BYD Dolphin

Rimelig, liten bil fra gigantisk foretak

Prisene starter på 300 000 kroner.

<b>RIMELIG:</b> BYD Dolphin er bitte litt større en VW ID.3 og rundt 60 000 kroner rimeligere. 
RIMELIG: BYD Dolphin er bitte litt større en VW ID.3 og rundt 60 000 kroner rimeligere.  Foto: Produsenten
Publisert

BYD ble startet i 1995 og er nå et av Kinas største privateide foretak. BYD står for Build Your Dream og uttales på samme måte som BMW. Selskapet produserer ikke bare biler.

I oppstarten var batterier til telefoner og datamaskiner fokuset. Nå produserer foretaket alt fra tog, elektriske busser, gaffeltrucker og lastebiler til solceller, løsninger for energilagring og endelig biler.

I 2002 startet BYD produksjonen av biler. I første omgang handlet det om helt vanlige bensinbiler, men selskapet viste sin første helelektriske konseptbil i 2004. Nå produserer BYD både elbiler og ladehybrider og Norge var første land ut for BYD i Europa, med RSA som importør.

Fjerde i rekken

BYD ble introdusert med SUV-en Tang i 2021, som siden har gått selskap av modellene Han og Atto. Nå er det klart for den fjerde personbilen fra BYD i Norge. Det dreier seg om modellen Dolphin som er 4,3 meter lang og dermed på størrelse med modeller som BMW 1-serie, Peugeot E-2008 og MG4.

<b>TIL NORGE:</b> Importøren RSA opplyser at de starter utlevering av Dolphin i løpet av andre kvartal i år. 
TIL NORGE: Importøren RSA opplyser at de starter utlevering av Dolphin i løpet av andre kvartal i år.  Foto: Produsenten

Les også: Test: Peugeot E-2008 vs Honda e:NY1: Begge er rimelige, men der slutter likhetene

Forhjulsdrevne Dolphin koster fra 300 000 kroner, noe som omfatter et 60,4 kWt Blade-batteri og en rekkevidde 427 kilometer WLTP. Til sammenligning koster MG4 fra 265 900 kroner med en utnyttbar batterikapasitet på 61,7 kWt.

Les også: Test MG4: Mye krutt i liten pakke

To utstyrsnivåer

RSA starter med leveringer av Dolphin fra andre kvartal i år og bilen kommer i to utstyrsvarianter, Comfort og Design, der sistnevnte koster fra 309 000 kroner. Med utstyrsnivå Comfort følger utstyr som 12,6-tommers (32 centimeter) roterbar touchskjerm, Apple CarPlay og Android Auto, 360-graders kamera, varmepumpe, et utvalg sikkerhet- og førerassistentsystemer og oppvarmet frontrute.

<b>SNURR I VEI:</b> Den 32 centimeter brede skjermen kan roteres, som i andre BYD-modeller. 
SNURR I VEI: Den 32 centimeter brede skjermen kan roteres, som i andre BYD-modeller.  Foto: Produsenten

Med Design-nivå får du også med tofarget eksteriør, panoramasoltak med elektrisk solskjerming, sotede ruter bak, trådløs mobillader og Vehicle-to-load-adapter (V2L), som gjør at batteriet kan levere strøm til eksterne strømapparater.

Begge versjonene har forseter med seksveis elektrisk justering for fører, og fireveis elektrisk justering for passasjersetet. Setene er trukket med vegansk skinn. Baksetene har 60:40-fordeling, og bagasjerommet på 430 liter kan utvides til 1310 liter dersom ryggen på baksetene felles ned.

<b>VEGANSK:</b> Setene er trukket i vegansk skinn. Som betyr imitert skinn, som oftest laget av polyester eller polyuretan.
VEGANSK: Setene er trukket i vegansk skinn. Som betyr imitert skinn, som oftest laget av polyester eller polyuretan. Foto: Produsenten

Dolphin støtter 3-fas-lading med opptil 11 kW ladeeffekt på AC-lading. Maks hurtiglading (DC) er 88 kW, som ved ideelle forhold skal gi en ladetid fra 30 til 80 prosent på 30 minutter.

Dette er Blade

Det som kanskje særlig skiller BYD fra andre bilprodusenter er batteriene som de produserer selv, såkalte Blade-batterier. Dette er en variant av LFP-batterier - Litium jernfosfatbatteri. De er uten kobolt og med lav innblanding av nikkel.

LFP-batterier er billigere å fremstille enn litium-ion, men Blade-batteriene skal også være svært sikre. Hypotetisk skal du kunne slå en spiker inn i cellene uten fare for at det utløser brann. Teknikken skal også være mindre følsom for temperatursvingninger.

<b>PLASS:</b> En akselavstand på 270 centimeter innebærer at det bør være brukbar beinplass i baksetet. 
PLASS: En akselavstand på 270 centimeter innebærer at det bør være brukbar beinplass i baksetet.  Foto: Produsenten

Som jernfosfatbatterier skal de kunne lades hyppig til 100 prosent uten at det går ut over holdbarheten. Ulempen er at Blade-batteriene lader tregere og at energitettheten per kilo ikke er like høy som i et litium-ionbatteri. Bilene risikerer dermed å bli svært tunge dersom de skal konkurrere på best rekkevidde.

Et tegn på at Blade-batteriene overbeviser er at Tesla benytter dem i en innstegsversjon av Model Y. Også Toyota vil benytte Blade i en rimelig modell for det kinesiske markedet. Blade-batteriene blir produsert ved BYDs produksjonsanlegg i Chongqing, Kina, men det skal også bygges et anlegg i Europa.

Les også