Test: Toyota Avensis D-4D 2005

Fine dieselmotorer

Som bruktbil er Toyota Avensis attraktiv med dieselmotor. Her tester vi de tre versjonene fra 2005 med 116, 150 og 177 hk.

Da Toyota for alvor konsentrerte seg om dieselmotorer, ble de riktig bra. Det beviser de ulike Toyota Avensis D-4D-versjonene fra 2003-2008.
Da Toyota for alvor konsentrerte seg om dieselmotorer, ble de riktig bra. Det beviser de ulike Toyota Avensis D-4D-versjonene fra 2003-2008.
Sist oppdatert

Toyota Avensis skårer høyt med tanke på driftssikkerhet og annenhåndsverdi. Når man setter seg inn i bilen, blir man også klar over Toyotas sans for kvalitetsfølelse. Materialvalget i dashbord og dørpaneler gir en fin følelse. Knappene er lette å finne, og enkle å betjene.

Avensis er utstyrt med en toliters D-4D-maskin som yter sine 116 hestekrefter og 280 Nm. Motoren har et dreiemoment som ikke har et typisk toppområde, og ikke har den et spesielt punkt hvor den plutselig går tom heller. Det merkes godt om man lar den falle ekstra langt ned i turtallsregisteret.

På vei opp igjen får du ingen plutselige aha-opplevelser fordi du med ett kom inn i et momentsterkt område. Med en femtrinns manuell girkasse har du dessuten gir som er såpass lange at du nærmest tilegner deg en lugn kjørestil.

Det er i grunnen også hva denne bilen byr opp til. Den er svært nøytralt satt opp på de fleste områder. Den er rett og slett en familiebil for de snusfornuftige. Når så er sagt, trenger jeg antakelig ikke gjenta at det å kjøpe Toyota er forbundet med trygghet og sikkerhet.

Bruktbilguide: Toyota Avensis 2003-2008

Bruktbilguide: VW Passat 2001-2005

Toyota Avensis D-4D kan by på gode seter og sittestilling
Toyota Avensis D-4D kan by på gode seter og sittestilling

To sterke dieseler

2,2-literen fås i to versjoner: en 150-hester og en 177-hester. Det sier seg selv at en dieselbil med 177 hk er sterk. Det blir ikke mindre imponerende med et dreiemoment som når 400 Nm fra 2000 omdreininger. 150-hesteren har et dreiemoment på 310 Nm, også dette fra 2000 o/min.

For å gi deg mulighet til å kontrollere kraftressursene bedre, har Toyota også laget en ny sekstrinns girkasse. Den passer motorene bortimot perfekt. Den dynamiske maskinen og den optimaliserte girkassen gjør det mulig å kjøre bilene helt ned mot 1000 omdreininger uten problem.

Det gjør nesten automatgiret overflødig, men bare nesten. På spørsmål om hvorfor de ikke leverer 2,2-literen med automatgir, svarte de hvitkledde ingeniører at markedet heller mot manuelt gir i slike biler. Det er det reneste sludder. Det riktige svaret er at det kommer senere. En god del senere

116 og 150 hk er beste valg

Plassforholdene i Toyota Avensis D-4D fra 2003 til 2008 er gode.
Plassforholdene i Toyota Avensis D-4D fra 2003 til 2008 er gode.

En ting er likevel udiskutabelt: Toyota har nå satt standarden for hvordan en dieselmotor i mellomklassen skal være. Ingen over, ingen ved siden.

Heldigvis har de innsett at de må fortsette å levere toliteren på 116 hk til dem med litt tynnere lommebok. Det er såpass lite som skiller de to sterkeste motorene i praksis, at du like gjerne kan gå for 150-hesteren.

Den er like dynamisk og fin som storebror, og føles ikke særlig svakere. Og én ting er i hvert fall sikkert: Det blir nedtur å komme tilbake til en bensinbil etter dette.

Toyota Avensis D-4D fra perioden 2003 til 2008 har et gedigent, litt Lexus-preget instrumentbord.
Toyota Avensis D-4D fra perioden 2003 til 2008 har et gedigent, litt Lexus-preget instrumentbord.

Denne saken ble første gang publisert 28/01 2011, og sist oppdatert 06/05 2017.

Les også