Maxus Euniq MPV

Rekordbillig syvseter

Billigere flerbruksbil med syv seter skal du lete lenge etter. Den kinesiske MPV-en er priser til 400 000 kroner.

Pluss ikon
<b>FRA KINA:</b> Maxus Euniq kommer både som varebil og personbil med syv seter. 
FRA KINA: Maxus Euniq kommer både som varebil og personbil med syv seter. 
Sist oppdatert

Sent i 2018 ble det klart at bilimportøren RSA (kjent for blant annet Suzuki og Isuzu) skulle få det kinesiske bilmerket SAIC Maxus i porteføljen. SAIC (Shanghai Automotive Industry Corporation) er Kinas største bilprodusent og heleid av den kinesiske staten.

Maxus' første modell i Norge var den elektriske varebilen EV80, som senere har fått selskap av e-Deliver. Snart kommer også modellen Euniq som varebil (varerom på 2,2 m3), men allerede i desember skal den bli tilgjengelig i Norge som personbil med syv seter. Og er du ute etter en syvseter skal det vanskelig gjøres billigere, for den koster fra 400 000 kroner. Et 52,5 kWt batteri som forsyner elmotoren med energi til å levere 177 hestekrefter og et dreiemoment på 310 Nm. Rekkevidden er oppgitt til 325 kilometer i henhold til WLTP-normen. Den skal greie 0-100 km/t på 9,5 sekunder, og kunne hurtiglade fra 30-80 prosetn på rundt 30 minutter

Maxus Euniq MPV kommer standard med skinnseter som har vippebord på ryggen. Feller du ned de bakerste setene har du god plass

<b>LEVERING:</b> Importøren lover at det ikke vil være ventelister på den rimelige MPV-elbilen. 
LEVERING: Importøren lover at det ikke vil være ventelister på den rimelige MPV-elbilen. 
<b>SETER:</b> Skinnseter er standard. Berøringsskjerm på topp av midtkonsollen. 
SETER: Skinnseter er standard. Berøringsskjerm på topp av midtkonsollen. 
<b>LYST:</b> Stort soltak er standard. 
LYST: Stort soltak er standard. 

Legger man ned de bakerste setene får du rikelig med plass til for eksempel hundebur og bagasje. Volumet på bagasjerommet er ikke oppgitt, men ifølge Fædrelandsvennen som har prøvekjørt bilen, så er bagasjevolumet på 1026 liter til taket som femseter, 485 liter som syvseter. Den kan også leveres med takstativ og hengerfeste til å trekke 400 kilo.

Utstyrsnivået virker å være rikelig, med sikkerhets- og komfortutstyr som nødbremsassistent, filskifte- og blindsonevarsling, 360-graders parkeringskamera, elektrisk parkeringsbrems, parkeringssensorer foran og bak, cruisekontroll, Apple Carplay, Android Auto og trådløs mobillading. Den har også panorama soltak.

Espen Kristoffersen, merkeansvarlig for Maxus i Norge, forventer stor pågang, men lover at du skal slippe å stå på venteliste:

– Vi har god tilgjengelighet og kan levere biler i stort antall. Det er ingen begrensninger i produksjonen, sier Krisoffersen, som Maxus Euniq MPV fyller et tomrom for familier som har ønsket seg en rimelig, men rommelig elbil.

TEKNISKE DATA

Maxus Euniq MPV

Motor: Elektrisk

Drivhjul: Foran

Batteri, kWt: 52,5

Maks ladefart, kW: 120

Effekt, kW/hk: 130/177

Dreiemoment, Nm: 310

Rekkeviddde, km (WLTP): 325

0-100 km/t, sek: 9,5

Topphastighet, km/t: 160

Lengde/bredde/høyde, cm: 483/183/178

Akselavstand, cm: 280

Bakkeklaring, cm: 16

Egenvekt, kg: 1810

Nyttelast, kg: 450

Tilhenger, kg: 400

Bagasjeplass, liter: Ikke oppgitt

Pris, kr: 399 900

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr

Denne saken ble første gang publisert 13/11 2020, og sist oppdatert 26/11 2020.

Les også