Test: Hyundai Ioniq 5 Long Range AWD

Det viktigste bidraget er hurtigladefarten

Med Ioniq 5 går Hyundai i en helt annen retning enn med sine tidligere elbil-modeller. 

<b>SÆREGEN:</b> Spesielt konsept og utseende, men med elbil­egenskaper i toppklasse.
SÆREGEN: Spesielt konsept og utseende, men med elbil­egenskaper i toppklasse. Foto: Terje Bjørnsen
Sist oppdatert

Hyundai har så langt hatt stor suksess med sine elbiler Kona og Ioniq. Særlig da Kona gjorde sin debut i august 2018 var det til dels hysteriske tilstander, med 6000 kunder på venteliste.

Årsaken var god – med sitt 64 kW batteri var Kona blant de aller første bilene med folkelig pris og rekkevidde i Tesla-klassen. Og Kona er fortsatt blant de aller mest energieffektive bilene vi har testet.

Nå er vi over i avdeling to av Hyundais elbilsatsing. Og Ioniq-navnet er valgt til å fronte den store elektriske satsingen. Først ut er altså Ioniq 5, en bil som er temmelig annerledes enn Ioniq og Kona.

Det blir spennende å følge suksessfaktoren til Ioniq 5, for ingen kan beskylde Hyundai for å rulle i de velkjente hjulsporene til forgjengerne.

<b>RETRO:</b> Selv med moderne form­språk, er det likevel 70- og 80-talls vibrasjoner i fronten. Hyundai tør virkelig prøve noe annerledes med Ioniq 5.
RETRO: Selv med moderne form­språk, er det likevel 70- og 80-talls vibrasjoner i fronten. Hyundai tør virkelig prøve noe annerledes med Ioniq 5. Foto: Terje Bjørnsen

Tar sjansen

Særlig designmessig, men også på konseptet tar Ioniq 5 temmelig vågale steg. Da jeg så de første bildene av Ioniq 5, tenkte jeg det var interessant at Hyundais neste elbil skulle være en kompaktbil med design inspirert av Giugiarios klassiske Golf I fra tidlig 70-tall. De kantete formene, de stramme linjene – en spennende retropastisj for designorienterte hipstere.

Så leste jeg mer, og fant raskt ut at selv om formen minner om Golf I, har Ioniq 5 ingenting med 70-tallsikonet å gjøre når det kommer til dimensjonene. Den er slett ingen kompaktbil, men en rommelig crossover på over 4,6 meter lengde, over 1,6 meter høy, 3 meter akselavstand og vekt på godt over 2 tonn.

<b>MODERNE:</b> To avlange skjermer, spesielt ratt og masse rom mellom setene. Ioniq 5 er ikke helt som andre Hyundai-modeller. 
MODERNE: To avlange skjermer, spesielt ratt og masse rom mellom setene. Ioniq 5 er ikke helt som andre Hyundai-modeller.  Foto: Terje Bjørnsen

Nå skal jeg ikke bruke mye tid på smak og behag, men når jeg plukker opp testbilen, får jeg fortsatt følelsen av å krabbe opp i en forvokst kompaktklassebil. Det inntrykket gir seg heldigvis relativt fort, for i tillegg til våre vanlige tester og målinger, skal jeg også på tur til Vestlandet med bilen. Og det går ikke lang tid før jeg har vennet meg til det spesielle formatet.

Spørsmålet er om tradisjonelle Hyundai-kunder vil venne seg til bilen, om den har tiltrekningskraft nok til å kapre nye kunder og hvor godt designet holder seg.

Familieracer

Det er fort gjort å registrere at Ioniq 5 er en svært rommelig bil. Solide yttermål kombinert med de rette linjene sørger for skikkelig storbilformat over interiøret, noe særlig stor bredde og masse bakseteplass sørger for. Baksetet er også regulerbart i lengden, dermed kan du variere ettersom bagasje- eller bakseteplass skal prioriteres.

På tross av størrelsen føles Ioniq 5 gledelig kompakt ut bak rattet. Den drar nytte av elbilens fortrinn: Det tunge batteriet er pakket midt i og lavt i bilen, slik at egenskapene kjennes gokart-aktige når du får lyst til å kjøre aktivt.

To motorer sørger for 4WD, fordelingen dem imellom har sannsynligvis også noe
å si for kjørefølelsen. Den bakre er med sine 155 kW langt kraftigere enn den foran, som byr på 70 kW.

<b>VARIERER:</b> Kvalitetsmessig spriker det litt i materialbruk og stil. Noen merker behersker denne disiplinen bedre. 
VARIERER: Kvalitetsmessig spriker det litt i materialbruk og stil. Noen merker behersker denne disiplinen bedre.  Foto: Terje Bjørnsen

På våt asfalt klarer jeg utilsiktet å få til en liten powerslide ut av en krapp sving, det har man nesten glemt hvordan kjennes ut i en elbil …

Rask og nøysom

Prikker du inn det sportsligste kjøreprogrammet blir Ioniq 5 nesten brutal i gassresponsen. Det merkes ekstra godt siden den er overraskende kvikk.

På tross av «bare» 224 kW/305 hk gjør den 0–100 km/t unna på 5,1 sekunder, mens 60–100 km/t går på 2,7 sekunder. Ingen familiebil i verden trenger så mye punch, men det er ikke til å stikke under stol at det kaller på smilet.

