Kunstig motorstøy

Nå må elbilene bråke mer

EU-regel tvinger produsentene til kunstig motorlyd - hør hvordan det låter.

Pluss ikon
<b>NYE TIDER:</b> Tesla og andre elbiler er tilnærmet lydløse. Det blir det slutt på.
NYE TIDER: Tesla og andre elbiler er tilnærmet lydløse. Det blir det slutt på. Foto: Produsent
Sist oppdatert

Å suse fram i en elbil uten en bråkete motor er noe både sjåføren og bilens omgivelser kan sette pris på, men nå er det slutt på å gli fremover uten en lyd.

Samtidig som at EU jobber for å begrense helsefarlig trafikkstøy, vil de nemlig også at elbilene skal bråke mer.

Problem for svaksynte

I lave hastigheter avgir elbiler stort sett ingen lyd. Dette kan føre til problemer for personer med syn- eller hørselsnedsetting, som ikke er oppmerksomme på at bilene kommer.

Undersøkelser gjennomført av britiske Royal National Institute of Blind People (RNIB) viser at det er 40 % høyere risiko for at fotgjengere blir påkjørt av en elbil, enn av en konvensjonell bil med forbrenningsmotor.

LES MER: Helelektrisk BMW med 720 hestekrefter

Ny EU-regel

Den 1. juli trådte en ny EU-regel i kraft. Den sier at alle el- og hybridbiler som selges i Europa skal være utstyrt med et akustisk kjøretøyvarslingssystem (AVAS) som skal gi fra seg lyd når bilen er i bevegelse. Direktivet gjelder for kjøretøy med fire eller flere hjul, noe som innebærer at elmotorsykler er unntatt regelen.

Kravet om varslingslyd gjelder for alle nye biler som selges fra 1. juli 2021. Kjøretøy som godkjennes etter 1. juli 2019 må imidlertid ha innretningen montert, noe som i enkelte tilfeller kan innebære ettermontering.

Lyden skal aktiveres automatisk, og være aktiv i hastigheter fra null og opp til 20 km/t, samt når bilen rygger. Om bilen har en forbrenningsmotor som benyttes i de aktuelle hastighetene, behøver ikke det akustiske varslingssystemet å være aktivert.

LES MER: Snakker du Tesla-språket?

Krav til lyden

Elbilene må ha en spesifikk lyd. Den tekniske delen av EU-direktivet sier at lyden som genereres skal være jevn og gi informasjon til gående og andre om det gjelder et kjøretøy i bevegelse. Lyden bør også ligne lyden fra et kjøretøy i sammenlignbar størrelse, som er utstyrt med forbrenningsmotor.

Lydnivået skal være minst 56 dB, noe som omtrent tilsvarer lyden fra en elektrisk tannbørste. Lyden skal ikke være for høy, og kan ikke overstige lyden fra en tilsvarende bil med forbrenningsmotor.

LES MER: Solcelle-elbil med 70 mils rekkevidde

Hør selv

Endel elbilprodusenter som Mitsubishi, Nissan og Toyota har allerede en versjon av lydvarslingssystemet installert. Elbilprodusenter har også eksperimentert med en rekke forskjellige typer lyder, med alt fra imitasjoner av lyden til en forbrenningsmotor, til elektroniske plingelyder.

Denne artikkelen er produsert i samarbeid med mestmotor.se

Nedenfor kan du høre hvordan fremtidens elbiler kan høres ut:

Denne saken ble første gang publisert 02/07 2019, og sist oppdatert 02/07 2019.

Les også