Prøvekjørt: Hyundai i30 N

BMW-krefter

Riktignok gjør Hyundai vei i vellinga i WRC med en 380-hesters i20 med firehjulsdrift og Andreas Mikkelsen bak rattet, men heftige biler er ikke det første som slår en når det er snakk om Hyundai. Helt til nå.

<b>LUFT:</b> Frontleppe for marktrykk. Luftinntakene er konstruert for maks luftstrøm til turboen.
LUFT: Frontleppe for marktrykk. Luftinntakene er konstruert for maks luftstrøm til turboen. Foto: ULI_SONNTAG
Sist oppdatert

Nordmenn ble kjent med Hyundai for første gang med modellen Accent. Det var i 1992. En billig og kjip bil. I 2021, snaue 30 år etter Accent, har Hyundai som målsetting å være Asias største bilprodusent i Europa.

30 nye versjoner, mange med helelektriske og hybride løsninger, skal være lansert innen 2021. Blant dem, en N-serie, som blir Hyundais ytelsesbiler.

Først ut i denne serien er i30 N. Den kommer i to versjoner til Norge på nyåret. En 250-hester til rundt 460 000 kroner og en 275-hester Performance Pack med elektronisk styrt limited slip-differensial (N Corner Carving Diif) foran som fordeler kreftene mellom forhjulene for maksimal styring og stabilitet. Det er en fabelaktig bil.

<b>PERFORMANCE:</b> Elektronisk differensialbrems (E-LSD) fordeler kraften fra motoren ut til hjulene.
PERFORMANCE: Elektronisk differensialbrems (E-LSD) fordeler kraften fra motoren ut til hjulene. Foto: uli sonntag

Namyang og Nürburgring

Hyundais mål har vært å lage en bil som både skal være til daglig bruk, men som også skal tåle tøff banekjøring. Det innebærer alltid noe kompromisser. For en som ikke har spesielle evner på banekjøring, tør vi påstå at sjåføren likevel kommer til å gi seg før bilen.

Den understyrer litt, slik forhjulsdrevne biler gjør, men styringen er testet og brukt i 24-timers løp på Nürburgring (N i i 30 N står for Namyang og Nürburgring). Girskiftene er ganske myke og dempingen er ikke nådeløs stram selv i banemodus.

Mange biler har en tendens til å stupe ved hard oppbremsing, noe som gir ubalanse. En annen vanlig ulempe er løft foran ved full gass noe som gir mindre trykk på forhjulene.

<b>LETTLEST:</b> Førermiljøet har tydelige kontraster. 8-tommers berøringsskjerm er ekstrautstyr. Meget god sittestilling i setene med god sidestøtte.
LETTLEST: Førermiljøet har tydelige kontraster. 8-tommers berøringsskjerm er ekstrautstyr. Meget god sittestilling i setene med god sidestøtte. Foto: ULI_SONNTAG

Hyundai har greid å begrense slike tendenser ved å utstyre i30 N med elektronisk kontrollerte dempere. Den har tre grunnleggende kjøreprogrammer, eco, normal og sport. I tillegg kommer N-innstillingen hvor i30 N går i sitt råeste modus.

Girskift, motorrespons, styring, demping, eksoslyd, stabilitetskontroll og den elektroniske limited slip-differensialen (kun 275-hesteren) endrer karakter alt etter hvilket modus man velger.

<b>MANUELT:</b> Både 250-hesteren og Performance-versjonen med 275 hk, kommer med sekstrinns manull girkasse.
MANUELT: Både 250-hesteren og Performance-versjonen med 275 hk, kommer med sekstrinns manull girkasse. Foto: Olaf Gallas

Spesiallaget

Lyden fra en turbomotor er ofte ganske spinkel. Bortfallet av lyd kan kompenseres på flere måter for å få tonene av sportseksos. Det minst tilfredsstillende grepet, er å bruke høyttalere. Hyundai har benyttet såkalt Variable Exhaust Valve.

