Mercedes EQS SUV

Her er Mercedes' elektriske luksus-SUV

Mercedes EQS SUV kan fås med syv seter. 

<b>REKKEVIDDE:</b> Den bakhjulsdrevne versjonen av Mercedes nye og helt elektriske stor-SUV skal ha en rekkevidde på opptil 660 kilometer etter WLTP-standarden. 
REKKEVIDDE: Den bakhjulsdrevne versjonen av Mercedes nye og helt elektriske stor-SUV skal ha en rekkevidde på opptil 660 kilometer etter WLTP-standarden.  Foto: Daimler AG
Sist oppdatert

EQS SUV kommer i første omgang i tre utgaver, der versjonen med modellbetegnelse EQS 450+ har én elmotor på bakakselen, 360 hestekrefter og en rekkevidde opptil 660 kilometer.

To av utgavene har to elmotorer, en på hver aksel, og dermed firehjulstrekk. Den foreløpig råeste versjonen har som lave EQS modellbetegnelsen 580 4Matic, har 544 hestekrefter, et dreiemoment på 858 Nm og en maksimal rekkevidde oppgitt til 613 kilometer.

På et senere tidspunkt kommer det etter alt å dømme en enda kvassere AMG-versjon med opptil 760 hestekrefter og et dreiemoment på 1020 Nm.

<b>2023:</b> EQS SUV forventes på norske veier i begynnelsen av 2023. 
2023: EQS SUV forventes på norske veier i begynnelsen av 2023.  Foto: Daimler AG

Fett standardutstyr

Airmatic uftfjæring er standard, på alle versjonene. Systemet er kombinert med adaptive dempere (ADS+), der karakteristikken kan justeres for hvert individuelle hjul.

Under kjøring vil et avansert sensorsystem justere demperne i forhold til veikvaliteten slik at kjøring over eksempelvis en dump med ett hjul ikke overføres til hele akselen og videre til interiøret.

<b>STOR:</b> EQS SUV er over fem meter lang. 
STOR: EQS SUV er over fem meter lang.  Foto: Daimler AG

Dersom det er behov for en høyere bakkeklaring, kan luksusbilen løftes 2,5 centimeter. Den har også et eget offroad-program samt innstillingene Eco, Comfort, Sport og Individual.

Styrer på alle hjulene

Bakakselstyring med en styrevinkel på opptil 4,5 grader er standard og gjør den 5,1 meter lange bilene smidigere. Som tilleggsutstyr kan bakakselstyring med en styrevinkel på opptil 10 grader bestilles eller aktiveres med en skybasert oppdatering (Over The Air, OTA). Med 10 graders styrevinkel på bakhjulene reduseres svingradiusen fra 11,9 til 11 meter, noe som tilsvarer svingradiusen til mange mindre modeller.

<b>HYPERSCREEN:</b> Denne store, buede skjermenheten, ser ut til å sveve fra A-stolpe til A-stolpe. Under en felles glassflate finnes tre skjermer som visuelt smelter sammen til en. Den 12,3-tommers store OLED-skjermen for passasjeren foran gir vedkommende deres eget display- og kontrollområde Imidlertid er underholdningsfunksjonene til frontpassasjerens display bare tilgjengelig innenfor rammen av de nasjonale lovbestemmelsene under reisen. Som ekstra sikkerhet vil et kamera oppdage dersom føreren ser i retning av passasjerskjermen foran, og dermed automatisk tone den ned slik at føreren ikke blir forstyrret mens han/hun kjører. Hvis passasjersetet foran ikke er opptatt, blir skjermen automatisk et digitalt dekorativt bilde.
HYPERSCREEN: Denne store, buede skjermenheten, ser ut til å sveve fra A-stolpe til A-stolpe. Under en felles glassflate finnes tre skjermer som visuelt smelter sammen til en. Den 12,3-tommers store OLED-skjermen for passasjeren foran gir vedkommende deres eget display- og kontrollområde Imidlertid er underholdningsfunksjonene til frontpassasjerens display bare tilgjengelig innenfor rammen av de nasjonale lovbestemmelsene under reisen. Som ekstra sikkerhet vil et kamera oppdage dersom føreren ser i retning av passasjerskjermen foran, og dermed automatisk tone den ned slik at føreren ikke blir forstyrret mens han/hun kjører. Hvis passasjersetet foran ikke er opptatt, blir skjermen automatisk et digitalt dekorativt bilde. Foto: Daimler AG