Setter du kjøreprogrammet i normal eller økonomi, går det hele mykere for seg. Og heldigvis gjør ikke Ioniq 5 det minste skam på de gode forbruksverdiene Kona og lillebror Ioniq har stått for.

<b>STORT:</b> Flott bagasjerom, men rullegardinen er av billigste slaget og lavt plassert (måtte derfor fjernes for bildet). Også andre smådetaljer er enkle for en bil til halvmillionen. 
STORT: Flott bagasjerom, men rullegardinen er av billigste slaget og lavt plassert (måtte derfor fjernes for bildet). Også andre smådetaljer er enkle for en bil til halvmillionen.  Foto: Terje Bjørnsen

I vår faste forbrukstest nøyer den seg med 1,5 kWh per mil, og hører dermed til de aller mest energieffektive familie-elbilene vi har kjørt. Rekkevidden i testen blir på 470 km, dermed holder Ioniq 5 det spesifikasjonene lover, riktignok i elbilgunstige forhold med 18 varmegrader.

Rekker knapt en pølse

Det viktigste bidraget til Ioniq 5 sine gode elbilegenskaper er likevel hurtigladefarten. Rekkevidden holdt nesten Oslo-Bergen i ett strekk, men det ble en stopp på Voss. Jeg rakk knapt å spise en pølse før Ioniq 5 og Bilkrafts superlader hadde stappet inn 300 km rekkevidde. Bare i løpet på drøyt 20 minutter.

Det føles som det største elbilfremskrittet siden Kona kom med rekkevidde i Tesla-klassen. De minuttene ga nok strøm til all kjøring i Bergensområdet, og turen tilbake over fjellet til Geilo, før det måtte lades på nytt.

Mangler litt finesse

Fortsatt vokser intet tre helt inn i elbil­himmelen, for Ioniq 5 mangler litt finesse på å kunne utfordre de aller beste blant de mange nye elbilene i denne klassen. En del går på den opplevde kvalitetsfølelsen, der noen av materialene, pluss detaljer i interiør og bagasjerommet blir i «billigste» laget.

Den andre på teknisk kvalitet, med litt knirk her og der, samt en adaptiv cruisekontroll som lett mister kontakten med bilen foran i svinger. Bilen er også noe plaget av dekkstøy på grov asfalt, men det gjelder skuffende nok de fleste av bilene vi har testet her.

<b>MYE VOLUM:</b> Masse bredde, flatt gulv gir stor plass. Seter og sittestilling er godkjent, uten å skille seg veldig ut. 
MYE VOLUM: Masse bredde, flatt gulv gir stor plass. Seter og sittestilling er godkjent, uten å skille seg veldig ut.  Foto: Terje Bjørnsen

På plussiden noterer vi at du får en bortimot komplett utstyrt bil til rundt 500 000 kroner. Ikke alle de andre merkene kan si det samme om sine modeller.

Perfekt kombinasjon

Lavt forbruk og rask hurtiglading er en av våre favorittkombinasjoner når det kommer til elbiler. 800 Volts elsystem sørger for at Ioniq 5 kan hurtiglade opptil 220 kW, noe den gledelig nok gjør under optimale forhold.

I den raskeste ladesekvensen under testen brukte vi 24 minutter fra 10 til 90 %. En snittfart på ca. 150 kW, med 210 kW mellom 25–55 % batterikapasitet.

Bilen overbeviste også på andre hurtigladesekvenser, og holder koken til opp mot 90 % batterikapasitet. Først da synker farten ned til vanlig hurtigladefart på 50 kW.

«Ulempen» er at du selvsagt må finne frem til en ledig superlader, for nå kjenner du virkelig på siget i sirupen om du må lade på vanlig 50 kW hurtiglader.

Vi Menn Bil mener:

Det skader tydeligvis ikke å bryte med tradisjonene og finne på noe nytt. Etter
en liten tilvenningsperiode, virker Ioniq 5 forfriskende annerledes og med svært gode elbilegenskaper. God rekkevidde og potensial for svært rask hurtiglading, gjør den velegnet på langtur. Stor nok for en plasskrevende familie, men på noen områder kunne detaljene vært mer finslepne.

TEKNISKE DATA

Motor: 2xEL

Effekt, kW/hk: 224/305

Dreiemoment, Nm: 605

Egenvekt, m/fører, kg: 2095

Tilhengervekt, kg: 1600

Lengde/bredde/høyde, cm: 464/189/161

Bagasjerom, liter: 531–1591

Standard dekkdimensjon: 235/55-19

Batterikapasitet netto, kWh: 72,6

Rekkevidde, WLTP km: 460

Rekkevidde i 200 km test: 470

Forbruk, WLTP, kWh/mil: 1,77

0–100 km/t, fabrikk, sek: 5,2

Toppfart, km/t: 185

Pris fra, kr: 494 000

TESTDATA

0–100 km/t, sek: 5,1

60–100 km/t, kickdown: 2,7

80–120 km/t, kickdown: 3,6

Støy 50 km/t, dBA: 61,5

Støy 80 km/t, dBA: 65,5

Støy 100 km/t, dBA: 68,0

Testforbruk, kWh/mil: 1,5

Misvisning 100 km/t 97

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 50 2021

Denne saken ble første gang publisert 17/03 2022, og sist oppdatert 21/03 2024.

Les også