X-Trail er blant de største SUV'ene i denne klassen på markedet. Både foran og bak er det god plass i alle retninger, og bagasjerommet hører også til blant de beste. Firehjulsdriftsystemet gir deg valget mellom forhjulstrekk, automatisk styrt 4x4 og 4x4 med låst midtdifferensial for de største utfordringene. Alt i alt er det blant de bedre i dette segmentet. Sammen med det fine understellsoppsettet gjør det X-Trail komfortabel og stabil å kjøre.

Med fjorårets ansiktsløftning har Nissan tydeligvis tatt tidligere kritikk på alvor. Mer påkostede materialer har fjernet den noe billige følelsen interiøret tidligere ga, og små designendringer har også gjort sitt til at den oppgraderte X-Trail ser flottere og mer harmonisk ut enn tidligere.

De midtplasserte instrumentene er fortsatt der, men for dem som måtte lure - det tar ikke lang tid før det føles naturlig. Bedre støydemping bidrar også til økt komfort, og X-Trail oppleves som en svært så behagelig turkamerat.

Vi fikk aldri helt sansen for den gamle dieselmotoren i X-Trail, og det er godt at den er byttet ut med en flott 2,2-liter med 136 hk og 314 Nm. Denne leveres med en sekstrinns manuell girkasse, og sammen fungerer dette svært godt. Den drar godt fra bunn til topp og gir bilen de kreftene den fortjener. I tillegg er forbruket lavt.

Med toliters bensinmotor føles bilen undermotorisert. Den er i tillegg tørst, og kort sagt ikke lenger vår favoritt i denne bilen. Ikke kan toliteren leveres med ESP heller, noe som gir enda en grunn til å styre unna. Det koster noen ekstra kroner å få med ESP på dieselversjonen, men da får du også med en del annet sikkerhets- og komfortutstyr. Vi ville i hvert fall ikke valgt noe annet.

Versjonene

X-Trail med bensin på tanken gir valget mellom en toliter med 140 hk og en 2,5-liters firer med 165 hk. Dieselversjonen har en flott motor med 136 hk/314 Nm. Pris fra 335 400 til 491 300 kroner.

Vi Menn Bil mener

Nissan X-Trail er blant segmentets aller mest rommelige biler. Den er vektet mer mot komfort enn lettkjørt moro, uten at det nødvendigvis er noen ulempe. Kjøp den med diesel, og husk ESP!

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!