Pass deg for dem

Dødvinkler som dreper

Uaktsomhet kan ta liv i trafikken. Det samme kan dødvinkler.

Sist oppdatert

En velansett bussjåfør med plettfri karriere legger bussen i en 180 graders sving ved terminalen i Sandvika i Bærum. Han titter seg om til høyre og venstre - det er klart, og bussen fortsetter rundt i gangfart. Så høres et dunk og et skrik!

En eldre herre ligger fastklemt under høyre forhjul. Snart etter føres bussjåføren inn i en politibil, fratas sertifikatet og ser verden rase sammen.

Ved Fornebu kjører en personbil utover mot Snarøya. Føreren ser et fotgjengerfelt lenger fremme, men ingen fotgjengere. Han reagerer med sjokk og vantro da en ung kvinne som ved et trylleslag går i gangfeltet, og rekker ikke å flytte foten over på bremsen før det smeller.

Den 22 år gamle kvinnen dør. Mannen får seks måneders ubetinget fengsel, pluss økonomiske krav på et par hundre tusen kroner mot seg.

Tynne, delte A-stolper gir bedre sikt på skrå fremover.
Tynne, delte A-stolper gir bedre sikt på skrå fremover.

I begge disse eksemplene fra virkeligheten ble personer dømt etter Veitrafikklovens "grunnlov". "Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågiven og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade, og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret."

Trafikketterforsker Jan T. Brodtkorb engasjerte seg i sakene. Den tidligere kjøreskoleeieren fra Bærum er opptatt av at stolper og speil i biler skaper store siktbegrensninger, og at dette i enkelte ulykker er av avgjørende betydning. Noe som ofte ikke blir tatt tak i under etterforskningen av disse tragediene.

- I mange tilfeller er det uoppmerksomhet som fører til ulykker. Men i noen saker er jeg overbevist om at fører ikke kan lastes. Det er siktbegrensninger som inntrer, og ikke det at vedkommende er uoppmerksom, hevder Brodtkorb.

- Problemet er at fører tror at han eller hun har full oversikt, men så er det ikke tilfelle. Det er utrolig, men personer og biler kan bli helt borte bak A-, B- og C-stolper.

Farlige blindsoner

For å gjøre to lange historier - med rekonstruksjoner, rettsaker, fortvilelse og sorg - korte: Bussjåføren ble til slutt blankt frifunnet. Brodtkorb kunne påvise at den eldre herren (som så ned fordi han lette etter tomflasker) i det kritiske øyeblikket hele tiden befant seg bak bussens kraftige B-stolpe.

Trafikkforsker Jan T. Brodtkorb
Trafikkforsker Jan T. Brodtkorb Foto: Egil Nordlien HM Foto

Dette kan skje når en buss svinger, samtidig som et menneske beveger seg mot den i en gitt vinkel. Fra utsiden ser det ut som en rå påkjørsel, mens innenfra viser videoen at bussjåføren aldri ser fotgjengeren, uansett hvor mye han titter seg til venstre og høyre.

Bilisten som kjørte ned den unge kvinnen fikk kuttet straffen fra seks til to måneder, og påstanden om "grov uaktsomhet" samt de økonomiske kravene ble i det store og hele strøket.

Brodtkorbs rekonstruksjon påviste at fotgjengeren nærmest var usynlig helt til hun trådte ut i veien.

Årsakene lå i høydeforskjeller, buskas, solretning, skygger - men først og fremst i bilens innvendige speil, på moderne vis dobbelt så stort som før i tiden, og montert et stykke nede på frontruta. Der det dekket en del av den høye førerens synsfelt forover.

- Sakene er vanskelige, med mange typer ofre. Men det er uholdbart når noen får livet sitt rasert av årsaker de ikke kan noe for, sier Brodtkorb, hvis arbeid er høyt ansett av NOPES (Norsk Forening for privat etterforskning og sikkerhet) så vel som av politi, trafikkopplæringsinstanser, Sintef og juridiske eksperter.

Jan T. Brodtkorb holder stadig foredrag, der han ved hjelp av video og geometri forbløffer publikum med å vise hvor mye en bils A-, B- og C-stolper, samt innvendige speil, faktisk kan skjule av sikt. De skaper blindsoner, som i verste fall tar liv.

Paradoks

Et paradoks er det at solide A- og B-stolper i bilene ikke er der bare for å holde oppe taket, men for å bidra til et stivt karosseri og - ikke minst - til at bilene klarer veltekravene. Et karosseri som flekser er både ukomfortabelt og farlig, og kollisjonssikkerhet tilsier behov for sterke stolper.

Med C4  Picasso har Citroën tatt dødvinkelproblemet på alvor.
Med C4 Picasso har Citroën tatt dødvinkelproblemet på alvor. Foto: Patrick Curtet

En bred A-stolpe kan være svært sjenerende, særlig ved venstresvinger, der den kan skjule mye av sikten for en sjåfør. Dette opplever og påpeker motorjournalister stadig vekk.

Hva kan gjøres? Gjennomsiktige stolper eller spesiell design kan redusere problemene. Citroën C4 Picasso er et godt eksempel. Der er en bred A-stolpe avløst av to tynne stolper, noe som gir bedre sikt på skrå fremover.

En annen løsning er elektronisk overvåking av trafikken utenfor. I dag har flere modeller audiovisuelle alarmer som varsler når man har en annen bil i blindsonen.

Frem til den tid er det opp til oss selv å være problemet bevisst. Å bøye seg fremover for en ekstra sjekk er den eneste muligheten for å eliminere de livsfarlige dødvinklene.

Denne saken ble første gang publisert 03/08 2009, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også