Audi RS7 Sportback en utrolig rå bil allerede i det den forlater samlebåndet. Med en fireliters, turbomatet V8-er med over 560 hestekrefter og 700 Newtonmeter, åttetrinns tiptronic automatgir og quattro firehjulsdrift, er den blant verdens aller raskeste firedørs kupeer.

Tross sin størrelse og høye vekt er RS7 en skikkelig lyskryss-rakett. 0–100 km/t tar 3,9 sekunder, og moroa er på sedvanlig tysk manér begrenset til 250 km/t.

RS7 Sportback er uten tvil god for mer enn som så. Legger du ytterligere noen kroner på bordet får du det Audi kaller Performance, hvor det er hentet ut 605 hestekrefter og 750 Newtonmeter (overboost). Det kutter av 0,2 sekunder på 0–100 km/t-sprinten, og du får samtidig tilgang til forskjellige dynamikkpakker der toppfarten kan økes 250 til 280 eller 305 km/t.

Hvem sa at fart ikke kan kjøpes for penger?

Enda mer fart, litt mer penger

Selv om Audi stopper der, betyr ikke det at det ikke er mer å hente i RS7, og det vet tunerne å utnytte til det fulle. Det finnes alltid folk som vil ha mer, og mange av disse har råd til å betale det det koster.

Den tyske tuneren PP-Performance er en av mange tunere som har sett potensialet i RS7, og resultatet er mildt sagt heftig!

Det kanskje mest oppsiktsvekkende er at endringene som er gjort, som kanskje ser store ut, faktisk ikke er så store. Ved hjelp av ganske enkle grep (eksosanlegg, luftfilter og chip) hever de motoreffekten til 745 hestekrefter og 1000 Newtonmeter. I samme slengen oppheves fartssperren.

Det mest i øyenfallende er uten tvil lakken, som ikke er lakk, men en folie kalt "Sparkling Berry" fra produsenten Cam Shaft. Velrenommerte Schmidt står bak 21-tomsfelgene, mens understellsprodusenten KW har laget det justerbare understellet.

De seriøse tunerne tar seg godt betalt. Akkurat hva PP-Performance tar for de andre oppgraderingene, vet vi ikke.

Det vi vet, er at chiptrimming er billigere enn mekanisk motortrimming og at foliering er langt billigere enn en hellakkering, og med det i bakhodet tør vi å anta at prisen kanskje ikke er så verst i forhold til mye annet i tuningverdenen.

Resultatet er det uansett ingenting å utsette på.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!