Advarer mot å kjøpe bensin- eller dieselbil

I år kan elbilandelen av nybilsalget i Norge nå 70 prosent. Det gjør at elbilekspert ber folk tenke seg om to ganger før man kjøper en bensin- eller dieselbil i 2019.

Pluss ikon
<b>ELBILREKORD: </b>Tesla Model 3 er en av flere modeller som kan bidra til at det blir satt ny elbil-rekord i Norge i 2019.
ELBILREKORD: Tesla Model 3 er en av flere modeller som kan bidra til at det blir satt ny elbil-rekord i Norge i 2019.
Sist oppdatert

Det er nyhets- og analysenettstedet Electrek som advarer nordmenn mot å kjøpe ny fossilbil. De viser til at Norge i 2019 vil få en rekordhøy elbilandel av nybilsalget. I 2018 økte elbilsalget i Norge med 40 prosent, der 31,2 prosent av alle nye biler var helelektriske. Legger man på plug in-versjonene, så utgjorde det «elektrifiserte» bilsalget 49,1 prosent i fjor.

5.000 Model 3 til Norge

Nettstedet forventer at elbilsalget i Norge vil nå nye høyder i 2019. De skriver blant annet at Tesla, som nå kommer for fullt med «folke-elbilen» Tesla Model 3, skal ha mottatt over 5000 ordrer bare på de to mest utstyrte utgavene av Model 3 i Norge.

NY NISSAN LEAF: Nye Leaf e+ er identisk med forrige modell, men får lenger rekkevidde.
NY NISSAN LEAF: Nye Leaf e+ er identisk med forrige modell, men får lenger rekkevidde. Foto: Nissan

Til sammenligning solgte Tesla 8623 biler i Norge i fjor, noe som var en svak oppgang på 161 biler sammenlignet med 2017.

Les også: Oliver Solberg tar mål av seg å slå pappa Petter i rally

Leaf og e-Golf er bestselgerne

Som kjent var det Nissan Leaf og Volkswagen e-Golf som solgte best i 2018 i Norge.

De første utgavene av Model 3 skal alt være registrert i Norge, og ifølge Facebook-gruppen Teslanytt Norge, så er mengder av Tesla Model 3 på vei til Europa akkurat nå.

I en kommentar til sin egen artikkel, skriver Electrec at de forventer at de 5000 versjonene av Model 3 som er på vei til Norge nå, er planlagt utlevert i første kvartal i år.

Tror Tesla dobler salget i 2019

Electrec mener Model 3 kan bidra til at Tesla mer enn dobler salget i 2019 , og at elbilandelen i Norge dermed tipper over 50 prosent i 2019. Det vi i så fall være første gang man har et marked der biler med fossil forbrenningsmotor utgjør under halvparten av nybilsalget.

Electrec legger også til at om man legger til modeller som Audi e-tron, Mercedes-Benz EQC og får forbedret leveringsevne av elbiler som Hyundai Kona og Kia e-Niro, så tror den amerikanske nettavisen at elbilsalget kan komme opp i over 70 prosent av nybilsalget i 2019.

Her antar vi at nettstedet har inkludert plug in-hybrider i anslaget.

Vi kan også legge til at både Volkswagen og Nissan nok også forventer godt salg i 2019. Sistnevnte kommer med en ny utgave av Leaf med lengre rekkevidde. Både Nissan og Volkswagen har hatt god leveringsevne. Det vil gjøre seg gjeldende på salgsstatistikken slik de har gjort tidligere år.

Les også: Hver fjerde solgte Nissan Leaf er solgt i Norge

El-andel på over 60 prosent

I januar i år ble det totalt solgt 9004 nye biler, ifølge Opplysningsrådet for veitrafikk. 3407 av disse var nullutslippsbiler. Trekker vi fra de seks hydrogenbilene som er inkludert i tallene, så får vi en elbilandel i januar 2019 på 37,7 prosent. Til sammenligning var andelen dieselbiler på 17,4 prosent. Legger vi hybridsalget på toppen av elbilsalget, så utgjorde det «elektrifiserte» bilsalget hele 63,4 prosent for januar 2019.

Det gjør at Electrecs spådom om et elektrifisert bilsalg på 70 prosent kan være innen rekkevidde.

Tenk deg om før du kjøper fossilbil nå

Med dette bakteppet advarer Electrec norske bilkjøpere. Nettstedet skriver at om du vurderer å kjøpe en ny fossilbil i Norge akkurat nå, så bør du tenke deg om en gang til.

De forventer nemlig at bruktverdien på fossilbiler ikke vil holde seg i årene fremover.

For som Electrec skriver: «I think your resale value will be bad. Like really bad”.

VIDEO: Se hvordan Nissan Leaf og VW e-Golf gjør det i forbrukstest over Hardangervidda:

Denne saken ble første gang publisert 07/02 2019, og sist oppdatert 07/02 2019.

Les også