Audi e-Tron

Audi e-tron ble avduket i Norge

Audi e-tron er Audis første elbil og synes å være skreddersydd for det norske markedet med firehjulstrekk og hengerfeste. Prisen blir også konkurransedyktig. E-tron ble viste fram for første gang i Norge 22. oktober 2018. Side3 har tatt en titt på bagasjeplassen, plass i baksetene, cockpit, de nye «videospeilene» og hva som skjuler seg under panseret. Se videoen over.

Sist oppdatert

Audis elbil e-tron er en SUV med firehjulstrekk og hengerfeste og dermed skreddersydd for det norske markedet.

22. oktober ble elbilen for først gang vist fram til norske kunder. Her er alt vi vet om Audi e-tron.

Les også inntrykkene etter første prøvekjøring: Elektrisk fulltreffer!

Lading av Audi e-tron: 1t og 45 min. på 50 kW-lader

Det vil ta rundt 50 minutter å fullade Audi e-tron ved en hurtigladerstasjon med en effekt på 150 kW. Slike stasjoner finnes det imidlertid svært få av når de første elbilene ruller ut på norske veier.

Med effekten som finnes på norske ladestasjoner i dag, bør du regne med lengre tid.

Audi forteller at det vil ta om lag 1 time og 45 minutter å lade Audi e-tron fra 10 til 80 prosent på en 50 kW-lader, som er kapasiteten på de aller fleste hurtigladere i Norge i dag.

- Det kan nok komme som et ladesjokk på de første sjåførene som skal på langtur, sier biljournalist og motorekspert Øyvind Jakobsen til Side3.

<b>HURTIGLADING:</b> Audis elbil kan lades med en effekt på 150 kW. De fleste hurtigladere langs norske veier har en effekt på 50 kW. Da tar det vesentlig lenger tid å lade opp. Med et batteri på 95 kWh skal rekkevidden uten å måtte lade være på over 40 mil.
HURTIGLADING: Audis elbil kan lades med en effekt på 150 kW. De fleste hurtigladere langs norske veier har en effekt på 50 kW. Da tar det vesentlig lenger tid å lade opp. Med et batteri på 95 kWh skal rekkevidden uten å måtte lade være på over 40 mil.

Audi e-tron kan lades på det kommende Ionity-nettverket som tilbyr effekten på 150 kW. Laderne bygges ut i samarbeid med Circle K.

De tre første stasjonene med dette tilbudet befinner seg i Rygge i Østfold (E6), på Dal nord for Gardermoen (E6) og i Kjerlingland i Aust-Agder (E18). Audi opplyser imidlertid at disse laderne er noe forsinket.

Innen 2020 er planen at 20 stasjoner med 6 ladepunkt hver skal stå klare i Norge. For å lade på en Ionity-lader er prisen i første omgang 80 kroner, uansett hvor lenge du skal lade.

Slik kan Audi e-tron lades

Lade på veien: Hurtiglading opptil 150 kW, hjemmelading med 11 or 22 kW (med integrert lader som tilvalg).

Lading hjemme: Med opptil 11 kW, med mulighet for 22 kW som tilvalg. myAudi-appen lar deg styre blant annet lading, og oppvarming eller kjøling av bilen.

For Audi-kunder: Et kort som aktiverer om lag 80 prosent av alle ladepunkter i Europa; fra 2019 Plug & Charge for automatisk verifisering av bilen på ladestasjonen.

Kilde: Audi

Pris på Audi e-tron

I september 2018 hadde rundt 5500 nordmenn betalt depositum på 20.000 kroner. I oktober hadde antallet økt til 6600 personer.

Den endelige prisen var derfor svært mange nordmenn spente på.

Veiledende pris på Audi e-tron, inklusiv frakt og levering i Oslo, starter på 651.900 kr.

Audi e-tron får blant annet følgende standardutstyr i Norge:

Modell Pris
Audi e-tron (innstegsmodell) 651.900 kr
  • Stor navigasjon, MMI Navigasjon Pluss
  • Regulerbar luftfjæring foran og bak
  • Forberedelse for Audi Trådløs Lading
  • Cruise control
  • Parkeringssensorer foran og bak
  • 19 tommers aluminiumsfelger
  • Audi Connect
  • To elektriske varmere -oppgradert oppvarmingsfunksjon i kupéen
  • Virtual cockpit
  • Elektrisk bakluke
  • Parkeringssystem foran og bak med omgivelsesvisning
  • LED frontlys

Audi melder at de også vil tilby ulike utstyrsversjoner med ferdig sammensatte pakker, i tillegg til skreddersøm. Detaljer rundt dette kommer når det nærmer seg åpning for bestilling av bilen.

Dato for Audi e-tron: Levering i Norge

<b>REKKEVIDDE PÅ AUDI E-TRON:</b> Audis første elbil skal gå rundt 40 mil på én lading, ifølge WLTP-målingen.
REKKEVIDDE PÅ AUDI E-TRON: Audis første elbil skal gå rundt 40 mil på én lading, ifølge WLTP-målingen.
<b>OFFROADER: </b>Audi e-tron har en offroad-modus hvor bilen kan heve seg 35 millimeter. Dersom sjåføren også aktiverer Lift-funksjonen i Audi drive select, heves bilen med ytterligere 15 millimeter.
OFFROADER: Audi e-tron har en offroad-modus hvor bilen kan heve seg 35 millimeter. Dersom sjåføren også aktiverer Lift-funksjonen i Audi drive select, heves bilen med ytterligere 15 millimeter.

