Seat SUV´er seg

Noen skjønnhetskonkurranse vil den sannsynligvis ikke vinne, men Seats første SUV har likevel litt å by på.

Under panseret kan du velge mellom en 170-hesters dieselmotor og en 200-hesters bensinmotor.
Under panseret kan du velge mellom en 170-hesters dieselmotor og en 200-hesters bensinmotor.
Sist oppdatert

Det er ikke så lenge siden Seat viste fram sitt aller første SUV-konsept. Nå er bilen klar for produksjon, og den følger tradisjonell oppskrift.

Seat Altea Freetrack: Se bildene her

Altea Freetrack er som navnet antyder i utgangspunktet en Altea XL. Den har fått fire centimeter høyere bakkeklaring, et firehjulstrekksystem fra svenske Haldex, og en godt synlig og kanskje ikke akkurat spesielt vakker pakke med plastbeskyttelse av karosseriet.

Godt motorisert
Under panseret kan man velge mellom to motorer; den 200 hk sterke, turbomatede toliteren som blant annet driver Golf GTI, eller en tolitersdiesel på 170 hk. Begge variantene har høyst akseptable fartsprestasjoner, uten å være spesielt tørste.

Mer: Hydrogen-rekord
Mer: Tungvekter med trøkk

Altea Freetrack ruller på 17-tommere, og firehjulstrekksystemet fordeler i utgangspunktet all kraft til forhjulene. Dersom bilen begynner å spinne, kan opptil 50 prosent av kraften fordeles til bakhjulene. Det skjer helt automatisk.

Litt fleksibel
Et av poengene med en SUV, er at den også skal være praktisk. Altea XL har stort bagasjerom og en halvfleksibel seteløsning, og piknikbord på forseteryggene. Bilen leveres også med et komplett underholdningssenter for de i baksetet - det er kjekt å kunne sette på en film når en skal kjøre langt.

Bilen skal presenteres på Barcelona Motor Show 7. juni, og kommer på markedet kort tid etter. Så spørs det da om de få Seat-forhandlerne i Norge vil ta den inn.

Denne saken ble første gang publisert 23/05 2007, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også