Midt på 80-tallet ble det åpnet for avgiftsfri import av kjøretøyer som er eldre enn 30 år, og samtidig ble begrepet veteranbil omdefinert til en bil som er nettopp det - eldre enn 30 år.

I disse internettider har verden blitt mye mindre, og bilannonser fra nær og fjern laster du glatt opp hjemme i stua. Og det har blitt et vanvittig marked med drømmebiler man har å boltre seg i.

Ønsker du å realisere drømmen? Vi hjelper deg i gang og viser deg et helt konkret eksempel på hvordan du beregner avgiftene.

Vår "eksempelbil" er en 1970, Volvo 164E som vi fant til salgs i Sverige .

=

For å se hele annonsen klikk her.

Denne bilen selges for 25.000 svenske kroner. Det første du må gjøre er å regne om dette til norske kroner.

Valuta:

Du må finne kursen på den aktuelle valutaen og regne om, enten det er euro, dollar eller som vi vårt tilfelle SEK.

Vårt regnestykke blir som følger: 25.000,- SEK x 0,815 (som er valutakursen mot NOK i skrivende stund) = 20.375,- NOK.

Norsk moms:

Disse 20.375 utgjør grunnlaget for norsk moms som er 25 %.

Regnestykket blir: 20.375,- x 25 % = 25.469,-

Momsen må betales med en gang bilen kommer til landet.

=

© Kallestad, Gorm

Andre avgifter:

Tollvesenet opererer med noe som heter stykkavgift. Det er en engangsavgift (fast beløp) på kr 3386,- som du må betale for å få registrert bilen.

Vrakpantavgift må du også betale. Den er på 1300 kroner. Disse to avgiftene må du betale når du registerer bilen.

Last ned import-kalkulator her

Regnestykket blir som følger:

Bilens pris: 20.375,-

Moms: 5094,-

Stykkavgift: 3386,-

Vrakpant: 1300,-

Totalpris inkl. alle avgifter: 30.155,-

Frakt:

I de tilfellene hvor du må betale et spedisjonsfirma for å frakte bilen hjem til Norge (f.eks. fra USA) må du også betale moms av det beløpet

(Eksempel: Frakt kr. 10.000,- x 25 % = 12.500,-)

Les mer om fallgruvene ved bruktimport her.

=

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!