SJEKK DEKK: - Ta en kjapp ringerunde. Det kan spare deg for 1000-1500 kroner, sier Rune Korsvoll, redaksjonssjef i NAF-bladet Motor. © Lasse Allard

Bladet Motors store test av vinterdekk viser at de dyreste dekkene er de beste. Testen viser riktignok at du kan finne gode dekk til en rimeligere penge - men skal du ha det beste, må du velge fra øverste hylle.

Det er imidlertid mye penger å spare på å sjekke prisene hos to-tre forhandlere før du handler.

- Ta en kjapp ringerunde. Det kan spare deg for 1000-1500 kroner, sier redaksjonssjef Rune Korsvoll i NAF-bladet Motor. Korsvoll har lang erfaring med dekktester.

NAF-bladet Motor har testet 19 nordiske vinterdekk i utfordrende øvelser. Testen viser at beste dekkene er også de dyreste. Alle er såkalte premium dekk og prises deretter. Den riktige prisen finner du ofte bare ved å sjekke prisen hos to-tre forhandlere. Prisvariasjonene er store.

Vår kjappe sjekkrunde viser at du kan spare over 3000 kroner på å sjekke flere forhandlere. I Motors test av vinterdekk får Bridgestone Noranza 2 Evo svært god omtale. Piggdekket er blant de aller beste når underlaget er is. En rask sjekk avdekket en differanse på nesten 3000 kroner mellom to av leverandørene, og nær 3500 kroner på Goodyear Ultra Grip Ice+, som er blant de beste piggfrie dekkene i Motors test.

Priser vinterdekk

Dekkmann*

Dekk1**

Tevo Dekk

Sharifs dekksenter

PIGGDEKK

Continental Conti IceContact

7298

5650

Nokian Hakkapeliitta 7

5840

5800

5295

Bridgestone Noranza 2 Evo

7325

4380

Pirelli Winter Carving Edge

6504

PIGGFRIE VINTERDEKK

Michelin X-Ice Xi2

7748

5840

Nokian Hakkapeliitta R

4870

Goodyear Ultra Grip Ice+

7398

3950

Continental Viking Contact 5

7128

5600

4650

*Prisene inkluderer 2 års skadegaranti som gir nytt dekk ved skade. NAF-medlemmer får 16 prosent rabatt.

** Prisene er innhentet hos Dekk1 Ringerike, men skal være like over hele landet.

Viktig sjekk når du kjøper vinterdekk

1. Sjekk dimensjonen

Hold deg til kjente merker, og pass på at dekkenes dimensjoner er godkjente. Godkjente dimensjoner finner du i vognkortet. På vinterføre kan det være greit å ikke overdrive dekkutrustningen. Smale dekk gir bedre marktrykk, noe som særlig kan være en fordel dersom du kjører på piggdekk.

2. Hvor du kjører avgjør

Velg dekk etter føret du kjører mesteparten av tiden. Vær heller ekstra varsom når føret er annerledes, i stedet for at du har dekk som er ekstremt gode på et føre du sjelden eller aldri opplever.

3. Ikke spar penger

Ikke spar penger på dekk. Du har tross alt bare en overflate som tilsvarer fire håndflater som treffer bakken. Det er ikke rare bulken som skal til før du har brukt opp en eventuell besparelse.

4. Sjekk priser på forhånd

Prisen på de beste dekkene varierer. Ring rundt eller bruk internett. Du kan spare mellom 1000-1500 kroner. Ikke kjøp noe du ikke vet hva er. Billige dekk kan godt være kjente merker, men også ukjente merker med ukjente egenskaper.

5. Stor bil - store dekk

Vær forsiktig med å sette vanlige personbildekk på en SUV eller kassevogn. Slike biler bør ha dekk som er forsterket i forhold til bæreevne. Da er de merket "XL".

6. Sjekk datoen

Dekk er ferskvare. Ikke kjøp dekk som er eldre enn fire år. Er dine nye dekk produsert for to-fire år siden, bør du forlange prisavslag.

Når bør du bytte?

Minimumskravet til mønsterdybden på vinterdekk er tre millimeter. Mangeårig biljournalist og dekkekspert Kjell Magne Aalbergsjø mener du bør plusse på et par millimeter

- Fem millimeter er minste mønsterdybde for vinterdekk hvis en vil ha tilfredsstillende egenskaper på snø og snøslaps.

Bør kjøres inn

Ifølge Aalbergsjø har dekkene godt av å rulle en god del på bar asfalt før man begir seg ut på snødekte veier. Spesielt nye dekk har en hinne av slett gummi som bør slites bort før vinteren kommer. Aalbergsjø anbefaler at man kjører mellom 50 og 100 mil på bar asfalt med piggfrie vinterdekk.

Også piggdekk trenger innkjøring. Rundt 1000 kilometer på bar asfalt gir piggdekkene best levetid, men her må man vente litt.

Så lenge ikke føret krever det, er ikke piggdekk lovlig før 1. november i Midt- og Sør-Norge. I Nordland, Troms og Finmark kan man kjøre med piggdekk fra og med 15. oktober.

Bytte dekk selv eller sette bort?

Mange velger å sette bort dekkskiftet, med den konsekvens at man "aldri" får løs boltene igjen med håndkraft. Bør man bytte dekk selv?

- Et seriøst dekkverksted vil bruke momentnøkkel. Mange nøyer seg imidlertid med å bruke lufttrekkeren, det betyr ofte at de drar til litt mer enn strengt tatt nødvendig, sier Kjell Magne Aalbergsjø, som har testet dekk i en årrekke.

Han anbefaler at du ber om å få boltene trukket til med momentnøkkel og med riktig moment.

- Har du egen momentnøkkel eller litt erfaring, kan du med fordel skifte til vinterhjul selv. Når du først har tatt av hjulene kan du benytte anledningen til å kontrollere at bremseklossene er i god forfatning og at støtdemperne ikke har lekkasjer, sier Aalbergsjø.

Hjulboltene har en tendens til å gå seg fast over tid selv om de er trukket til med riktig moment.

Glem ikke å kontrollere og ettertrekke hjulboltene etter en ukes tid. Det hender nemlig at de som skiftet hjul glemmer å trekke etter boltene.

- For øvrig er det godt å ha med en forlengerarm som passer til bolt-nøkkelen slik at du har mulighet til å legge litt kraft bak hvis du må ta av et hjul langs landeveien, sier dekkeksperten.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!