Kjent bilmerke bytter navn

Nei, den er ikke kinesisk

Gammel kjenning tilbake under nytt merke. 

Navnbytte: SsangYong har byttet navn til KGM og er snart klare med elektriske Torres EVX, som er ventet til Norge i april. Det er RSA som er importør av KGM.
Navnbytte: SsangYong har byttet navn til KGM og er snart klare med elektriske Torres EVX, som er ventet til Norge i april. Det er RSA som er importør av KGM. Foto: Produsenten
Publisert

Det er ikke unaturlig å anta at det dreier seg om en kinesisk bilprodusent når et nytt bilmerke introduseres i Norge, som tilfellet KGM. Men det dreier seg verken om et revisjonsselskap eller et kinesisk bilmerke, men en sørkoreansk bilprodusenten.

Og når du hører at de er i Norge med modeller som Rexton, Musso og eKorando, så erindrer du kanskje å ha hørt disse modellbetegnelsene før. For KGM var tidligere kjent som SsangYong, men endret navn i 2023.

I APRIL: KGM Torres EVX er en 4,7 meter lang SUV som koster fra 429 900 kroner. Den er ventet til Norge i april.
I APRIL: KGM Torres EVX er en 4,7 meter lang SUV som koster fra 429 900 kroner. Den er ventet til Norge i april. Foto: Produsenten

Det er RSA som er offisiell distributør av KGM i Norge. Tre modeller finnes i sortimentet, og dersom du er på jakt etter ny dieselbil, så har KGM alternativer å by på.

Det dreier seg om modeller som er kjent fra før under SsangYong-navnet, som den 485 centimeter lange SUV-en Rexton. Den kommer standard med firehjulstrekk og lavserie, og fremdriften besørges av en 2,2-liters diesel som produserer 202 hestekrefter og et dreiemoment på 441 Nm. Overføringen skjer med en åttetrinns girkasse.

Rexton leveres som både fem- og syvseter, i tillegg til varebil, og kan trekke henger på tre tonn. Prisene på personbilen starter på 709 900 kroner, mens den på grønne skilter har en startpris rett under 600 000 kroner - uten moms. Det er vesentlig rimeligere enn Norges suverent mest populære SUV-varebil, Toyota Land Cruiser.

<b>VAREBIL:</b> Rexton fås som både fem- og syvseter, og som varebil. 
VAREBIL: Rexton fås som både fem- og syvseter, og som varebil.  Foto: Produsenten

Les også: Test: Toyota Land Cruiser varebil - Det finnes digre SUV-er som gir en langt mer moderne kjøreopplevelse til denne prisen enn Toyota Land Cruiser. Men få kan matche renommeet

Pickup-alternativ

Det andre dieselalternativet er den 542 centimeter lange pickupen Musso Grand. Den har samme motor som Rexton, men i kombinasjon med sekstrinns automat. Som Rexton har den firehjulstrekk med mulighet til å kjøre med trekk på kun to hjul.

Lavserie og en bakkeklaring på 22 centimeter bør gi god fremkommelighet. Lasteplanet er 161 centimeter langt, som er lengre enn planene til både Toyota Hilux og Ford Ranger. Nyttelasten er 870 kilo og Musso kan trekke henger på 3000 kilo.

PICKUP: Musso Grand kommer med en 2,2-liters diesel med 202 hestekrefter.
PICKUP: Musso Grand kommer med en 2,2-liters diesel med 202 hestekrefter. Foto: Produsent

Prisene starter på 619 900 kroner, som blant annet inkluderer skinnseter, adaptiv cruisekontroll, parkeringssensor foran og bak, oppvarmet ratt, automatisk klima og 31 centimeter bred berøringsskjerm.

Til sammenligning starter prisene på populære Isuzu D-Max, som også distribueres av RSA, på 549 900 kroner med 164-hesters diesel.

Ny, elektrisk SUV

KGM har selvsagt også elektriske biler i utvalget. Kompakt-SUV-en Korando har vært en del av SsangYong siden 80-tallet.