Utgavene med 4Matic firehjulstrekk har Torque Shift som intelligent og kontinuerlig fordeler momentet mellom for- og bakakselen. Slik sikrer systemet at den mest effektive motoren brukes i alle tilfeller, og gir en mye raskere respons enn med mekanisk firehjulstrekk, ifølge Mercedes.

Motorene kan reguleres uavhengig av hverandre, og dreiemomentet kontrolleres 10.000 ganger i minuttet, med mulighet for justeringer, om nødvendig.

EQS SUV kan fås med utstyr som HEPA-filter (High Efficiency Particulate Air) og svært avanserte hovedlys, såkalte Digital Light. Denne teknologien gjør det mulig å projisere markeringer og advarselssymboler på veien.

En lysmodul med tre ekstremt kraftige lysdioder styres av 1,3 millioner mikrospeil i hver lykt. Oppløsningen er derfor mer enn 2,6 millioner piksler per kjøretøy.

<b>OFFROAD:</b> EQS SUV har offroad-program og kan løftes 2,5 centimeter. 
OFFROAD: EQS SUV har offroad-program og kan løftes 2,5 centimeter.  Foto: Daimler AG

Syvseter

SUV-utgaven har samme akselavstand som EQS, men er over 20 centimeter høyere. Andre seterad kan flyttes helt elektrisk 13 centimeter i lengderetning. Det sikrer en kneplass mellom 83 og 96 centimeter. Bakseteryggen kan justeres elektrisk 14 grader fremover og fire grader bakover.

Ved å justere andre seterad kan bagasjeromsvolumet økes fra 645 liter, der maksimal beinplass er prioritert, til opptil 880 liter. Dersom seteraden felles ned, økes lasteplassen til 2100 liter.

En tredje seterad med to ekstra individuelle seter er tilgjengelig som tilleggsutstyr. Det betyr at EQS SUV kan frakte opptil syv personer, og det på komfortabelt vis, ifølge Mercedes. Selv om alle setene er i bruk, vil fortsatt 195 liter bagasjeromsplass være tilgjengelig.

<b>FLEKSIBELT:</b> Andre seterad kan elektrisk justeres med 13 centimeter i lengderetning. 
FLEKSIBELT: Andre seterad kan elektrisk justeres med 13 centimeter i lengderetning.  Foto: Daimler AG

Batteristyring

Den elektriske SUV-en vil få en rekkevidde på opptil 660 kilometer etter WLTP-standarden. Den har et litiumion-batteri med opptil 12 cellemoduler, og en batterikapasitet på 107,8 kWh.

Programvaren for batteristyringen er utviklet internt og tillater skybaserte oppdateringer (OTA). Energistyringen holdes derfor oppdatert gjennom hele livssyklusen til bilen, ifølge Mercedes

Bilen kan lades med opptil 200 kW på hurtigladestasjoner, og med opptil 22 kW via ombordladeren. En rekkevidde på 300 nye kilometer (WLTP) skal kunne lades opp på kun 15 minutter under ideelle forhold.

Mercedes startet produksjonen av EQS SUV ved Tuscaloosa-fabrikken i USA i august. Mercedes åpnet for bestilling i september, i første omgang EQS 450 og EQS 580. Prisene starter på 1 096 000 kroner og 1 271 000 kroner. Begge leveres med elmotorer på hver aksling, firehjulstrekk og evnen til å trekke henger på 1800 kilo. Den norske importøren har droppet versjonen med kun elmotor på bakakselen. EQS SUV forventes på norske veier i begynnelsen av 2023.

Denne saken ble første gang publisert 19/04 2022, og sist oppdatert 17/10 2022.

Les også