Mange velger å skru temperaturen på maks når de setter seg inn i en kald bil i håp om å få varme i kroppen fortere. Vi gjorde en uhøytidelig test for å finne ut om dette faktisk har noe for seg. Du kan se hvordan det gikk i videoen over.

Testen ble gjennomført to påfølgende dager med relativt lik utetemperatur (-8,3 og -7,6 grader). Begge gangene sto bilen over natta for å bli skikkelig kald. Starttemperaturen inne i bilen var en del høyere, da den ble varmet opp mens vi rigget til kamera og termometer. Dermed var temperaturen idet motoren ble startet begge dagene -2,2 grader. Deretter leste vi av temperaturen hvert andre minutt på et termometer hvor føleren var plassert i skulderhøyde mellom setene foran. For at forholdene skulle bli så like som mulig, ble testen gjort i en stillestående bil på tomgang.

Bilen vi brukte var en Subaru BRZ, og klimaanlegget sto på helautomatikk. Den første gangen ble dette stilt inn på 20 grader og deretter ikke rørt. Maksimal oppnådd temperatur var riktignok ikke mer enn 18,8 grader, så dette ble også målet for den andre testen.

Ved den første testen blåste det rolig frem til motoren fikk varme i seg, mens ved maksinnstilling begynte det å blåse for fullt med én gang.

Forskjellige løsninger

Til tross for at vår test viste at det var en forskjell, er det likevel ikke sikkert forskjellen vil være den samme i din bil. Dette avhenger av programmeringen på klimaanlegget samt hvor lang tid bilen bruker på å bli varm. En dieselbil bruker gjerne lenger tid på å varmes opp, og da kan forskjellene fort bli enda større. Det finnes imidlertid tips for å redusere oppvarmingstiden noe.

En forskjell på to minutter slik vi oppnådde er ikke allverden, men det var altså rundt ti prosent raskere oppvarmingstid med "full guffe". Denne forskjellen manifesterte seg tidlig og holdt seg gjennom hele testen.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!