Porsche Macan Electric

Kan leveres med utstyr som nesten ikke finnes lenger

Det er ikke så mange bilprodusenter som leverer dette utstyret lenger.

<b>ELEKTRISK MACAN:</b> Ti år etter at den først ble lansert er det nå verdenspremiere på andre generasjon av Porsche Macan, og denne utgaven er helelektrisk. Det er planlagt en gradvis markedslansering i Norge i andre halvdel av 2024.
ELEKTRISK MACAN: Ti år etter at den først ble lansert er det nå verdenspremiere på andre generasjon av Porsche Macan, og denne utgaven er helelektrisk. Det er planlagt en gradvis markedslansering i Norge i andre halvdel av 2024. Foto: Produsenten
Sist oppdatert

876 839 kroner for en Porsche-SUV høres ikke så ille ut egentlig. Det dreier seg selvsagt om en elektrisk utgave, rettere sagt splitter nye og helt elektriske Porsche Macan.

Prisen gjelder Macan 4-versjonen og inkluderer 100 kWt-batteri (96,8 kWh netto), to elmotorer, firehjulstrekk, 480 hestekrefter og et dreiemoment på 650 Nm.

0-100 km/t skal den greie på 5,2 sekunder, mens toppfarten er 220 km/t.

800-voltsteknologi skal sørge for rask lading, opptil 270 kWt, og en 10 til 80 prosent-ladefart på drøyt 20 minutter under optimale forhold. Rekkevidden er oppgitt til 614 kilometer. Varmepumpe og 11 kW ombordlader er standard.

<b>TO VERSJONER:</b> Elektriske Macan kommer i første omgang i to versjoner: Macan 4 (t.v.) og Macan Turbo. Begge med firehjulstrekk og 96,8 kWt-batteri.
TO VERSJONER: Elektriske Macan kommer i første omgang i to versjoner: Macan 4 (t.v.) og Macan Turbo. Begge med firehjulstrekk og 96,8 kWt-batteri. Foto: Produsenten

Røykerpakke

En liten hake er det at du må betale ekstra for en del utstyr som du trolig ønsker deg: Minimum 14 200 kroner for aktivt understell og 32 500 kroner for luftfjæring. 8000 kroner for adaptiv cruisekontroll, 14 900 kroner for hengerfeste, 5100 kroner for varme i setene foran og bak, 18 500 kroner for forseter med massasje og ventilasjon, 3300 for oppvarmet ratt, 13 400 kroner for LED Matrix og 12 400 kroner for varme- og støyreduserende vinduer.

<b>KONSERVATIV STIL:</b> Ingen voldsomme berøringsskjermer, men Macan kan leveres med hele tre skjermer pluss head up-display. Kompass/Sport Chrono-instrumentet over senterkonsollen er ekstrautstyr. 
KONSERVATIV STIL: Ingen voldsomme berøringsskjermer, men Macan kan leveres med hele tre skjermer pluss head up-display. Kompass/Sport Chrono-instrumentet over senterkonsollen er ekstrautstyr.  Foto: Koslowski Photo 2023

For de beste sportssetene med 18-veis elektrisk justering må du betale 18 000 kroner ekstra og 20 200 for panoramasoltak. For det heftigste Burmester-anlegget må du ut med 58 200 kroner. Elektriske Macan kan også leveres med bakakselstyring, som koster 22 800 kroner.

Utstyret som nærmest er utryddet i nye biler, er imidlertid ganske rimelig: For 700 kroner kan du få Macan levert med røykerpakke som inkluderer sigarettenner og askebeger.

Standard: Turbo-utgaven kommer standard med 20-tommers Macan Turbo-felger i svart høyglans, men kan også leveres med 22-tommers felger til nesten 40 000 kroner.
Standard: Turbo-utgaven kommer standard med 20-tommers Macan Turbo-felger i svart høyglans, men kan også leveres med 22-tommers felger til nesten 40 000 kroner. Foto: Produsent

3,3 sekunder

Elektriske Macan er Porsches andre el-modell etter Taycan, og som den kan også Macan fås i Turbo-utgave. Den koster 1 236 728 kroner og kommer som Macan 4 med 100 kWt-batteri, men kraftigere ytelser, hele 639 hestekrefter og et dreiemoment på 1130 Nm.

Rask: Med launch-kontroll skal Macan Turbo greie 0-200 km/t på 11,7 sekunder.
Rask: Med launch-kontroll skal Macan Turbo greie 0-200 km/t på 11,7 sekunder. Foto: Produsent

0-100 km/t skal gå unna på 3,3 sekunder mens toppfarten sperrer på 260 km/t. Rekkevidden er oppgitt til 593 kilometer.

