Bruktbilguide Peugeot 307 2001-2007

Store valgmuligheter

307-modellen var den viktige VW Golf-utfordreren i Peugeots modellprogram. Den kan være et godt alternativ som brukt, men bør plukkes med omhu.

Publisert Oppdatert

Da 307 ble lansert på Genèveutstillingen i mars 2001, var den et friskt pust i en ellers konform kompaktklasse. Designmessig dro 307 seg litt i retning av en mini-MPV, selv om den plass- og fleksibilitetsmessig bare er en rommelig bil i Golfklassen. Stasjonsvognmodellen SW er imidlertid en ekte plassmester.

307 byr på noen av klassens fineste veiegenskaper og den sprekeste 1,6-liters bensinmotoren på denne siden av Alfa Romeo 147. I tillegg har Peugeot bra dieselmotorer. Hjulopphenget er fast, uten å virke ubehagelig. Styringen er presis og gjør sitt at det er en inspirerende opplevelse å kjøre 307.

1,6-liters motoren på 110 hk bidrar også til den spenstige opplevelsen. Girkassen har en utveksling som passer norske forhold bra, slik at motoren jobber i det området den trives best. Det er ikke all verdens krefter fra lave turtall, men fra midlere turtallsområder tar motoren fatt og løper lett og kultivert opp til rødmerkingen.

Sittestillingen er litt annerledes enn i andre mellomklassebiler. Det skyldes den lange avstanden fra frontruten til førerplassen, som følge av den sterkt skrånende ruta. Dermed blir det litt mer MPV-preg over 307 enn en del av konkurrentene, noen liker det - andre er mindre begeistret. Her må man rett og slett prøve selv.

I skrivende stund ligger de billigste modellene til salgs for rundt 25.000 kroner. Da får du en tidlig modell med 1,6-liters bensinmotor. De billigste modellene med facelift (nyere enn 2005), starter på omtrent det dobbelte.

Sommeren 2005 gjennomførte Peugeot en betydelig facelift på 307-modellen, som skiller seg utseendemessig med større og lengre frontlykter. Det ble også gjort endringer i motortilbudet.

MODELL-HISTORIKK

  • 2001: Lansert i mars. På høsten 1,4l bensin, 2,0l HDi, automatgir
  • 2002: Stasjonsvogn 307 SW
  • 2003: 2,0 HDi med 136 hk. Introduksjon 307 CC coupé/cabriolet
  • 2005: Stor facelift på sommeren, nye motoralternativer
  • 2007: Peugeot 307 fases ut og erstattes av Peugeot 308.

Erfaringer med ulike testbiler avslører at ikke alt er rosenrødt. Det har vært visse svakheter med finishen, lyder fra bl.a. styring, hjuloppheng og interiør. Den opplevde kvalitetsfølelsen er ikke helt på topp, noe bl.a. billig plast må ta en del av skylda for.

I Svensk Bilprovnings statistikk over 2005-modeller som ble undersøkt i 2008, ble 4 % av Peugeot 307 og 6 % av 307 SW underkjent. Snittet for alle biler er 4 %.

Britiske What Car forteller at Peugeot 307 gjør det relativt svakt i JD Powers kvalitetsundersøkelse, og at eierne rapporterer feil med hjuloppheng og dårlig finish innvending.

Hos tyske Dekra får Peugeot 307 et resultat dårligere enn gjennomsnittet. For bilene med 50-100 000 km kjørelengde, går 62,5 % gjennom den tekniske undersøkelsen uten feil. Snittet for kompaktklassen er 78,7 %.

Har bilen gått 100-150 000 km er tallene 52,2 % uten feil og 66 % for klassen. 27,4 % av bilene har større feil, mot 18,6 % for klassen.

I følge Dekra er der hjuloppheng, fjærer, bremser og elektrisk anlegg er obligatoriske sjekkpunkter.

VURDERING

+ Bra plass - spesielt i SW, bra utstyrsnivå, behagelige seter, fin fjæringskomfort, livlige og sikre veiegenskaper, bra motorer, gode bremser, godt sikkerhetsnivå

- Dårlig oversikt forover, stram fjæring på små ujevnheter, enkelte kvalitets- og finishproblemer

SVAKHETER

Skader på plast i interiøret

Lyder fra styring og hjuloppheng

Tung clutch

Elektronikk-problemer

ANBEFALTE MOTORVERSJONER

1,6l/110 hk: Sprek og kultivert bensinmotor. Forbruk 0,7-1,0 l/mil

1,6 HDi/109 hk: Kultivert diesel med lavt forbruk og tilstrekkelige ytelser. Forbruk 0,45-0,65 l/mil

