Suzuki Vitara mot SsangYong Tivoli

Outsider-SUVer som gir mye for pengene

Små bilmerker kan lage gode biler. For Suzuki Vitara og SsangYong Tivoli handler det om SUV-drakt, 4x4 og gode utstyrspakker, til en pris mange kan klare.

Sist oppdatert

Suzuki kan kalles en outsider på det norske markedet. Det japanske merket er ofte avhengig av å ha én modell som virkelig treffer. Den rollen er det i dag Vitara som har. Den står for en stor del av det samlede Suzuki-salget, og den treffer nordmenn fordi den har firehjulsdrift, praktisk SUV-form og et gjennomtenkt ferdigpakkesystem for utstyr.

Du skal ikke se bort fra at SsangYong har sett nærmere på hvorfor Vitara har lyktes. Flere elementer er de samme. Også her handler det om 4x4 som standard og om et løftet karosseri. Det tilsynelatende festlige navnet skal ikke henspille på verken den danske fornøyelsesparken eller forsofne omreisende pengesluk for barn, men på en italiensk by som heter Tivoli. Og så blir navnet «I lov it» baklengs, en nesten korrekt stavet engelsk kjærlighetserklæring, altså. Både navn og ordspill smaker av at SsangYong håper at folk skal oppfatte den som en småkul livsstilsbil.

Du som tror at du nå kan fnise litt av dette, kan egentlig stoppe med en gang. Tivoli er ikke SsangYong slik vi husker merket fra noen år tilbake, da lav pris var det viktigste. Bilene var deretter, billige på alle måter. Tivoli har verken superlav pris eller billig kvalitetsfølelse. I likhet med Vitara har den åpenbare styrker. Men begge har også noen områder der de ikke når helt opp.

( Artikkelen fortsetter under bildet. )

KVIKK RESPONS: Lav vekt gjør at Vitara er uten typiske SUV-tregheter i svingene. I stedet kjennes den slik mange lave kompaktbiler gjør, med kvikk respons på det sjåføren foretar seg.
KVIKK RESPONS: Lav vekt gjør at Vitara er uten typiske SUV-tregheter i svingene. I stedet kjennes den slik mange lave kompaktbiler gjør, med kvikk respons på det sjåføren foretar seg. Foto: Terje Bjørnsen

Kompakt, men rommelig

Det er lett å forstå at dette er en biltype som blir mer og mer populær. Halvhøy sittestilling og god kontroll med bilens ytterkanter – særlig i den mer kantete Suzukien – gir god oversikt. Begge er enkle å manøvrere og parkere.

Innvendig har begge god plass i forhold til ytre mål. Det skiller mest, er at Tivoli har merkbart bredere baksete og at Vitara har litt lengre og etter vår oppfatning mer lettbrukt bagasjerom.

Typisk for biltypen er at bagasjerommene er korte, men desto høyere. Volumet er på jevnt godt kompaktbilnivå.

Begge biler er rundt 420 cm lange. Suzukien er over 200 kg lettere enn Tivoli, og det merkes på flere områder. Egenvekt med fører på kun 1310 kg gjør at Vitara er uten typiske SUV-tregheter i svingene. I stedet kjennes den slik mange lave kompaktbiler gjør, med kvikk respons på det sjåføren foretar seg.

Tivoli kjennes mer voksen, men uten at den får for mye av typiske SUV-ulemper som krenging og fjern kjørefølelse. Mens Vitara har vel stump fjæring på ujevnt underlag, har Tivoli et smidig understell som gir mer ro i bilen. Tivoli er dessuten stillere i kupeen enn den til tider bråkete Suzukien. 73,5 desibel i 100 km/t er rett og slett et dårlig resultat.

( Artikkelen fortsetter under bildet. )

MER VOKSEN: Tivoli kjennes mer voksen enn Vitara, men uten at den får for mye av typiske SUV-ulemper som krenging og fjern kjørefølelse.
MER VOKSEN: Tivoli kjennes mer voksen enn Vitara, men uten at den får for mye av typiske SUV-ulemper som krenging og fjern kjørefølelse. Foto: Terje Bjørnsen

For billig

Og her er vi ved Suzukiens svakeste side. Støyen gjør at Vitara oppleves som litt for billig, og den følelsen blir bare styrket når vi knakker på hardplasten som dominerer i nesten hele interiøret. Det hadde vært greit om bilen faktisk var veldig billig, men det er den egentlig ikke.

Suzuki Vitara 1,4 Turbo S SportTech

Terningkast: 4

PLUSS: Motor/automatgir, ytelser, kjøreegenskaper, best utstyrt

MINUS: Støynivå i kupeen, billig interiøropplevelse, fast fjæring (18-tommershjul)

Tivoli er klart bedre på det vi pleier å kalle opplevd kvalitet i interiøret. Visst er det masse hardplast her også, men den virker både mer solid og bedre montert. Interiørlydene er færre og lavere når bilen kjøres på ujevn asfalt.

