Vurdering

+ Godt veigrep, fantastisk lyd, sterk motor, presis styring, forholdsvis praktisk

- Litt stiv for noen, høyt forbruk, dyr i innkjøp

Svakheter

Vannlekkasjer fra gummilster

Rust i fremre hjulbuer

Problemer med motorstyring

2,5-literen under panseret har Ford lånt av det tidligere datterselskapet Volvo. Svenskene har brukt denne i diverse modeller opp gjennom årene, men det er lenge siden de fikk den til å fremstå som direkte rå.

Det har Ford uten tvil klart. 225 hester og 320 Newtonmeter er mer enn nok kraft når det er fordelt på snaue 1300 kilo.

Sprinten til hundre skal gå unna på 6,5 sekunder, og det butter ikke før nåla står på 241 km/t. Noe av det mest imponerende er måten kreftene blir levert på.

Rekkefemmeren trekker jevnt hele veien fra bunn. Det betyr at du har mer enn nok krefter uansett hvilket gir du befinner deg i. En av ulempene med rekkefemmeren er drivstofforbruket.

Den er oppgitt til 0,93 l/mil ved blandet kjøring, men det er lett å la seg friste til å bruke høyrefoten. Dermed skal du ikke se bort fra at du fort havner et lite stykke over literen på mila.

© Egil Nordlien HM Foto

Motorversjoner:

2,5T/225 hk: Sterk og fleksibel med markedets kuleste lyd

2,0/170 hk: Turtallsvillig og livlig

2,0/215 hk: Sterk, men trenger turtall

Kjører godt

Standardmodellen av Ford Focus er kjent for sine gode kjøreegenskaper, og det samme gjelder for ST-varianten. Den er hakket mer livlig enn det som kanskje må sees som dens argeste konkurrent, nemlig Volkswagen Golf GTI. Den lystrer hver minste kommando, og oppfører seg forutsigbart i hastigheter langt over det som er lovlig. Det gjør at ST er en bil som gir føreren en følelse av trygghet når svingene kommer tett.

Bilen har en del detaljer som gjør den en god del stivere enn de vanlige variantene. Blant annet har fjærene blitt stivet opp, demperne har blitt rekalibrert og stabstagene er tykkere. Det gjør at noen vil oppleve den som litt for stiv til normalt bruk. I forhold til mange andre sportslige biler, er likevel Focus ST forholdsvis komfortabel.

Modellhistorikk:

2001: Første generasjon facelift

2002: ST170 og RS lansert

2004: Andre generasjon lansert

2005: ST lansert

2008: Facelift

2009: Verstingversjonen RS lansert

God kvalitet

Det er ikke noen store problemer som har utpekt seg med Focus. Det finnes ingen spesiell statistikk for ST-modellen, men de vanlige modellene kan ha problemer med rust i fremre hjulbuer. I tillegg har det vært rapportert om en del problemer med lekkasje fra diverse gummilister i dører og rundt vinduer. Som med mange andre nye biler er, ifølge tyske ADAC, problemer med motorstyringen en av de vanligste årsakene til driftsstans.

I Svensk Bilprovnings statistikk over tre år gamle biler i 2008, kom Ford Focus eksepsjonelt godt ut. Ingen av bilene ble underkjent på grunn av modellrelaterte feil, mot et snitt på fire prosent.

Også eldre modeller

Ford laget også en ST-variant av første generasjon Focus. Da må du klare deg uten den fantastiske turbofemmeren, men det er også en artig bil.

Den ble lansert i 2002, og har en 2-liter på 170 hester og 196 Nm under panseret. Denne toliteren har ingen pustehjelp, og er dermed avhengig av en del turtall for å yte maksimalt.

Bilen ellers virker litt billigere enn den andre generasjonen, men prisen er også deretter. Kjøreegenskapene er også i toppklasse, og det er ingen tvil om at man kan kose seg bak rattet i denne også.

Hvis du er på jakt etter et realt samleobjekt, kan du se om du finner en førstegenerasjons RS. Den har samme toliter som ST-modellen, men yter 215 hester. Ford har en lang tradisjon for å produsere biler med etternavnet RS, og med kun 4501 biler produsert kan denne bli et yndet objekt for samlere om noen år.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!