Denne testen er hentet fra Vi Menn Bil i 1998

Hvis noen med dette tror vi hevder at VW Golf GTI er en dårlig bil, så tar de feil. Det er en ytterst kompetent bil på alle områder, komfortabel, rommelig, støysvak og med en bedagelig motorkarakteristikk. Men høres det som beskrivelsen av en GTI av ypperste klasse? Ikke det, nei.

Den største skuffelsen er måten Golf GTI kjører på. Du merker det selv på vanlig vei ved vanlig kjøring. Bilen er trygg og tar deg ikke med på noe tull, men styringen er vag, og hver gang du kjører over en dump, har du på følelsen at chassiset ikke helt vet om det skal være sportsbil eller behagelig touringvogn. Kombinert med den følelsesløse styringen blir Golf GTI ikke noe kjøreredskap for entusiastene.

Motoren har fordelen av å være sterk på lave turtall slik at du slipper å gire så mye. Lave turtall? Slippe å gire? Snakker vi om en komfortbil, eller er det GTI vi er på jakt etter? Det er greit at bilen trekker som bare det fra 2000 o/m, men det behøver jo ikke å utelukke turtallsvilje og et snertent lydbilde når du girer ned og vil ha litt ekstra action. I Golf GTI er showet over lenge før det skulle ha begynt.

Det vi sitter igjen med er en velmotorisert familiebil uten spesielt sportslige ambisjoner. Men unnskyld oss - har ikke VW allerede en slik bil på markedet i form av en VW Passat som er større, enda mer behagelig og kun koster 3000 kroner mer enn en femdørs GTI?

Slik VW Golf GTI fremstår i dag burde man bytte ut T'en med en L og kalle bilen Golf GLI. For i sin nåværende form har de tre bokstavene som står bak på denne bilen svært lite med det egentlige innholdet å gjøre. Eller som en av testdeltakerne uttrykte det:

- Det er en fin Golf, men ingen GTI.

Tekniske data:

MotorR4/20V

Volum, cm31781

Ytelse hk (kW)150/110

Dreiemoment Nm ved o/m210/1750

Vekt, kg1195

L/B/H, cm415/174/144

Akselavstand, cm251

Bagasjerom, l VDA330-1184

Bensintank, l55

Forbruk, EU-mix0,78

Dekkdimensjon205/55-16

Toppfart, km/t216

Pris 281 000

Testdata

Akselerasjon

0-100 km/t, sek9,1

70-100 km/t 3. gir4,6

70-100 km/t 5. gir8,1

50-100 km/t 4. gir10,5

Støy

50 km/t, dbA62

100 km/t, dbA69

Speedometer

50 km/t47

100 km/t96

Testforbruk1,32

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!