- Det er svært viktig at hjulboltene skrus til med riktig moment når du skifter dekk, sier sier Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i NAF.

I vår rykket NAF ut i løpet av syv dager til 12 bilførere som hadde mistet hjulet, 34 bilister som hadde løse hjulbolter, fire som hadde knekte hjulbolter og 85 som hadde hjulbolter som var trukket til for hardt.

Det mener Engebretsen er et høyt tall.

- Skru til hjulboltene med riktig moment. Har man trukket til for lite, løsner hjulboltene. Trekker man derimot til for hardt, kan hjulboltene knekke. Å miste et hjul under kjøring kan få fatale konsekvenser, sier Engebretsen.

- De som skifter hjul i disse dager bør etterstramme etter å ha kjørt 30 kilometer, sier NAF-eksperten.

=

SKRU: Slik ser en momentnøkkel ut. Foto: Wikipedia

Skift selv

Stadig flere overlater jobben med hjulskift til et verksted. Men det kan vært smart å gjøre jobben selv. Da vet du hvordan du skal gå frem dersom du skulle få en punktering.

NAF anbefaler at du skifter hjul selv.

- Det er god trening, og man får sjekket at utstyret i bilen fungerer, sier Engebretsen

Instruksjonsboka i bilen forteller deg hvor utstyret er i bilen og hvordan du skifter hjul.

Se video: Slik bytter du dekk

NAFs råd ved hjulskift:

* Sett bilen på et rett underlag - helst ikke på løs grus.

* Trekk til håndbremsen.

* Ha en god jekk, plasser den riktig. Se instruksjonsbok.

* Beveg deg aldri under en bil som kun står på jekk, det kan føre til alvorlig klemskader.

* Løsne hjulbolter før bilen jekkes opp.

* Plasser hjulene riktig i henhold til «rulleretning». Noen dekk har piler/merke som viser rulleretning.

* Når du skal trekke til hjulboltene skal det trekkes til med oppgitt moment, som varierer noe fra bil til bil. Sjekk instruksjonsboka for din bil.

* Det anbefales å benytte en momentnøkkel eller momentstav. Sjekk lufttrykket på kalde hjul.

* Etter noe tids kjøring bør du sjekke om hjulboltene sitter.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!