Europa som inkluderer batterier, elektriske motorer og elektronikk, som Kina har gjort med støtte fra myndighetene. Målet er å kunne skaffe alt i Europa til en konkurransedyktig pris, sier de Meo.

Tekniske data Renault 5 E-Tech electric

Motor: EL

Effekt, kW/hk: 70/95 - 110/150

Dreiemoment, Nm: 215-245

Batteri, kWt: 40-52

Lengde/bredde/høyde, cm: 392/177/150 

Akselavstand, cm: 254

Bakkeklaring, cm: 14,5

Egenvekt, kg: 1350-1450

Bagasjerom, liter: 326

Tilhengervekt, kg: 500

Maks rekkevidde, WLTP km: 300-400

DC-lading, kW: 100

0–100 km/t, fabrikk, sek: 8,0*

Toppfart, km/t: 150*

Pris fra, kr: 25 000 euro

* Tall for 110 kW-versjonen

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 19 2024

Denne saken ble første gang publisert 28/02 2024, og sist oppdatert 29/02 2024.

Les også