Som de fleste Vi Menn Bil-lesere har fått med seg, gikk den nye E-klasse seirende ut av en stor sammenlikningstest mot sine konkurrenter tidligere i år. Dermed burde ingen være i tvil om hva vi synes om bilens kvaliteter.

Bensin - dyrt og deilig

Dette var en test der E 220 CDI møtte andre konkurrenter med dieselmotor, men vi har også kjørt E-klasse med den minste V6-bensinmotoren. Tidligere betydde "240" på hekken at det var en 2,4-liters motor under panseret, men i E 240 sitter det en V6 med 2,6-liters sylindervolum. Ytelsen er på 177 hk, og dreiemomentet ligger på 240 Nm ved 4500 o/min.

Sammenliknet med målingene vi gjorde av E 220 CDI, er bensin- og dieselmodell omtrent like raske. Begge bilene var utstyrt med femtrinns automatgir, og målingene ble kjørt med kick-down. Forskjellen i forbikjøringsintervallet 70-120 km/t er relativt lite - bensinmodellen bruker 8,4 sekunder, mens dieselen gjør samme øvelse unna på 9,3 sekunder. Fra 50 til 100 km/t tar det 7,0 sekunder for bensinbilen, 7,2 for dieselen.

Årsaken til de små forskjellene ligger i det kraftige dreiemomentet til dieselen - 340 Nm ved 2000 o/min. Heller ikke ytelsen på 150 hk er noe å kimse av. På grunn av det solide dreiemomentet, forekommer det oss i tillegg at automatgiret i dieselmodellen girer mindre enn i bensinmodellen.

Følelsesmessig gir likevel bensinmotoren et riktigere inntrykk. For de som kjøper bilen til privat bruk, kan en mykt purrende sekser være et mer fristende alternativ, selv om dieselmodellen objektivt sett gjør jobben vel så bra og til en rimeligere penge - både med tanke på innkjøpspris og drivstoffkostnader.

Men i E 240 kommer luksusbilen i nye E-klasse enda tydeligere til sin rett. Det var det svært høye komfortnivået, følelsen av kvalitet og finish i interiøret og et elegant utvendig design som gjorde E-klasse til en vinner i vår sammenlikningstest. Motorkomforten i en V6'er understreker dette enda bedre enn en firesylindret diesel.

VERSJONENE

Foreløpig leveres E-klasse i ny tapning kun som sedan. Til nå er det E 240 og E 220 CDI som har vært basismotorer, men i høst kommer også E-klasse med ny firesylindret kompressormotor. Vi tipper den blir fin. Dessuten finnes E 320 med 3,2 l/224 hk, og E 500 med V8 på 5,0 l/306 hk. C 270 CDI har 2,7 l/177 hk.

VI MENN BIL MENER

Med E-klasse som ble lansert våren 2002, tar Mercedes igjen ledelsen blant mellomstore luksusbiler. Verken svenske eller tyske utfordrere klarer å matche det glimrende understellet, det meget høye komfortnivået og det lekre interiøret. Prisen er høy, men du får noe igjen for penga.

TEKNISKE DATA MERCEDES E 240

  • Motor:V6, 2597 ccm
  • Ytelse:177 hk
  • Dreiemoment:240 Nm - 4500 o/min
  • Dekkdimensjon:205/60 R16
  • Egenvekt:1590 kg
  • Bagasjerom:540 liter
  • Forbruk EU-mix:1,09 l/mil
  • 0-100 km/t9,3 sek.
  • Toppfart:231 km/t
  • Pris:595 000 kroner
Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!