Audis første elbil ble offisielt avduket den 18. september 2018, norsk tid. Den 22. oktober fikk norske kunder for første gang se produksjonsversjonen av bilen.

Potensielle kjøpere i Norge må vente til 2019 før de får bilene sine. Audi opplyste under avdukingen at de første bilene er ventet til Norge i månedskiftet januar/februar 2019.

Audi e-tron uten sidespeil

El-SUV-en blir den første masseproduserte bilen som kan leveres uten tradisjonelle sidespeil som et tilvalg. De erstattes da av kameraer, som viser hva som skjer rundt bilen på to syv tommer store OLED-skjermer i sidedørene.

Bildet kan justeres for å gi ønsket synsvidde. Videre kan sjåføren zoome inn og ut i bildet for å få bedre oversikt over detaljene som befinner seg bak bilen.

<b>SIDESPEIL ERSTATTES AV KAMERA: </b>E-tron blir den første masseproduserte bilen som kutter sidespeil til fordel for kameraer som viser hva som skjer rundt bilen.
SIDESPEIL ERSTATTES AV KAMERA: E-tron blir den første masseproduserte bilen som kutter sidespeil til fordel for kameraer som viser hva som skjer rundt bilen. Foto: Audi

«Sidespeil»-kameraene har tre ulike innstillinger, for kjøring på motorvei, svinger og parkering.

<b>VIRTUAL COCKPIT: </b>Slik ser interiøret i elbilen ut. Dashboardet har tre skjermer, de to i midten er berøringsskjermer på 8.6 og 10.1 tommer med haptisk respons.
VIRTUAL COCKPIT: Slik ser interiøret i elbilen ut. Dashboardet har tre skjermer, de to i midten er berøringsskjermer på 8.6 og 10.1 tommer med haptisk respons. Foto: Audi
<b>MASSASJESETER: </b>Kabinen I Audi e-tron skal tilby både komfort og behagelig stemning, med ventilerte massasjeseter, ambientbelysning, og personlig tilpasset Audi Connect-nøkkel som tilvalg.
MASSASJESETER: Kabinen I Audi e-tron skal tilby både komfort og behagelig stemning, med ventilerte massasjeseter, ambientbelysning, og personlig tilpasset Audi Connect-nøkkel som tilvalg. Foto: Audi

Rekkevidde på Audi e-tron: > 400 km (WLTP)

Audi e-tron er utstyrt med to elmotorer på til sammen 265 kW (~355 hk) som henter kraften fra en batteripakke på 95 kWh. Audi sier at effekten forbigående kan økes til 300 kW (~402 hk).

0-100 km/t skal da gå på 5,7 sekunder. Topphastigheten er 210 km/t.

Audi opplyser at batteriet skal gi en rekkevidde på «over 400 km».

LES OGSÅ: WLTP: Fire bokstaver som kan gjøre bilkjøpet ditt dyrere

Størrelse og bagasjerom

<b>FIREHJULSTREKK (4X4):</b> Pris på Audi e-tron med firehjulstrekk, hengerfeste, 435 hestekrefter og dugelig rekkevidde gjør SUV-en til spennende bil for nordmenn.
FIREHJULSTREKK (4X4): Pris på Audi e-tron med firehjulstrekk, hengerfeste, 435 hestekrefter og dugelig rekkevidde gjør SUV-en til spennende bil for nordmenn.

Det er lett å se at e-tron er en Audi, en bredskuldret SUV på 4,9 meter. Bagasjerrommet er på 600 liter (1725 med setene nede), som skulle holde fint til en skiferie på fjellet. I lasteluken foran er det 60 liter til.

Og, ja, Audi har bekreftet at e-tron kan leveres med hengerfeste som tilvalg. Elbilen kan trekke henger med vekt på inntil 1800 kg.

<b>BAGASJEROM:</b> Med 600 liter i bagasjerommet skulle det holde til en familie. Det er også 60 ekstra liter i lasterommet foran. Med baksetene slått ned øker plassen til 1725 liter
BAGASJEROM: Med 600 liter i bagasjerommet skulle det holde til en familie. Det er også 60 ekstra liter i lasterommet foran. Med baksetene slått ned øker plassen til 1725 liter Foto: Audi
<b>ROMSLIG: </b>Det skal være god plass til fem mennesker i Audi e-tron.
ROMSLIG: Det skal være god plass til fem mennesker i Audi e-tron. Foto: Audi

Dimensjoner og tilhengervekt:

  • Høyde: 1616 millimeter
  • Lengde: 4901 millimeter
  • Bredde: 1935 millimeter
  • Akselavstand: 2928 millimeter
  • Bakkeklaring: 172 millimeter
  • Tilhengervekt: 1800 kilogram

Les også om Tesla Model 3, Mercedes EQC og Jaguar I-Pace:

Denne saken ble første gang publisert 23/10 2018, og sist oppdatert 10/04 2019.

Les også