Nye regler for lastebil

Fremtidens lastebiler

Mer miljøvennlige laste­biler kan bli lengre og bredere, og førerhytta vil bli større.

Pluss ikon
<b>FREMTID:</b> Om de strenge designreglene blir lettet på, kan vi få lastebiler som ser slik ut. Iveco Z Truck er en studie fra 2016.
FREMTID: Om de strenge designreglene blir lettet på, kan vi få lastebiler som ser slik ut. Iveco Z Truck er en studie fra 2016.
Publisert

Det er jernbanen som har skylden! På 50-tallet ønsket europeiske politikere å styrke konkurransekraften til jernbanen, og virkemidlet var å gjøre lastebilene kortere og lettere. Etter krigen hadde lastebilene vokst raskt – de begynte å minne om godstog med gummihjul.

Om tanken bak var god, ble utfallet av den politiske beslutningen ikke helt som tiltenkt. Lastebilprodusentene kuttet nemlig ikke ned på lastearealet, men derimot på arbeidsplassen til lastebilsjåføren: Førerhytta ble mindre. Motoren, som mange sjåfører så på som en «livsforsikring av jern», vandret fra foran sjåføren til under ham. Særlig var det langtransport-lastebilene som mistet snuten sin. Følgen var at førerhytta ble trang som en telefonboks.

<b>LUFTIG:</b> Nye regler kan gi større førerhytter, som i dette Iveco-konseptet fra 2016. 
LUFTIG: Nye regler kan gi større førerhytter, som i dette Iveco-konseptet fra 2016. 

Miljøvenning

Nå kan det komme en endring på dette. I september vedtok europakommisjonen en forordning (EU 2019/2892) som tillater moderate avvik fra forskriften som bestemmer mål og vekt for lastebiler. En semitrailer kan bli 20 centimeter lengre, forutsatt at plassen ikke brukes til mer plass for europaller, men i stedet til «innretninger og utrustning» som bedrer aerodynamikken.

I realiteten handler det for eksempel om utklappbare karosserideler bak på lastebilen som har til hensikt å bedre aerodynamikken ved å redusere dragsuget. Dessuten skal ekstra vekt som følge av miljøvennlige motortiltak (hybrid, elmotor, hydrogen) ikke lenger gå ut over tillatt nyttelast.

<b>TESLA SEMI:</b> Den elektriske lastebilen skal få en oppgitt rekkevidde på mer enn 800 kilometer.
TESLA SEMI: Den elektriske lastebilen skal få en oppgitt rekkevidde på mer enn 800 kilometer.
<b>2030-MODELL?:</b> Sist høst viste Hyundai den selv­kjørende studien HDC-6, som er drevet av hydrogen.
2030-MODELL?: Sist høst viste Hyundai den selv­kjørende studien HDC-6, som er drevet av hydrogen.

Toalett i hytta

Førerhytta kan bli lengre uten at lasteareal må ofres. Dette skal først og fremst bedre oversikten for sjåføren. EU-kommisjonen anslår at 500 liv kan reddes i året gjennom slike tiltak – for eksempel ved at ulykker unngås der sjåføren ikke har sett syklister før lastebilen svinger til høyre i veikryss. Dessuten kan forbruket senkes med inntil ti prosent om kabinen vokser med 80 til 90 centimeter, anslår Ismail Ertug, nestleder for sosialdemokratene i europaparlamentet.

I tillegg kan en større førerhytte gjøre arbeidsplassen litt bedre for lastebilsjåførene. Det kan skape mer plass til kjøleskap, dusj og toalett, og eksperter peker på at det vil gjøre sjåfører mindre avhengig av overfylte rasteplasser. Dessuten vil bedre komfort i seg selv bidra til bedre sikkerhet.

<b>BEVART:</b> Ni av de tolv Futur­liner-laste­bilene fra GM eksisterer fortsatt. Én av dem befinner seg i Europa.
BEVART: Ni av de tolv Futur­liner-laste­bilene fra GM eksisterer fortsatt. Én av dem befinner seg i Europa.
<b>AERO­DYNAMIKK:</b> Konsept­lastebilen MAN Truck Concept S. 
AERO­DYNAMIKK: Konsept­lastebilen MAN Truck Concept S. 

Løfterik fremtid

Moderne design kan også endre på imagen til transportbransjen. Franskmannen Timothée Seban mener at lastebiler ikke lenger bør oppfattes av folk flest som store, støyende og forurensende. I masteroppgaven sin fra 2016 lanserer han et prospekt der lastebilen har kileform og er uten hjul. I praksis minner lastebilen mer om en magnetisk levitasjonsjernbane (også kalt maglev- eller magnetsvevebane, der farkosten svever over skinnegangen ved at den løftes elektromagnetisk) enn en klassisk lastebil. Fremdrifts­kilden i studien MAN Concept X er egne «veier» med magnetfelt mellom lastebil og veilegemet.

Dette skal først og fremst gi bedre oversikt for sjåføren.

Gjerrigere med dråpeform

I Storbritannia sparer aerodynamiske «Teardrop-Trailer», altså vogntog med dråpeformet design, inntil ti prosent diesel. Ifølge produsenten Don-Bur er lastevolumet som i vanlige lastebiler. Det er en opplysning som europeiske fraktselskaper er skeptiske til; de frykter innskrenket plass.

– Miljøkrav vil tvinge lastebilindustrien til å utvikle ny teknologi, sier Seban.

Han tror at det vil være mer bruk for lastebilen i fremtiden enn noen gang før.

– Jeg er overbevist om at lastebilene går en løfterik fremtid i møte, og at de i tillegg vil fascinere.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 08 2020

(bilde til faktaboks)
(bilde til faktaboks)
<b>AUTONOMI:</b> Konsept fra Scania som er helt selvkjørende. Bruksområdet er henholdsvis i havneområder og i dagbrudd.
AUTONOMI: Konsept fra Scania som er helt selvkjørende. Bruksområdet er henholdsvis i havneområder og i dagbrudd.

Tilbake til fremtiden

Utrolig nok, dette er en veteranlastebil. Allerede for 90 år siden tenkte lastebilkonstruktører på hvordan laste­bilene kunne bli mer strømlinjeformet, og dermed bruke mindre drivstoff. Mellom 1939 og 1941 lanserte GM tolv Futurliner. De ble vist i hele USA under mottoet «Framskrittsparade». GM-lastebilene ble imidlertid aldri noe mer enn prototyper.

Denne saken ble første gang publisert 13/02 2020.

Les også