Test: Mitsubishi Outlander 2,2D aut. 2010

Storfamiliens folke-SUV

En stor, rommelig SUV med firehjulstrekk, dieselmotor, automatgir, god lasteplass og sju seter er det ikke så mange av. Mitsubishi Outlander er nå på plass i oppfrisket utgave, og dekker alle disse ønskelistepunktene.

STOR: Mitsubishi Outlander er en stor bil, og leveres med sju seter.
STOR: Mitsubishi Outlander er en stor bil, og leveres med sju seter. Foto: Egil Nordlien HM Foto
Sist oppdatert

Det er svært mange kompakt-SUV-er på markedet. Det fine for alle som skal kjøpe bil, er at det gir stor konkurranse. Noe som ofte kan bidra til gode produkter og pressede priser.

Nå har Mitsubishi Outlander, en bilmodell som har solgt godt her i landet, nettopp dukket opp i ansiktsløftet utgave. Fronten er hentet over fra Colt og Lancer, interiøret er forfinet en smule, og ikke minst har den fått en ny dieselmotor. Som en ekstra bonus kan dieselmotoren nå kombineres med automatgir - som attpåtil er av dobbeltclutch-typen.

Outlander er - som en av få SUV-er - tilgjengelig som sjuseter. Så her får man i teorien både i pose, sekk og container: Mye plass, sju seter, firehjulsdrift, dieselmotor og automatgir. Uten at prisen blir hakkende gal av den grunn.

Som nevnt finnes det mange konkurrenter på markedet. Volkswagen Tiguan, Subaru Outback, Nissan X-Trail, Ford Kuga, Nissan Qashqai og Honda CR-V er noen av disse. Med midtlivsoppdateringen skal Outlander være klar for nye år i kamp mot disse.

Vi har testet en lang rekke firehjulstrekkere. En oversikt over disse finner du her, mens alle våre biltester er tilgjengelige her.

Kjøreeegenskaper: 4

Tekniske data Mitsubishi Outlander 2,2D aut.

MOTOR, CM3: R4, 2179

EFFEKT, HK VED O/MIN: 156/4000

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 380/2000

EGENVEKT, KG: 1830

TILHENGERVEKT, KG: 2000/750

LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 467/180/172

BAGASJEROM, LITER: 540-1691

DEKKDIMENSJON: 225/55R18R

FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,73

CO2-UTSLIPP, G/KM: 192

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 11,7

TOPPFART, KM/T: 198

PRIS FRA, KR: 449 900

PRIS TESTBIL, KR: 499 900

Outlander er en komfortabel og trygg bil å kjøre. Den er vel og bra til hverdags - å kjøre den i bedagelig tempo på bar asfalt er en fryd - men på glatt underlag skulle vi gjerne ønsket bedre tilbakemeldinger om hva som skjer i kontakten mellom dekk og underlag. Vi skulle også ønske understellet tok unna litt mer av ujevnhetene på veien, særlig de større har den problemer med å takle.

Firehjulstrekksystemet overfører krefter til bakhjulene ved behov. Den har en understyrende tendens, men bakhjulene hjelper godt til med å få bilen gjennom svinger og opp bakker.

Det finnes SUV-er og crossovere som kjører bedre. Våre favoritter fra 2009-testene finner du her.

Bilen er imidlertid svært ryddig - ESP-systemet holder også helt stram regi, og henter momentant inn hvert minste påfunn. Om ESP-systemet skrus av - da skrus det helt av! - forvandler bilen seg og viser fram rallygener. Den kan kjøres svært bredt og samtidig svært kontrollert, og firehjulstrekksystemet bidrar på en god måte til at man kommer seg gjennom svingen.

Men slik kjører man jo aldri på vei.

Motor: 5

Den gamle Volkswagen-toliteren på 140 hk finnes fortsatt i Outlander-programmet, men testbilen har en 2,2-liters dieselmotor på 156 hk og 380 Nm. Opplevelsen av bilen blir en helt annen; støynivået er lavere, kreftene kommer langt jevnere enn med den mindre motoren, og bilen oppleves som sprek.

Testdata Mitsubishi Outlander 2,2D aut.

60-100 KM/T, 3. GIR: 6,4

60-100 KM/T, 4. GIR: 7,4

60-100 KM/T, 5. GIR: 10,8

60-100 KM/T, 6. GIR: 14,5

60-100 KM/T, KICKDOWN: 6,7

80-120 KM/T, 4. GIR: 8,9

80-120 KM/T, 5. GIR: 11,4

80-120 KM/T, 6. GIR: 13,1

80-120 KM/T, KICKDOWN: 9

STØY TOMGANG, dBA: 50,3

STØY 50 KM/T, dBA: 63,6

STØY 80 KM/T, dBA: 66,1

STØY 100 KM/T, dBA: 68,4

TESTFORBRUK, L/MIL: 0,78

I kombinasjon med det Mitsubishi kaller TC-SST, altså en dobbeltclutch-automatgirkasse, blir dette en drømmekombinasjon i bilen. Kreftene kommer kjapt, girskiftene er raske og behagelige, og det man ønsker av kraft er alltid bare et kjapt høyrefottrykk unna.

Ytelser: 4

De offisielle tallene sier at Mitsubishi Outlander skal gjøre 0-100-sprinten på 11,7 sekunder med den 156 hk sterke dieselmotoren og dobbeltclutch-automatgir. Om girkassa får styre selv, går forbikjøringsintervallet 60-100 km/t unna på 6,7 sekunder, og 80-120 km/t tar 9 sekunder.