Det både knurrer og knatrer fra eksosen ved at den ledes gjennom flere kammere. I tillegg har eksosanlegger et elektronisk styrt spjeld rett ved enderøret.

Andre høydepunkter som bør nevnes er at karosseriet består av 53 prosent høystyrestål og at i30 N kan fås med bjelke i bagasjerommet for ytterligere oppstiving.

<b>RATTKNAPP:</b> Med knappe til venstre velger du kjøremodus. Knappen til høyre er dedikert N-modus. Da er bilen på sitt hvasseste.
RATTKNAPP: Med knappe til venstre velger du kjøremodus. Knappen til høyre er dedikert N-modus. Da er bilen på sitt hvasseste. Foto: ULI_SONNTAG

På 19-tommers felger følger P Zero HN-dekk med dimensjonen 235/36 som Hyundai har utviklet i samarbeid med Formel 1-dekkprodusenten Pirelli.

Den er senket sammenlignet med den vanlige versjonen og er åtte mm lavere. Den har frontleppe, sideskjørt, takspoiler og diffusor for å gi marktrykk.

Luftinntakene foran er konstruert for maks luftstrøm til turboen, intercooleren er isolert fra kondensator og radiatoren. Det er gunstig for temperaturen på ladeluften. Den har launch controll, mellomgass ved nedgiring og en stabilitetskontroll kan skrus helt av.

<b>VELUTSTYRT:</b> Performance-versjonen kommer med mye utstyr, både rettet mot sikkerhet og morsomme kjøreopplevelse. i30 N kommer med enten 18- eller 19-tommers felger.
VELUTSTYRT: Performance-versjonen kommer med mye utstyr, både rettet mot sikkerhet og morsomme kjøreopplevelse. i30 N kommer med enten 18- eller 19-tommers felger. Foto: uli sonntag

Fra BMW M-avdelingen

Og dersom du fortsatt tviler på at i30 N er en kapabel bil, så kan vi legge til at det er tidligere kjøredynamikksjef i BMW M Automobiles, Albert Biermann, som er sjef for High Peformance-avdelingen i Hyundai. Understellet i i30 N er hans verk.

Designen er det Peter Schreyer som er ansvarlig for, en mann som VW-boss Ferdinand Piëch angret på at han lot gå fra VW-konsernet.

<b>LYD:</b> Med det aktive variable eksosanlegget kan du velge mellom flere ulike lydbilder fra eksosanlegget. Lyden er relativt dempet i Normal-modus, mer merkbar i Sport-modus og kraftfull i N-modus.
LYD: Med det aktive variable eksosanlegget kan du velge mellom flere ulike lydbilder fra eksosanlegget. Lyden er relativt dempet i Normal-modus, mer merkbar i Sport-modus og kraftfull i N-modus. Foto: ULI_SONNTAG

Snaut 500 000 kroner for en «hot hatch» kan virke mye når VW Golf GTI med 245 hk og DSG koster 457 000 kroner, Ford Focus ST med 250 hk og manuell girkasse koster 437 000 kroner og en 270-hesters Peugeot 308 GTI koster 449 900 kroner.

Men med i30 N Performance Package så får du faktisk full pakke. Du må ikke plusse på masse ekstrapakker. Velger du 250-hesteren får du ikke Variable Exhaust Valve-systemet og den elektronisk limited slip-diffen.

Tekniske data

Hyundai i30 N Performance Package

Motor: 2.0 T-GDI, turbo

Cm³: 1998

Gir: Manuell, seks trinn

HK: 275

0–100 km/t: 6,1 sekunder

Toppfart: 250 km/t

Dreiemoment, Nm: 353/1750-4700 omdreininger (378 Nm med overboost)

Oppgitt forbruk: 0,71 l/mil

Oppgitt CO₂-utslipp: 163 g/km

L/BH: 4335/1795/1447 mm

Bagasjerom, liter: 395

Egenvekt, kg: 1429

Dekk: 235/35R19

Pris: Cirka 500 000 kroner

Denne saken ble første gang publisert 01/12 2017, og sist oppdatert 11/08 2023.

Les også