Ny batteriteknologi

Elbiler vil snart få en ny type batteri som er mye, mye bedre - og billigere

Halverer bruken av svindyrt metall - og øker effektiviteten.

Pluss ikon
FÅR SNART NY BATTERITEKNOLOGI: Når nye Nissan Leaf kommer rett over nyttår, vil det bli med 40 kWh-batteri. Men en ny batteritype som snart settes i produksjon er det som skal til for at 60 kWh-utgaven skal kunne lanseres senere på året.
FÅR SNART NY BATTERITEKNOLOGI: Når nye Nissan Leaf kommer rett over nyttår, vil det bli med 40 kWh-batteri. Men en ny batteritype som snart settes i produksjon er det som skal til for at 60 kWh-utgaven skal kunne lanseres senere på året. Foto: Nissan
Publisert

De to koreanske batteriprodusentene SK Innovation og LG har nå hver for seg bekreftet at de i løpet av forholdsvis kort tid vil starte produksjonen av et nytt type batteri som blir svært viktig for elbilrevolusjonen.

Blant kjennere kalles det NCM-811.

NCM står for Nikkel-Cobalt-Manganese, og beskriver blandingsforholdet av metaller i katoden.

Mye billigere

Dagens batterier har beskrivelsen 622, noe som betyr at det er 60 prosent nikkel, 20 prosent kobolt og 20 prosent mangan.

Med 811 halverer man bruken av kobolt, noe som er ekstremt viktig. Det er forholdsvis lite av grunnstoffet på kloden, og utvinnes i stor grad i Kongo - hvor det er dokumentert en god del barnearbeid og lite heldige arbeidsforhold.

Utover arbeidsforholdene, er stoffet også rundt fem ganger så dyrt som nikkel med en pris rundt 50.000 euro per tonn.

Den reduserte kostnaden med de nye batteriene vil senke produksjonskostnadene, som fører til større investeringer i fabrikker - som igjen gir stordriftsfordeler som igjen skaper lavere priser.

Skaper også bedre kapasitet

Men ikke nok med at de nye batteriene er billigere å produsere, de åpner også for større kapasitet fra batterier. Skal vi tro SK og LG, snakker vi om en økning på rundt 25 prosent.

Og det skal være nettopp denne typen batterier som skal brukes i den nye Nissan Leaf med 60kWh-batteri som er ventet å komme mot slutten av neste år.

Denne saken ble første gang publisert 12/09 2017.

Les også