Sammenlignet med Macan 4-versjonen har Turbo-utgaven mer utstyr inkludert, som sportssetene med 18-veis elektrisk justering, adaptiv luftfjæring med nivåregulering og Porsche Active Suspension Management (PASM) og LED Matrix-hovedlys.

Begge versjonene har firehjulstrekk og et elektronisk styrt traction-system som ifølge Porsche handler fem ganger raskere enn konvensjonelle 4x4-systemer. Det skal reagere på mangelfullt veigrep i løpet av 10 millisekunder. Turbo-versjonen har i tillegg Porsche Torque Vectoring Plus-programmert som omfatter helt variabel kraftdistribusjon og elektronisk styrt differensialsperre på bakakslingen.

Praktiske egenskaper

Det er gjerne ytelsene som står i fokus når det dreier seg som Porsche, men Macan scorer bra på de praktiske prestasjonene også. Macan 4 har et bagasjeromsvolum på 540 liter, som øker til 1348 liter dersom bakseteryggene felles ned. Bakseteryggen har 40:20:40-fordeling.

<b>PLASS:</b> Bagasjerommet i Macan 4 rommer 540 liter. 
PLASS: Bagasjerommet i Macan 4 rommer 540 liter.  Foto: Produsenten

Turbo-versjonen har noe mindre bagasjeromsplass, men begge har plass til 84 liter under panseret - frunken - og begge kan trekke henger opptil to tonn. Standard bakkeklaring er drøyt 15 centimeter, men med luftfjæring kan avstanden økes til 22,5 centimeter.

Michael Hiller, administrerende direktør i Porsche Norge, har stor tro på at nordmenn vil sette pris på den nye og helelektriske utgaven:

<b>KOMFORT:</b> Betaler du ekstra får du varme også i baksetene.
KOMFORT: Betaler du ekstra får du varme også i baksetene. Foto: Produsenten

– Denne bilen passer nordmenn som hånd i hanske. Vi er overbevist om at den vil falle i smak blant nordmenn. Den er som skapt for norske forhold og passer perfekt til en aktiv, norsk livsstil der man veksler mellom by, fjell og sjø, sier Hiller.

<b>HUD:</b> Stort head up-display koster 26 700 kroner ekstra. 
HUD: Stort head up-display koster 26 700 kroner ekstra.  Foto: Produsenten

Passasjerskjerm

Macan kommer standard med et 32 centimeter bredt instrumentpanel og en 28 centimeter stor berøringsskjerm på senterkonsollen. Der finnes også et eget panel for klimakontroll. Infotainmentsystemet er basert på Android Automotive OS, men foretrekker du Apple, så er trådløs Apple CarPlay standard.

<b>PASSASJERSKJERM:</b> Passasjeren kan strømme innhold på den tredje skjermen. 
PASSASJERSKJERM: Passasjeren kan strømme innhold på den tredje skjermen.  Foto: Produsenten

Begge Macan-utgavene kan i tillegg leveres med en tredje infotainmentskjerm (17 500 kroner) for passasjersetet. Den er også 28 centimeter stor og passasjeren kan strømme innhold på skjermen mens bilen kjøres. Macan kan også leveres med head up-display med Augmented Reality - utvidet virkelighet - til 26 700 kroner.

TEKNISKE DATA

Porsche Macan 4 Porsche Macan Turbo

Motor: 2xEL 2xEL

Effekt, kW/hk: 300/408 470/639

Dreiemoment, Nm: 650 1130

Egenvekt, kg: 2330 2405

Tilhengervekt, kg: 2000 2000

Taklast, kg: 75 75

Lengde/bredde/høyde, cm: 478/194/162 478/194/162

Akselavstand, cm: 289 289

Maks bakkeklaring, cm: 18,4 22,4

Bagasjerom, liter: 540 - 1348 480 -1288

Frunk, liter: 84 84

Batterikapasitet, kWh, netto: 96,8 96,8

Maks ladeeffekt, kW: 270 270

Rekkevidde, WLTP km: 614 593

Forbruk, WLTP, kWh/mil: 1,79 1,88

0–100 km/t, fabrikk, sek: 5,2 3,3

Toppfart, km/t: 220 260

Pris fra, kr: 876 839 1 236 728

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 12 2024

Denne saken ble første gang publisert 26/01 2024, og sist oppdatert 28/01 2024.

Les også