2,0 HDi/136 hk: Sterkt diesel med god trekkraft, sprek, lavt forbruk. Forbruk 0,5-0,7 l/mil

VIKTIGSTE VERSJONER

Modell

Drivstoff

Hk

0-100, sek

Toppfart, km/t

Forbruk EU-mix, l/mil

1,6

B

110

10,6

190

0,74

1,6 SW

B

110

11,9

182

0,77

1,6 HDi

D

90

12,5

179

0,49

1,6 HDi SW

D

90

13,3

174

0,51

1,6 HDi

D

109

11,2

188

0,48

1,6 HDi SW

D

109

12,0

183

0,50

2,0 HDI

D

90

13,6

179

0,52

2,0 HDI SW

D

90

14,9

174

0,54

2,0 HDI

D

136

9,8

202

0,54

2,0 HDI SW

D

136

10,8

197

0,56

Se flere saker fra: Stor guide: Priser og vanlige feil på bruktbiler Se flere saker fra: Gode bruktbiler i kompaktklassen
En solid tysker

Klikk bruktbilguide: Audi A4 2001-2007

En solid tysker
Klaff i første forsøk

Bruktbilguide: BMW Z3 1996-2001

Klaff i første forsøk
Holder seg fortsatt bra

Bruktbilguide: BMW X5 2000-2006

Holder seg fortsatt bra
Slik kjøper du brukt BMW Z4

Bruktbilguide: BMW Z4 2003-2007

Slik kjøper du brukt BMW Z4
Sjekk dette før du kjøper brukt Mondeo

Bruktbilguide: Ford Mondeo 2001-2007

Sjekk dette før du kjøper brukt Mondeo
Focus er Golfs sterkeste konkurrent

Bruktbil: Ford Focus 2004-2011

Focus er Golfs sterkeste konkurrent
Lydmesteren

Bruktbilguide: Ford Focus ST, 2004 - 2009

Lydmesteren
En tøffing

Bruktbilguide Jeep Grand Cherokee 1998-2004

En tøffing
Den nye roadsterklassikeren

Bruktbiltest: Mazda MX-5 1990-2010

Den nye roadsterklassikeren
Rimelig, leken og lettkjørt bruktbil

Bruktbil: Mazda3 2004-2009

Rimelig, leken og lettkjørt bruktbil
Mazdas høydepunkt

Bruktbilguide: Mazda 6 2002-2007

Mazdas høydepunkt
Komfortabel roadstervenn

Bruktbilguide: Mercedes-Benz SLK 1996-2010

Komfortabel roadstervenn
Billig luksus-SUV, men vær varsom

Bruktbilguide: Mercedes ML 1998-2005

Billig luksus-SUV, men vær varsom
Masse bil for pengene

Bruktbilguide: Opel Astra 2004-2010

Masse bil for pengene
Store valgmuligheter

Bruktbilguide Peugeot 307 2001-2007

Store valgmuligheter
To tonn sportsbil

Bruktbilguide: Porsche Cayenne 2003-2009

To tonn sportsbil
Best som brukt

Bruktbiltest: Saab 9-3 2002-2012

Best som brukt
Fornuften selv

Bruktbilguide: Skoda Octavia 2005-2012

Fornuften selv
Bruktguide: Subaru Impreza WRX

Bruktbilguide: Subaru Impreza GT, WRX & STI

Bruktguide: Subaru Impreza WRX
Allsidig mini-SUV

Bruktbilltest: Subaru Forester 2003-2007

Allsidig mini-SUV
Det sikre vintervalget

Bruktbilguide: Subaru Legacy og Outback 2004-2009

Det sikre vintervalget
Det tryggeste bruktbilkjøpet

Bruktbiltest: Toyota Avensis 2003-2008

Det tryggeste bruktbilkjøpet
Sist og best

Bruktbilguide Toyota Corolla 2001-2007

Sist og best
Slik gjør du et bruktkupp på Passat

Bruktbilguide: VW Passat 2001-2005

Slik gjør du et bruktkupp på Passat
God bruktbil, men dette skal du sjekke nøye

Bruktbil: Volkswagen Golf V 2004-2008

God bruktbil, men dette skal du sjekke nøye
Kompakt komfort

Bruktbilguide VW Golf 4 1998-2003

Kompakt komfort
Vinterens drømmebil

Bruktbilguide: Volvo XC70 2001-2007

Vinterens drømmebil
Folkelig luksus-SUV

Bruktbil: Volvo XC90 2003-2012

Folkelig luksus-SUV

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag