Supercharger

Nå skal Tesla doble antall hurtigladere

Skal bygge 11.000 nye superchargere i 2019. Utsetter den nye generasjonen hurtigladere til nyåret.

Ladestasjonen på Rygge er Norges største, men 34 superchargere. Nå hevder teslasjef Elon Musk at antallet ladere i verden skal dobles innen utgangen av 2019.
Ladestasjonen på Rygge er Norges største, men 34 superchargere. Nå hevder teslasjef Elon Musk at antallet ladere i verden skal dobles innen utgangen av 2019.
Sist oppdatert

I en melding på Twitter skriver Tesla-sjef Elon Musk at selskapet skal doble antallet Superchargere tilgjengelig for sine kunder innen utgangen av 2019.

På verdensbasis har Tesla i skrivende stund 1375 ladestasjoner med til sammen 11.414 superchargere. Det er verdens mest omfattende ladenettverk, men samtidig langt bak Teslas eget mål.

Ved utgangen av 2018 var planen at Tesla skulle ha 18.000 ladepunkt verden over, som det er åpenbart at selskapet ikke kommer til å klare.

Ved utgangen av 2019 hevder Musk nå at rundt 23.000 superchargere skal stå klare.

Musk skriver samtidig at målet er at 95-100 prosent av kundene skal ha en stasjon innen rekkevidde. Det betyr antagelig at vi ikke kommer til å se en dobling av antall ladere i Norge, hvor dekningen allerede er god.

<b>OVERSIKT: </b>Kartet viser Teslas superchargere i Norge per november 2018.
OVERSIKT: Kartet viser Teslas superchargere i Norge per november 2018.

Vi forventer likevel en merkbar økning.

I skrivende stund er det planlagt fire nye stasjoner i Norge:

  • Storlien. Skal åpnes i 2018.
  • Brumundal. Skal åpnes i 2019.
  • Lærdal. Skal åpnes i 2019.
  • Lofoten. Skal åpnes i 2019

Tesla jobber med en ny generasjon hurtigladere, Supercharger V3. Denne har høyere effekt, antagelig rundt 250 kW, og skal gi raskere lading.

Denne skulle vært klar i 2018, men Musk bekrefter at den er utsatt til begynnelsen av 2019.

Det kommende ladenettverket Ionity skal ha rundt 19 ladestasjoner i Norge i 2020. Dette nettverket, som er et samarbeid mellom BMW, Mercedes, Ford og Volkswagen, skal kunne levere ladekapasitet opp til 350 kW.

Jo høyere kapasitet, jo raskere lading, forutsatt at bilene er bygget for å takle slike strømstyrker.

Denne saken ble første gang publisert 20/11 2018, og sist oppdatert 20/11 2018.

Les også