Men vi finner snarveier i Tivoli også. Rattregulering er i dag vanlig i alt annet enn rene billigbiler, men her mangler det. Dessverre, for den har en sittestilling som gjør at mange (særlig langbeinte) vil savne muligheten til å trekke til seg rattet. I begge biler føler vi at vi sitter frampå, og ikke nedi førersetet.

Videre mangler Tivoli DAB-radio. SsangYong tilbyr en adapterløsning, men det synes vi ikke holder i en ny bil rett før nedstengningen av FN-nettet skal starte. Den tilbys heller ikke med kollisjonsvarsling eller adaptiv cruisekontroll, noe Vitara har i SportTech. Tivoli er i skrivende stund ikke kollisjonstestet av EuroNCAP, mens Vitara greide testen i fjor med fem av fem stjerner som hovedkarakter.

Også dekkvalget gir en anmerkning for koreaneren. Tivoli har dekk fra Kumho som ser ut som sommerdekk, men som faktisk er M+S-merket (mud & snow). M+S-dekk har aldri overrasket oss positivt. Heller ikke denne gangen, for mens Suzukiens bremser fra 100 km/t på 40 meter, trenger SsangYong 48 meter. Tivoli har også mer understyring nå den presses.

( Artikkelen fortsetter under bildet. )

VIRKER BILLIG: Støynivået gjør at Vitara oppleves som litt for billig, og den følelsen blir bare styrket når vi knakker på hardplasten som dominerer i nesten hele interiøret.
VIRKER BILLIG: Støynivået gjør at Vitara oppleves som litt for billig, og den følelsen blir bare styrket når vi knakker på hardplasten som dominerer i nesten hele interiøret. Foto: Terje Bjørnsen

Bare diesel for Tivoli

Mens Tivoli bare leveres med dieselmotor, fås Vitara også med bensinmotorer. Tivoli-motoren på 1,6 liter, 115 hk og 300 Nm gjør jobben, men har litt gammeldieselpreg: Når turtallet faller for lavt, er det tomt for kraft, og den virker mer tungpustet på høyt turtall enn en del andre moderne dieselmotorer av samme størrelse. Det gir akselerasjonstall som var helt greie for noen år siden, men som i dag er relativt svake. Lydbildet er litt rufsete ved pådrag, men ikke plagsomt høyt.

SsangYong Tivoli 1,6 XDI Sport

Terningkast: 4

PLUSS: Best kvalitetsfølelse, komfort og støynivå

MINUS: Litt seig dieselmotor, noen utstyrsmangler selv i øverste utstyrsgrad

Tidligere har vi kjørt Vitara med tilsvarende dieselmotor. Den minnet mye om SsangYong-motoren, men støyet mer. Testbilen fra Suzuki denne gangen har derimot en ny bensinturbo på 1,4 liter med 140 hk og 220 Nm, samt en sekstrinnsautomat.

Bensinmotoren og automatkassen sørger for å gjøre Vitara langt mer attraktiv enn vi syntes dieselutgaven var. Den er mye raskere enn SsangYongs dieselmotor (4,6 sekunder for 0-100 km/t, mot 6,9 sekunder for Tivoli) og gir Vitara et flott kraftoverskudd.

I tillegg er forbruket lavt – 0,61 l/mil i testrunden er et av de beste resultatene for en bensindrevet bil på denne størrelsen med 4x4 og automat (Tivoli brukte 0,54 l/mil).

MER SOLID: Tivoli er klart bedre på det vi pleier å kalle opplevd kvalitet i interiøret og virker både mer solid og bedre montert. Interiørlydene er færre og lavere når bilen kjøres på ujevn asfalt.
MER SOLID: Tivoli er klart bedre på det vi pleier å kalle opplevd kvalitet i interiøret og virker både mer solid og bedre montert. Interiørlydene er færre og lavere når bilen kjøres på ujevn asfalt. Foto: Terje Bjørnsen

Vi har altså to biler med mange fine sider, men der begge også har noen brister. En Tivoli med Vitaras motor og gir hadde vært virkelig fint, eller en Vitara med Tivolis komfort, støydemping og kvalitetsfølelse i interiøret. Nærmest en komplett kompakt-SUV synes vi Vitara er, men det er som om Suzuki har glemt den siste finishen en bil til 370 000 kroner bør ha. På dette feltet kan Suzuki lære litt av det Mazda har gjort med CX-3, som er bestselger i Norge av kompakt-SUV-ene. Mazdaen koster faktisk mindre i sammenlignbar utgave.

Vi Menn Bil mener:

SsangYong har løftet seg voldsomt med Tivoli. Vi ser en utvikling som koreanske Hyundai/Kia allerede har gått igjennom: Nå bygger også SsangYong gode og moderne biler, men til gjengjeld kan de i mindre grad konkurrere hardt på pris.

Suzuki Vitara har motor/automatgir som sin store force. Det er nok til at vi velger den, men ikke nok til å få bedre terningkast (begge får terningkast 4). Til det er det for mye støy og hardplast.

Denne saken ble første gang publisert 05/12 2016, og sist oppdatert 12/03 2024.

Les også