Elbil

Pris vs. rekkevidde: Så langt går alle elbilene på markedet i Norge

Sjekk hvor du får mest for pengene.

Pluss ikon
PRIS OG REKKEVIDDE: Denne oversikten viser den oppgitte rekkevidden og fra-pris på de forskjellige elbilmodellene på markedet som du kan kjøpe i Norge.
PRIS OG REKKEVIDDE: Denne oversikten viser den oppgitte rekkevidden og fra-pris på de forskjellige elbilmodellene på markedet som du kan kjøpe i Norge. Foto: (Nettavisen/Side3)
Publisert

Vi kan slå fast at elbilene har kommet for å bli, og den nye generasjonen av elbiler med betydelig lenger rekkevidde uten at det går nevneverdig ut over prisen, gjør at folk nå står i kø for å få de mest attraktive modellene.

Opel Ampera-e har nå rundt et års ventelister, og BMW opplevde en eksplosjon i nye i3 på veiene da de fikk sin oppgraderte modell.

Les også: Nå gjør denne bilen noe som nesten er umulig

En rekke nyheter

Men det finnes flere nyheter enn som så. Renault har kommet med en oppgradert versjon av Zoe, VW er i ferd med å slippe en oppgradert Golf. Hyundai har gjort sin inntreden på elbilmarkedet, Tesla har kommet med både en ny modell og ikke minst en ny billig-versjon av Model S.

Side3 har derfor laget en oversikt over alle de elbil-modellene som er registrert i databasen til Opplysningsrådet for Veitrafikken med en oppgitt rekkevidde (NEDC-standard) på over 150 km, og sammenliknet pris og rekkevidde.

* i-MiEV, C-Zero og iOn er i prinsippet den samme bilen, men Mitsubishi oppgir høyere rekkevidde og lavere pris. Pris og rekkevidde er det importørene som selv rapporterer. Legg merke til forholdet mellom rekkevidde og pris på Opels Ampera-e og Renaults Zoe 40 kWh.
* i-MiEV, C-Zero og iOn er i prinsippet den samme bilen, men Mitsubishi oppgir høyere rekkevidde og lavere pris. Pris og rekkevidde er det importørene som selv rapporterer. Legg merke til forholdet mellom rekkevidde og pris på Opels Ampera-e og Renaults Zoe 40 kWh.

Det er ingen hemmelighet at Teslas modeller har best rekkevidde på markedet, men Opel Ampera-e har klart å snike seg inn midt inn i modellrekken til amerikanerne - og det med en pris som skiller seg veldig ut.

I andre enden av skalaen ser vi nå at det er en viss sammenheng mellom pris og rekkevidde, men at de bilene med kortest rekkevidde begynner å slite med å rettferdiggjøre sin egen eksistens sammenlignet med mange av de nyere elbilene.

PEKER SEG UT: Bilene vi her har markert i rødt, peker seg ut i tabellen. Opels Ampera-e har oppgitt en lengre NEDC-rekkevidde enn Teslas Model X P90D, men koster en tredel. Så skal vi samtidig si at en P90D både har betydelig mer plass og mer ekstreme kjøreegenskaper.
PEKER SEG UT: Bilene vi her har markert i rødt, peker seg ut i tabellen. Opels Ampera-e har oppgitt en lengre NEDC-rekkevidde enn Teslas Model X P90D, men koster en tredel. Så skal vi samtidig si at en P90D både har betydelig mer plass og mer ekstreme kjøreegenskaper.

Nye generasjon biler kommer best ut

Hvis en ser på hvilke biler som gir deg mest rekkevidde for pengene, er det liten tvil om at den nye generasjonen biler slår knock-out på de gamle bilene.

Teslas modeller gir fortsatt den aller lengste rekkevidden, men må se at spesielt Opel Ampera-e og Renault Zoe gir mye, mye mer rekkevidde for pengene.

Så får vi i rettferdighetens navn si at en Tesla Model X P100D både har betydelig mer plass og mer ekstreme kjøreegenskaper enn de billigste elbilene.

Veiledende

Begge grafene i denne saken viser sammenhengen mellom oppgitt rekkevidde og importørens egen "fra-pris". Begge disse tallene må derimot tas med visse forbehold.

Vi vet at den praktiske rekkevidden på elbiler i Norge typisk er 20-50 prosent lavere enn oppgitt, avhengig av kjørestil og temperatur. Dessuten trenger man gjerne litt sikkerhetsmargin.

Prisen vil også variere til dels mye. Prisene inkluderer ikke leveringskostnader eller tilvalg. Mens noen modeller kommer nærmest ferdig topputstyrt, er det andre modeller som har relativt fyldige utstyrslister.
Les også: Vi har testet alle de 20 mest solgte bilene i Norge

Screen9v2

Denne saken ble første gang publisert 19/01 2017.

Les også