Førsteinntrykk

Nissan Ariya først til Norge

Når Nissans nye elbil lanseres i Europa, kommer den først til Norge.

Pluss ikon
<b>TIL NORGE:</b> I februar i år håpet Nissan Norge at Ariya ville bli klar for levering i Norge tidlig neste år. Nå er det klart at leveringene vil starte sommeren 2022. Bare Japan står foran i køen. 
TIL NORGE: I februar i år håpet Nissan Norge at Ariya ville bli klar for levering i Norge tidlig neste år. Nå er det klart at leveringene vil starte sommeren 2022. Bare Japan står foran i køen.  Foto: Nissan
Sist oppdatert

Nissan var først ute med masseproduksjon av en elbil med Leaf allerede i 2010. Det ruller rundt 70 000 Leaf på norske veier. Selv om bilen har vært en salgssuksess, har den aldri vekket de helt stor emosjonene.

Da er det annerledes med Ariya, Nissans nye elbil. Den ruver mer på veien og trykker på mange av de rette knappene når det gjelder nordmenns preferanser om bil: SUV-formet, høy sittestilling, mulighet for firehjulstrekk og lang rekkevidde.

Priser og firehjulstrekk

Ariya kommer med to batteripakker – 63 kW eller 87 kW. Maks rekkevidde er oppgitt til 500 kilometer (WLTP) med den største batteripakken og kun en elmotor. Du kan velge mellom to versjoner med forhjulstrekk eller med det helt nye firehjulstrekksystemet e-4ORCE. Det er utviklet basert på erfaringer hentet fra blant annet Patrol og GT-R. Ariya kan dessuten fås i en Performance-­utgave med et dreiemoment på 600 Nm, og som skal gjøre 0–100 km/t på 5,1 sekunder.

<b>VERSJONER:</b> Ariya kan fås med trekk på alle fire eller kun forhjulstrekk. 
VERSJONER: Ariya kan fås med trekk på alle fire eller kun forhjulstrekk.  Foto: Nissan

Over 6000 personer har meldt sin interesse for Ariya, prisene er klare og Nissan åpnet for bestilling tidlig i september. Den rimeligste versjonen med forhjuls­trekk, 63 kWt-batteri, 218 hestekrefter og 300 kilometer rekke­vidde vil koste fra 409 900 kroner.

Dyrest blir Performance-­utgaven med 87 kWt-batteri, to elmotorer, 394 hestekrefter og 400 kilometer rekkevidde. Den koster fra 575 900 kroner.

Med firehjulstrekk har Ariya to elmotorer – en foran og en bak. e-4ORCE-systemet, som det heter, er ifølge Nissan finjustert for optimal kontroll ved glatt underlag. Et regeneringssystem for bremsene på bakhjulene i stedet for – som normalt – på forhjulene skal minimere uønskede bevegelser.

Kraftfordelingen mellom hjulene både foran og bak innebærer blant annet nedbremsing på hvert hjul separat, noe som skal gi meget godt veigrep i svingene, hevder Nissan.

Det er aktiv temperaturregulering av batteriet som skal kunne hurtiglades på inntil 130 kW. Det er et stykke bak tøffe konkurrenter som Kia EV6 og Ioniq 5. Ioniq 5 kan hurtiglade opptil 220 kW. Da vi nylig testet den brukte vi 24 minutter fra 10 til 90 % under optimale forhold. Ifølge Nissan skal Ariya kunne lade inntil 300 km rekkevidde på 30 minutter ved optimale forhold.

<b>SKJERMER:</b> 12,3-tommers instrumentpanel og 12,3-<br/>tommers berøringsskjerm.
SKJERMER: 12,3-tommers instrumentpanel og 12,3-
tommers berøringsskjerm.
Foto: Martin Jansen
<b>KLIMA:</b> Kontrollene til klimaanlegget er integrert i panelet og gir haptisk tilbake­melding. Du kjenner det i fingertuppen. 
KLIMA: Kontrollene til klimaanlegget er integrert i panelet og gir haptisk tilbake­melding. Du kjenner det i fingertuppen.  Foto: Nissan

Mye utstyr

Ariya kommer med svært mye utstyr som standard. Førerassistanse-systemet ProPilot med intelligent filholderassistent, intelligent cruisekontroll og mulighet for tilkobling mot navigasjonssystemet er for eksempel standard på rimeligste modell. Det samme gjelder attraktivt utstyr som elektrisk justerbare forseter, elektrisk bakluke, to 12,3-tommer-skjermer med navigasjon med tilhørende tjenester/instrumenter, 360-graders kamera med person- og sykkelgjenkjenning og oppvarmet frontrute.

Les også: (+) Runar bygde drømmebilen: – Mange mener det er galskap

Går du opp til utstyrs­nivået Evolve, blir utstyr som panorama-­soltak, adaptivt intelligent fjernlys, elektrisk justerbart ratt, ventilerte seter med varme og kjøling, head up-display og 22 kW om­-
bord­lader standard. Sistnevnte sørger for vesentlig raskere ladetid ved hjemmelading via veggboks med tilstrekkelig strømstyrke.

4 versjoner

63 kWh – forhjulstrekk. Pris; 409 900 kroner

87 kWh – forhjulstrekk med sterkere motor og større batteripakke. Pris: 499 900 kroner.

e-4ORCE 87 kWh – firehjulstrekk og lengre rekkevidde.
Pris: 529 900 kroner

e-4ORCE 87 kWh Performance. Pris: 575 900 kroner.