<b>ELEKTRISK:</b> KGM eKorando koster 400 000 kroner.
ELEKTRISK: KGM eKorando koster 400 000 kroner. Foto: Produsenten

For Norges del dreier det seg nå utelukkende om elektriske eKorando, en 447 centimeter lang SUV med forhjulstrekk til 399 900 kroner. Det inkluderer et 61,5 kWt-batteri som skal gi en rekkevidde på 340 kilometer (WLTP). Elmotoren leverer 190 hestekrefter (140 kW) og et dreiemoment på 340 Nm. Den kan trekke henger på 1500 kilo.

Helt ny modell

Mer interessant er trolig SUV-modellen som er ventet til Norge i april, Torres EVX. Den leveres med forbrenningsmotor i andre land, men i Norge er det kun den elektriske utgaven som tilbys med en startpris på 429 900 kroner.

Torres EVX er 472 centimeter lang, noe som betyr at den er på størrelse med Skoda Enyaq.

Les også: Oppgraderte Skoda Enyaq prøvekjørt: Nå kommer den med utstyret som har vært savnet

KGM-modellen kommer i første omgang med forhjulstrekk, men en versjon med to elmotorer og firehjulstrekk er ventet senere. KGM skal presentere en 4x4-plattform neste år.

<b>FREMDRIFT:</b> Torres EVX fås foreløpig kun med forhjulstrekk. En helt ny plattform for 4x4 skal presenteres neste år.
FREMDRIFT: Torres EVX fås foreløpig kun med forhjulstrekk. En helt ny plattform for 4x4 skal presenteres neste år. Foto: Produsenten

Som så mange andre nye biler, så er ikke Torres EVX helt uten kinesisk avtrykk. Den sørkoreanske bilprodusenten samarbeider med kinesiske BYD, og elmotoren i Torres EVX med 204 hestekrefter og rundt 330 Nm, er levert av BYD. Det samme er Blade-batteriet med en kapasitet på 73,4 kWt. Det skal holde til en rekkevidde rundt 460 kilometer ved blandet kjøring.

Maks ladehastighet er 145 kW, noe som ved ideelle forhold skal gi en ladetid fra 10 til 80 prosent rundt 30 minutter, ifølge importøren. Den kommer også med Vehicle-to-load-funksjon (V2L), som gjør at batteriet kan levere strøm til eksterne strømapparater.

<b>LITE KNAPPER:</b> Førermiljøet i Torres EVX er nærmest ryddet for knapper.
LITE KNAPPER: Førermiljøet i Torres EVX er nærmest ryddet for knapper. Foto: Produsenten

Stort bagasjerom

Bagasjerommet i Torres EVX er oppgitt til minimum 703 liter, avhengig av bagasjeromsgulvets nivå og bakseteryggens posisjon. Legges ryggen på baksetene ned skal du ha hele 1662 liter til disposisjon. Bilen kan trekke henger på 1500 kilo.

<b>BERØRT:</b> Det meste av betjeningen foretas med en 12,3-tommer stor berøringsskjerm.
BERØRT: Det meste av betjeningen foretas med en 12,3-tommer stor berøringsskjerm. Foto: Produsenten

Innvendig er KGM bekvemt utstyrt. Sjåførsetet har åtteveis elektrisk justering og forsetene har både varme og kjøling. Dette er standardutstyr i likhet med adaptiv cruisekontroll, filassistent, automatisk filskift og blindsonevarsling. Andre seterad kan vippes til 32,5 grader og kommer standard med varme i seteputen.

Cockpiten ser ut til å være ryddet for knapper, så mesteparten av betjeningen skjer via rattknapper og den 31 centimeter brede berøringsskjermen som henger sammen med et helt digitalt instrumentpanel. TorresEVX kan i tillegg leveres med Apple CarPlay, Android Auto, navigasjon, 360 graders kamera og elektrisk bakluke.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn

Denne saken ble første gang publisert 12/03 2024.

Les også