VW-konsernet har hatt stor suksess med sine halvhøye stasjonsvognsutgaver; Allroad hos Audi, Scout hos Skoda og Alltrack hos VW. Den forrige Passat-versjonen gjorde det bra som Alltrack-versjon helt mot slutten av karrieren, men denne gangen har VW bestemt seg for at Alltrack skal være med nesten fra start og lanserte modellen rett etter den vanlige versjonen med firehjulsdrift.

Hvis du er veldig opptatt av de visuelle virkemidlene, blir du kanskje en smule skuffet over VW Passat Alltrack, for den er ikke blant de mest pyntede utgavene av arten. Den er heller ikke blant de høyeste, for bakkeklaring på 17,5 cm er noe lavere enn typiske SUV-modeller og Volvo XC70 med rundt 20 cm.

Kombinasjonen av ekstra bakkeklaring og adaptive dempere (10 900 kroner) med valg mellom sportslig, normal eller komfortabel karakter i understellet gir VW Passat et komfortmessig løft som kler bilen svært godt. Vår testbil hadde hjul i standarddimensjon (215/55-17) som kanskje ikke ser så tøffe ut, men de bidrar også til bra komfortinntrykk og godt grep på snødekte veier.

(Artikkelen forsetter under bildet.)

Volkswagen Passat Alltrack på vinterføre.

KJØRER BRA: Bedre styringssystemer og raskere inngrep gjør at firehjulsdriftssystemet påvirker kjøreegenskapene i positiv retning. © Terje Bjørnsen

Stabil på vinterføre

4WD-systemet er det samme som i andre Passat-modeller med 4Motion. Bilen er normalt sett forhjulsdreven og bakhjulene kobler inn når elektronikken registrerer behov for drift på bakhjulene. Systemet i VW Passat kalles Haldex 5 og er det samme som brukes i for eksempel Skoda Octavia og Audi A3.

Tidligere virket slike 4WD-løsninger som ren fremkommelighetshjelp, men bedre styringssystemer og raskere inngrep gjør at de nå også påvirker kjøreegenskapene i positiv retning. VW Passat Alltrack er lettkjørt og stabil på vinterføre, mens en lett tilgjengelig knapp gjør antispinn og stabilitetskontroll mindre strenge, om du ønsker livligere egenskaper på glatta.

(Artikkelen forsetter under bildet.)

Volkswagen Passat Alltrack på vinterføre.

BEST HITTIL: Kvalitetsfølelsen i testbilen er den beste vi har fått i Passat. Det moderne instrumentbordet og den store betjeningsskjermen gir god brukervennlighet. © Terje Bjørnsen

Tekniske data:

Motor, cm3: 1968
Effekt, hk ved o/min: 190/3600
Dreiemoment, Nm ved o/min: 400/1950
Egenvekt, kg: 1705
Tilhengervekt, kg: 2200/750
Lengde/bredde/høyde, cm: 478/183/151
Bagasjerom, liter: 639-1769
Standard dekkdimensjon: 225/55 R17
Forbruk, NEDC l/mil - kWh/mil: 0,52
CO2-utslipp, g/km: 137
0-100 km/t, fabrikk, sek.: 8
Toppfart, km/t: 220
Pris fra, kr: 522 300
Pris testbil, kr: 639 400

God kvalitetsfølelse

Innvendig gjør VW Passat Alltrack seg positivt bemerket med god bagasje- og bakseteplass. Her er det god bredde og takhøyde, mens plassen i lengderetning både duger for storvokste personer og plassering av barneseter uten at de foran må sitte ubehagelig.

Kvalitetsfølelsen i testbilen er den beste vi har fått i Passat, og det moderne instrumentbordet og den store betjeningsskjermen gjør det lett å holde styr på alle funksjonene en moderne bil har.

Motormessig finnes VW Passat Alltrack i fire versjoner: Tre toliters dieselmotorer med 150, 190 eller 240 hk og en toliters bensinturbo med 220 hk. Prisen for den rimeligste starter på rundt 460 000 kroner. Vår bil hadde 190 hk diesel med sekstrinns DSG og går mer enn fort nok for norske forhold.

Skal vi være en smule kresne (og det kan man være i denne prisklassen), hadde nok totalopplevelsen blitt enda smidigere om VW hadde fått på plass en syv- eller åttetrinns girkasse, slik tilfellet er for flere av de viktigste konkurrentene.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!