VWs nye elbil

Her kommer ID.3 til Norge

Nå begynner leveransene av Volkswagens elektriske ID.3 i Norge.

Pluss ikon
RULER UT: De første versjonene av ID.3 har ankommet Norge.
RULER UT: De første versjonene av ID.3 har ankommet Norge.
Sist oppdatert

28. august klappet Ugland-skipet M/V Autopremier til kai i Oslo med 700 eksemplarer av first edition VW ID.3 i lasterommet.

– Dette er en historisk dag for alle oss som jobber med Volkswagen i Norge. Å se de første ID.3 1st bli kjørt av båten i dag markerer en milepæl for elektrisk mobilitet, sier Harald Edvardsen-Eibak, direktør Volkswagen.

De første som bestilte ID.3st vil få sin bil utlevert fra forhandler fra september og dermed er lanseringen av Volkswagens mye omtalte elbil for alvor i gang i Norge.

Lanseringsmodellen ID.3 1st produseres i et antall på totalt 37 000 eksemplarer.

– Det er fortsatt mulig å sikre seg en ID.3 1st for levering i 2020, tilføyer Edvardsen-Eibak.

Bilen kommer i tre utstyrsnivåer og også fra 351 900 kroner til 452 200 kroner.

<b>STOLT:</b> VW-direktør Harald Edvardsen-Eibak ønsker ID.3st velkommen.
STOLT: VW-direktør Harald Edvardsen-Eibak ønsker ID.3st velkommen.

Egolf(!) satte rekord med ID.3

Nylig bekjentgjorde VW-konsernet av en ID.3st under et spesielt testforsøk skal ha greid en strekning på 531 kilometer på én lading. Versjonen som ble benyttet var en ID.3 med 58 kWh batteri, som har en offisiell rekkevidde på 420 kilometer i henhold til WLTP.

<b>REKORD:</b> Sjåføren Felix Egolf (ikke e-Golf) kjørte en serieprodusert ID.3 1ST Pro Performance 531 kilometer fra Zwickau i Tyskland, der bilen produseres, til Schaffhausen i Sveits. 
REKORD: Sjåføren Felix Egolf (ikke e-Golf) kjørte en serieprodusert ID.3 1ST Pro Performance 531 kilometer fra Zwickau i Tyskland, der bilen produseres, til Schaffhausen i Sveits.  Foto: Produsenten

Testbilen ble ifølge VW kjørt svært økonomisk ved å ta foten av gasspedalen så ofte så mulig og la ID.3 1ST rulle. Navigasjon, lys, radio og ventilasjon var enten konstant på eller tidvis i bruk. Forbruket skal ha havnet på beskjedne 10,9 kWh/100 km, mot oppgitt forbruk for ID.3 1ST på 15,4-14,5 kWh/100 km. 44 prosent av turen var på motorvei og 56 prosent på landeveier. Gjennomsnittlig hastighet var 56 km/t, ifølge VW-konsernet.

Resultatet er kanskje oppsiktsvekkende, men det er garantert navnet på den sveitsiske sjåføren som førte bilen, Felix Egolf.

Denne saken ble første gang publisert 28/08 2020, og sist oppdatert 28/08 2020.

Les også