Sammenlignet med Leaf kommer Ariya med en forbedret versjon av førerassistansen Pro­PILOT. Systemet holder avstand til bilen foran og kan stoppe og fortsette å kjøre videre ved kø­-
kjøring. Systemet har også filholder­funksjon.

ProPilot-systemet bruker veidata fra navigasjonssystemet, og kan selv regulere farten i forhold til den tillatte hastigheten samt ta hensyn til farten i skarpe svinger. Ariya er også utstyrt med e-Pedal. Det gjør det mulig å akselerere og bremse bilen kun ved å bruke gasspedalen

<b>BAK:</b> Det kan se trangt ut på bildet, men bakseteplassen er god.
BAK: Det kan se trangt ut på bildet, men bakseteplassen er god. Foto: Martin Jansen
<b>PLASS:</b> Hele midtkonsollen kan skyves frem og tilbake elektronisk og har et stort oppbevaringsrom. Et praktisk brett kan skyves ut fra midtkonsollen om du trenger plass til PC-en mens du lader. Ariya har integrert trådløst internett.
PLASS: Hele midtkonsollen kan skyves frem og tilbake elektronisk og har et stort oppbevaringsrom. Et praktisk brett kan skyves ut fra midtkonsollen om du trenger plass til PC-en mens du lader. Ariya har integrert trådløst internett. Foto: Martin Jansen

Snakke til bilen

Innvendig har Nissan ryddet unna tradisjonelle knapper og brytere. Betjeningen av klima­anlegget er integrert i midtpanelet, er kun synlig når bilen er startet og gir haptisk tilbakemelding. Ved berøring vil du merke en vibrasjon i fingeren.

Ariya får også et av de største head-up-displayene i klassen, ifølge Nissan. Head up-displayet projiserer informasjon på frontruten. Ved å si «hello Nissan» eller «hey Nissan» skal du kunne betjene funksjoner som blant annet navigasjonen med stemme­styring.

Instrumentpanelene består av to 31 centimeter brede skjermer som blant annet viser informasjon om batteri, rekkevidde og navigasjon. Ariya er også den første Nissan-modellen med trådløs oppdatering av software i bilen, uten at du trenger å oppsøke et verksted.

Les også: Da Geir så det utenlandske vogntoget, tok han en drastisk avgjørelse: – Han var rasende

I det moderne dagliglivet omgir vi oss med mye teknologi og ulike digitale assistenter. Disse skal enkelt kunne integreres i Ariya på en sømløs måte, ifølge Nissan Norge. Med Amazon Alexa Auto, som en konkurrent til Android Auto og Apple CarPlay, kan du med stemmen betjene temperaturen i hjemmet ditt, på hytta eller stille spørsmål om ting du lurer på.

Du kan også via for eksempel Google Assistant eller Amazon Alexa også kommunisere med bilen hjemmefra, og blant annet forhåndsinnstille temperaturen i bilen eller legge inn reisemål til navigasjonen.

<b>BAGASJEPLASS:</b> Med forhjulstrekk er bagasjeplassen oppgitt til 468 liter, 415 liter dersom bilen har firehjulstrekk. 
BAGASJEPLASS: Med forhjulstrekk er bagasjeplassen oppgitt til 468 liter, 415 liter dersom bilen har firehjulstrekk. 
<b>FØRST I NORGE:</b> Forhåndssalg av Ariya startet i Japan 21. august. 9. september startet det i Norge – som første land i Europa.
FØRST I NORGE: Forhåndssalg av Ariya startet i Japan 21. august. 9. september startet det i Norge – som første land i Europa. Foto: Martin Jansen

Kan trekke tilhenger

Ariya har ytre mål som en bil i mellomklasse-segmentet, men innvendig plass som en bil i klassen over, ifølge Nissan. Det besørges av en akselavstand på 278 cm selv om karosseriet måler 4,6 meter, som er 20 centimeter lengre enn Nissan Qashqai. Innvendig er det prioritert maksimalt med benplass. Blant annet er komponenter til klimaanlegget flyttet frem og inn i motorrommet for å gi bedre plass i kupeen.

Batteri, kWt:  63 eller 87

Rekkevidde, km:  360 – 500

kW:  160 – 290

Hk:  218 – 395

Dreiemoment, Nm:  300–600

0–100 km/t, sek:  5,1 – 7,5

Toppfart, km/t:  160 – 200

Lengde/bredde/høyde, cm:  460/185/166

Akselavstand, cm:  278

Bakkeklaring, cm:  20

Vekt, kg:  1800 – 2300

Hengervekt, kg:  750–1500

Dekkdimensjon:  235/55R19 255/45R2

Bagasjevolum, liter:  415 – 468

Til Norge:  Sommeren 2022

Pris, fra:  409 900 kroner

Tallene avhenger av versjon

Se mer

Med forhjulstrekk er bagasje­romsvolumet på 468 liter. El­-
motoren bak sørger for at versjonene med firehjulstrekk får noe mindre plass, 415 liter. I tillegg kan det ettermonteres takstativ og skiboks samtidig som bilen også blir tilgjengelig med hengerfeste.

Med den minste batteri­pakken kan Ariya trekke 750 kilo, 1500 kilo med den store batteripakken. Du kan taklaste bilen med maks 75 kilo.

Denne saken ble første gang publisert 06/10 2021, og sist oppdatert 25/10 2021.

Les også