test tesla model 3 long rage

Den beste elbilen på langtur

Noen kan konkurrere på rekkevidde, men en ting gjør Tesla Model 3 Long Range bedre enn alle andre elbiler på langtur.

Pluss ikon
<b>STILIG:</b> På Nebbenes viser Tesla hvordan en ladestasjon skal se ut.
STILIG: På Nebbenes viser Tesla hvordan en ladestasjon skal se ut. Foto: Terje Bjørnsen
Sist oppdatert

Norske bilkjøpere har gått mann av huse for å sikre seg en Tesla Model 3. Ved utgangen av juni hadde Tesla levert ut over 10 500 eksemplarer av den sportslige sedanmodellen.

Dermed er den Norges klart mest solgte bil så langt i år. Model 3 har nesten dobbelt så mange salg som nummer på lista, VW Golf med 5 500 eksemplarer.

Fornuftig Long Range-versjon

Vi har tidligere testet Model 3 i Performance-utgave og nå er turen kommet til den rimeligere og dermed mer fornuftige Long Range-versjonen. Den koster fra 450 600 kroner og er snaut 60 000 billigere enn Performance-versjonen. De har henholdsvis 560 og 530 km rekkevidde i følge WLPT-normen og det du i hovedsak taper på å velge Long Range er akselerasjonsevnen.

Tesla oppgir 0-100 km/t på 3,4 sekunder for Performance og 4,6 sekunder for Long Range.

Men bak rattet på Tesla Model 3 Long Range savner du aldri en kilowatt motorkraft. I våre akselerasjonsmålinger klokker den inn 0-100 km/t på 4,7 sekunder. Enda viktigere er den lynraske forbikjøringsakselerasjonen. 60-100 km/t går på 2,0 sekunder. At Performance-versjonen klarer det på 1,8 sekunder betyr i praksis ingen ting. Long Range-utgaven har mer krefter enn de fleste bilister noensinne vil trenge.

LES OGSÅ: Nå må elbilene bråke mer

<b>FØLG STRØMMEN:</b> Det er enkelt å finne veien til Teslas ladestasjoner. Informasjon om tilgjengelige ladere formidles i sanntid.
FØLG STRØMMEN: Det er enkelt å finne veien til Teslas ladestasjoner. Informasjon om tilgjengelige ladere formidles i sanntid. Foto: Terje Bjørnsen

I disse ferietider imponerer andre egenskaper mer enn wow-akselerasjon. Tesla Model 3 Long Range er den enkleste elbilen å bruke på langtur.

Den gode rekkevidden er bare en av årsakene til det. I vår faste 200 km forbrukstest bruker bilen 1,56 kWh per mil. Det er et pent tall, til sammenligning brukte Kia e-Niro 1,36 kWh per mil, Tesla Model S 100D 1,86 kWh per mil og Audi e-tron 2,6 kWh per mil.

LES OGSÅ: Snakker du Tesla-språket?

Det gir Model 3 en maksimal rekkevidde på 470 km og bruker du 80 % av batterikapasiteten, kommer du rundt 370-380 km med tilsvarende energiforbruk. Dermed kan du legge ut på lange dagsetapper, uten å bekymre deg nevneverdig om lading underveis.

Lading er suksessfaktor

For nettopp ladeprosessen gjør Model 3 til en vinner på langtur. Ved siden av Teslas eget, godt utbygde og raske ladenettverk, kan Model 3 lade på nesten enhver annen hurtiglader du kan oppdrive i bygd og by.

Nøkkelen er CCS-ladeporten, den bruker samme standard som de fleste andre nye elbiler.

<b>FLEKSIBEL:</b> CCS ladeport gjør at Model 3 kan bruke et stort utvalg av hurtigladere.
FLEKSIBEL: CCS ladeport gjør at Model 3 kan bruke et stort utvalg av hurtigladere. Foto: Terje Bjørnsen

Dermed kan du lade hos Ionity, Grønn Kontakt, Fortum eller noen av de andre hurtigladeleverandørene om ikke det er en Tesla-lader i nærheten. En bonus med det lave energiforbruket er merkbart kortere stopp på ladestasjonene enn storforbrukere som for eksempel Audi e-tron.

LES OGSÅ: Tidenes første elektriske MINI

Komfortmangler

Testdata:
Tesla Model 3 Long Range

0-100 km/t, sek.: 4,7
60-100 km/t, kickdown: 2,0 80-120 km/t, kickdown: 2,6 Støy 50 km/t, dBA: 63,0
Støy 80 km/t, dBA: 68,0
Støy 100 km/t, dBA: 70,5 Testforbruk, kWh/mil: 1,56

Ved siden av å være enkel i elbilbruk, kan Model 3 også skilte med svært gode veiegenskaper. Den henger forbløffende godt med selv ved aktiv svingkjøring, er nøytral og veldig direkte i responsen. Samtidig er fjæringen smidig oppe i landeveisfart, men såpass fast at du godt merker skarpe kanter og ruglete asfalt bedre enn i mer komfortorienterte 500 000-kroners biler.

Den største akilleshælen på komfortsiden er imidlertid dekkstøy. Vi måler 70,5 dBA i 100 km/t, noe det er mer småbiltakter over enn mange av de naturlige konkurrentene.

<b>SEDAN:</b> Brukbar plass og nedfellbar seterygg. Smal bagasjeromsåpning er største utfordring for nybakte sedan-eiere.
SEDAN: Brukbar plass og nedfellbar seterygg. Smal bagasjeromsåpning er største utfordring for nybakte sedan-eiere. Foto: Terje Bjørnsen

Vi skal ikke bruke mye tid på å fundere over hvorfor et tidligere stasjonsvogn- og SUV-elskende folkeferd nå for første gang på mange tiår trykker en sedan så tett til sitt bryst. Bare nøye oss med å fastslå at bagasjeplassen er brukbar, innlastingen trang og at de nedfellbare baksetene gir en viss praktisk fleksibilitet når du trenger å frakte lange gjenstander.

LES OGSÅ: Mener 20 millioner er alt for billig for denne bilen

TAR TUREN: For langkjøring og ferietur er Tesla Model 3 vår favoritt-elbil.
TAR TUREN: For langkjøring og ferietur er Tesla Model 3 vår favoritt-elbil. Foto: Terje Bjørnsen

Foran er det gode seter og sittestilling, mens lav setehøyde i baksetet ikke gir optimal sittekomfort på langtur.

Nye Tesla-eiere vil nok bruke noen timer på å venne seg til den midtplasserte info- og betjeningsskjermen. Når tilvenningsperioden er over, synes vi dette er en av de enkleste i sitt slag. Likevel savner vi en skjerm med basisinformasjon rett foran føreren. At du må ta øynene av veien for å sjekke hastigheten er en unødvendig sikkerhetsrisiko.

Tekniske data: Tesla Model 3 Long Range

Motor: 2xEL
Effekt, hk/kW: 412/307
Dreiemoment, Nm: 510
Egenvekt, m/fører, kg: 1931 Lengde/bredde/høyde, cm: 469/185/144
Bagasjerom, liter: 542
Standard dekkdimensjon: 235/45-18 W Batterikapasitet, kWh: Ca. 75
Rekkevidde, WLTP km: 560
Rekkevidde i 200 km-test: 470
0-100 km/t, fabrikk, sek.: 4,6
Toppfart, km/t: 233
Pris fra, kr: 450 600
Pris testbil, kr: 480 820

Denne saken ble første gang publisert 16/07 2019, og sist oppdatert 15/01 2024.

Les også