PYNTET: Om ansiktsløftningen er pen, skal ikke vi vurdere. Mitsubishi Outlander er i hvert fall en bil som skiller seg fra mengden.
PYNTET: Om ansiktsløftningen er pen, skal ikke vi vurdere. Mitsubishi Outlander er i hvert fall en bil som skiller seg fra mengden. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Sammenliknet med andre kompakt-SUV-er, skiller ikke dette seg ut på noen måte. Du får kort sagt trivelige krefter, men ikke noe råskinn.

Eksteriør: 4

Mitsubishi har gitt Outlander en ansiktsløftning, der det aller mest synlige er den enorme, rette fronten i samme stil som Lancer og Colt. Om den er vellykket eller ei, skal vi ikke legge oss borti. Usynlig er den i hvert fall ikke.

For øvrig er Outlander en bil preget av stilfull ryddighet. Den er hakket større enn konkurrentene, og prøver heller ikke å skjule det i særlig grad.

Interiør: 3

Outlander er en rommelig bil. Testbilen er en sjuseter, noe som inngår i en mer omfattende utstyrspakke. De fem fremre setene gir god plass, de to bakerste fungerer som i sjuseter flest - til barn, eller i nødstilfeller. Om du lar de to bakerste ligge nede i gulvet, får du i stedet tilgang til et ordentlig stort bagasjerom.

I en såpass rommelig bil, som i tillegg har relativt høyt tyngdepunkt, er det ekstra viktig å pakke riktig. Her finner du triksene for hvordan du pakker så smart og så trygt som mulig.

Førermiljøet grenser til minimalistisk. Det er svært oversiktlig, med få knapper. Og de knappene som finnes, er både lette å finne uten å ta øynene fra veien, og lette å bruke. At bilen mangler dybdejustering av rattet, er imidlertid fullstendig uhørt i 2010.

PLASS: Selv med sju seter i bruk har man noe bagasjeplass. Legg ned de to bakerste, så blir plassen virkelig god.
PLASS: Selv med sju seter i bruk har man noe bagasjeplass. Legg ned de to bakerste, så blir plassen virkelig god. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Med ansiktsløftningen har det kommet en oppfriskning av interiøret, og den ser mer moderne ut nå enn før. Kvalitetsinntrykket er godt - og det gjør seg med skinnbiter på dashbordet - men skranglelyder på dårlig vintervei er vi ikke fullt så glade i.

Komfort: 5

Komforten i Outlander er i utgangspunktet veldig fin. Først når ujevnhetene blir mange og brå begynner understellet å slite med å ta unna; bilen er myk og fin til et visst punkt, så begynner den å stusse. Noe som kan føre til at hjulene mister bakkekontakten. Det er ikke utenkelig at noe mer moderat hjulutrustning - testbilen ruller på 18-tommere med 225/55-dekk - ville gjort komforten bedre.

Motor- og girkassekombinasjonen er svært komfortabel, og bidrar til god trivsel. Sitteposisjonen kunne vært bedre, og ødelegges i stor grad av at rattet ikke kan justeres i dybden. I tillegg er det plassert relativt langt nede, noe som gir en litt spesiell sitteposisjon.

Sikkerhet: 4

Da Mitsubishi Outlander ble kollisjonstestet av Euro NCAP i 2007, fikk den fire av fem stjerner for sikkerhet for voksne, tre av fem for sikkerhet for barn, og to av fire for fotgjengersikkerhet. Hvordan den ansiktsløftede utgaven klarer seg, med Euro NCAPs nye og strengere kriterier, vet vi ikke noe om.

ENKELT: Førermiljøet i Mitsubishi Outlander er enkelt og oversiktlig. Men manglende dybdejustering av rattet ødelegger mye.
ENKELT: Førermiljøet i Mitsubishi Outlander er enkelt og oversiktlig. Men manglende dybdejustering av rattet ødelegger mye. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Bilen har imidlertid et svært stramt ESP-oppsett, som veier opp for noe av usikkerheten nummen styrefølelse gir. Firehjulstrekksystemet hjelper deg gjennom svinger og opp bakker, og et knippe kollisjonsputer er på plass dersom noe virkelig galt likevel skulle skje.

At testbilen har ryggekamera, er også et pluss.

Pris/utstyr: 5

En såpass stor bil som Mitsubishi Outlander, med sju seter, firehjulstrekk, relativt sterk dieselmotor og automatgir, og godt med ekstrautstyr i Instyle+-pakken - som inkluderer ryggekamera, skinninnredning og navigasjon - til en halv million kroner, må kunne kalles et godt kjøp. Du får riktignok den mindre VW Tiguan med 4x4, dieselmotor og automatgir for snaue 400 000 kr før du begynner å kikke på utstyrslista, mens en Toyota RAV4 med 150-hestersdiesel, 4x4 og automatgir koster fra 454 900 kr.

PRAKTISK: I baksetet på Mitsubishi Outlander har man det bra, selv om man er lang.
PRAKTISK: I baksetet på Mitsubishi Outlander har man det bra, selv om man er lang. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Om det er Outlander du vil ha, finnes det også en del muligheter til å skaffe seg en bil for mindre penger. Mitsubishi selger den som toseters varebil, med forhjulstrekk og 147-hesters bensinmotor, og med 140-hesters dieselmotor.

Miljø: 5

Mitsubishi oppgir at Outlander med 156-hesters dieselmotor og dobbeltclutch-automatgir skal bruke 0,73 l/mil i snitt. Dette gir et CO2-utslipp på 192 g/km. Ikke tall vi roper hurra for, men heller ikke kritisk dårlig.

På vår snaut 20 mil lange forbrukstestrunde brukte Outlander 0,78 liter på mila i snitt, og det er absolutt ikke ille - dette er tross alt en stor bil med 4x4 og automatgir.

Denne saken ble første gang publisert 08/01 2010, og sist oppdatert 25/06 2017.

Les også